۲۱ دی ۱۴۰۰ - ۱۵:۰۱
  • کد خبر: 451748
قیمت گاز اروپا افزایش یافت

قیمت گاز طبیعی در اروپا به‌دلیل ادامه محدودیت عرضه از سوی روسیه افزایش یافت.

به ‌گزارش پایگاه خبری اویل پرایس، قیمت گاز طبیعی در اروپا روز دوشنبه (۲۰ دی‌ماه) به‌دنبال افزایش نیافتن عرضه گاز روسیه، همچنین سرمای هوا - که نشانه بالا رفتن تقاضا در ادامه هفته جاری است - باز هم افزایش ‌یافته است.

قیمت شاخص گاز تی‌تی‌اف هلند (شاخص گاز طبیعی اروپا) تا اواسط روز دوشنبه ۵ درصد افزایش‌ یافته بود. این افزایش قیمت در شرایطی انجام شده که مسیر انتقال گاز در خط لوله یامال - اروپا که گاز طبیعی را از بلاروس به لهستان و آلمان منتقل می‌کند، هنوز هم معکوس است و از ۲۱ دسامبر ۲۰۲۱ (۳۰ آذرماه) گاز از آلمان به سمت لهستان انتقال می‌یابد.

در حالی که مسکو و غرب درباره نقش روسیه در اوکراین و حمله احتمالی به این کشور، با هم اختلاف سیاسی دارند، عرضه گاز مسکو از طریق اوکراین هم پایین‌تر از حد معمول است.

افزون بر عرضه محدود گاز روسیه، کاهش تولید برق بادی و انتظار هوای سرد در انگلیس و شمال غرب اروپا هم بر قیمت گاز تأثیر گذاشته‌ است.

قیمت گاز اروپا روز جمعه (۱۸ دی‌ماه) ۹ درصد پایین آمده بود، اما پس از بیانیه هلند مبنی ‌بر نیاز به تولید گاز بیشتر از میدان گرونینگن واقع در شمال این کشور، باز هم روند صعودی خود را آغاز کرد. دولت هلند اعلام کرده بود که برای اطمینان از عرضه کافی گاز در سال ۲۰۲۲، تولید این میدان نفتی باید افزایش یابد.

کد خبر 451748

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =