دبیرکل جدید اوپک براساس اصل اجماع انتخاب شد

وزیر نفت با تبیین نشست ویژه اوپک گفت: دبیرکل جدید اوپک براساس اصل اجماع انتخاب شده است.

جواد اوجی امروز (دوشنبه، ۱۳ دی‌ماه) پس از پایان نشست ویژه وزیران سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) به خبرنگار شانا گفت: براساس تصمیم نشست وزارتی اوپک‌ (دهم آذرماه) مقرر شد امروز نشستی ویژه در سطح وزیران برگزار شود.

وی با بیان اینکه نشسست امروز تنها یک دستور کار داشت و آن تصمیم‌گیری درباره دبیرکل آینده اوپک بود، تصریح کرد: همان‌طور که می‌دانید دوره مسئولیت دبیرکل کنونی اوپک (محمدسانوسی بارکیندو) خردادماه ۱۴۰۱ به پایان می‌رسد.

وزیر نفت تصریح کرد: از مدتی پیش موضوع معرفی نامزدها برای انتخاب دبیرکل آینده اوپک در سطح وزیران این سازمان مطرح شده بود و در نشست عادی ۱۸۲ این سازمان نیز این موضوع دوباره مطرح و از کشورهای عضو خواسته شد در فرصت زمانی دو هفته‌ای تا ۲۵ آذرماه (۱۵ دسامبر ۲۰۲۱) در صورت تمایل نامزد مورد نظر خود را معرفی کنند.

اوجی ادامه داد: با وجود این اعلام، در این مدت تنها کویت بود که از حدود دو ماه پیش نامزد مورد نظر خود را برای این سمت به‌طور رسمی معرفی کرده بود و با وجود گمانه‌زنی‌ها هیچ‌یک از دیگر کشورهای عضو اوپک برای سمت دبیرکلی اعلام نامزدی نکردند.

وی گفت: براساس این شرایط و با توجه به سوابق، تجربه‌ها و شناخت کشورهای عضو از نامزد کویت (هیثم الغیص) نشست وزارتی اوپک به اتفاق آرا و براساس اصل اجماع تصمیم گرفت آقای الغیص برای سه سال به‌عنوان دبیرکل این سازمان انتخاب شود.

وزیر نفت اظهار کرد: دوره مسئولیت دبیرکل تازه اوپک از ابتدای اوت ۲۰۲۲ (اوایل مرداد ۱۴۰۱)‌ آغاز می‌شود و برای ایشان در مسئولیت جدید آرزوی موفقیت داریم.

کد خبر 451351

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =