کلیات لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ کل کشور تصویب شد

نمایندگان مجلس شورای اسلامی با کلیات لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ کل کشور موافقت کردند.

به گزارش خبرنگار شانا، نمایندگان مجلس در نشست علنی امروز (یکشنبه، ۱۹ دی‌ماه) با ۱۷۴ رأی موافق به کلیات لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ کل کشور رأی مثبت دادند.

در این بین، کلیات لایحه بودجه سال آینده موافقان و مخالفانی نیز داشت که در زیر به برخی نکات نمایندگان مجلس اشاره می‌شود:

مهرداد گودرزوندچگینی، نماینده رودبار در مجلس در مخالفت با کلیات لایحه بودجه ۱۴۰۱، گفت: بعضی نکات مهم در لایحه بودجه مشکلات عدیده‌ای را برای مردم به‌وجود خواهد آورد، یکی از نکات برجسته موضوع ارز ۴۲۰۰ تومانی است. هم‌اکنون این یارانه که روی ارز ۴۲۰۰ تومانی اعمال می‌شود، به‌درستی به‌دست مردم نمی‌رسد، اما تجربه نشان داده هر گاه ارز دونرخی را به تک‌نرخی تبدیل کرده‌ایم، شوک بزرگی به بازار وارد و چند صد درصد تورم به اقتصاد کشور تحمیل شده است.

علی حدادی، نماینده ساوجبلاغ، نظرآباد و طالقان در مجلس در موافقت با کلیات لایحه بودجه ۱۴۰۱، اظهار کرد: باید با هم‌افزایی و وحدت میان مجلس و دولت همسو با خدمت‌رسانی صادقانه به مردم، زمینه رفع مشکلات آنها را فراهم کنیم.

وی کاهش ۸۸ هزار میلیارد تومان انتشار اوراق نسبت به پارسال را از نقاط قوت لایحه بودجه برشمرد.

علیرضا پاک‌فطرت، نماینده شیراز و زرقان در مجلس در مخالفت با کلیات لایحه بودجه ۱۴۰۱، تصریح کرد: بودجه با همان ساختاری که در گذشته وجود داشت، تدوین شده و توجهی به بودجه عمرانی نشده است، در حالی که پروژه‌های عمرانی در کشور سال‌هاست در گوشه فراموشی رها شده است.

وی بیان کرد: قیمت سوخت و انرژی در بودجه ۱۴۰۱ شفاف نیست و ۸۰ درصد بودجه صرف پرداخت حقوق‌ها می‌شود.

مالک شریعتی‌نیاسر، نماینده تهران در مجلس هم در موافقت با کلیات لایحه بودجه ۱۴۰۱ گفت: مجلس یازدهم پارسال دولت را مکلف به حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی کرد، اما هیچ‌ روش اجرایی را توافق نکرد، دولت استنکاف کرد و مجلس به دولت اختیار داد، هم‌اکنون چه تفاوتی ایجاد شده که اختیار را به دولتی ندهیم که به او اعتماد داریم، اراده دولت در واکسن، ورود دلارها، کاهش قیمت سیمان و افزایش فروش نفت را تجربه کردیم.

علی خضریان، نماینده تهران در مجلس نیز در موافقت با بودجه سال آینده اظهار کرد: دولت با پذیرش مسئولیت، ارقام را به‌صورت واقعی بیان کرده، برخلاف کسانی که در دولت‌های قبلی یا اعداد را کم اعلام می‌کردند تا وقتی رقم بیشتری محقق شد آن را پیروزی بزرگ بگویند یا میزان آن را متوهمانه بالا اعلام می‌کردند تا کشور را گرو مذاکرات با غرب قرار دهند.

جعفر قادری، نماینده شیراز در مجلس در مخالفت با کلیات لایحه بودجه ۱۴۰۱، هدف از این مخالفت را اصلاح بودجه دانست و افزود: هدف‌گذاری رشد هشت درصدی در لایحه بودجه را بسیار خوشبیانه می‌دانم و فکر می‌کنم با محدودیت منابع تحقق رشد هشت درصدی امکان‌پذیر نباشد، از این رو نیاز به سازوکارهای جدیدتری دارد، همچنین ظاهراً فروش اوراق در لایحه دولت کاهش یافته، اما در عمل معتقدم فروش اوراق بیشتری اتفاق خواهد افتاد.

محمدحسین حسین‌زاده بحرینی، نماینده مشهد در مجلس هم در موافقت با کلیات لایحه بودجه ۱۴۰۱، خطاب به نمایندگان مجلس درخواست کرد که به کلیات این لایحه رأی موافق بدهند و ادامه داد: دلیل این تقاضا این است که اگر بنا باشد ریل اقتصاد تغییر کند، یا فرمایش رهبری مبنی بر اصلاح ساختار بودجه به‌دست این دولت و این مجلس عملیاتی شود، چاره‌ای نداریم جز اینکه قدم‌هایی برداریم که این قدم‌ها حسب ظاهر آثاری دارد که این آثار باید مدیریت شود.

احمد امیرآبادی‌فراهانی، نماینده قم در مجلس در موافقت با کلیات لایحه بودجه ۱۴۰۱ با اشاره به حضور رئیس‌جمهوری در مجلس، تصریح کرد: این حضور نشان از عزم دولت برای حل مشکلات و همکاری و همکاری دو قوه انقلابی یعنی مقننه و اجرایی کشور است.

در مجموع و بعد از استماع سخنان مخالفان و موافقان کلیات لایحه بودجه، نمایندگان به کلیات آن رأی مثبت دادند تا کمیسیون تلفیق مجلس وارد بررسی جزئیات بودجه شود.

کد خبر 451605

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =