توسعه صنعت پتروشیمی باید در دکترین ساختار جدید اقتصاد ایران قرار گیرد

مدیرعامل پتروشیمی بوشهر با بیان اینکه تحریم‌ها هیچگاه توسعه صنعت پتروشیمی را متوقف نکرد، گفت: توسعه صنعت پتروشیمی باید در دکترین ساختار جدید اقتصاد کشور قرار گیرد.

به گزارش خبرنگار شانا، غلامرضا جوکار امروز (پنجشنبه، ۲۳ دی‌ماه) در آیین دومین همایش دوسالانه بومی‌سازی کاتالیست در صنایع پتروشیمی و پالایش نفت که در جزیره کیش در حال برگزاری است، اظهار کرد: در گذشته و در دهه ۶۰ صحبتی از تدریس کاتالیست در دانشگاه‌های کشور نبود و راهبرد مدونی نیز در توسعه صنعت پتروشیمی وجود نداشت، اما امروز مشاهده می‌کنیم که سند کاتالیزور و مواد شیمیایی در وزارت نفت تدوین شده است.

وی افزود: هرچند امروز تحریم‌ها موانعی ایجاد کرده‌اند، اما توسعه صنعت پتروشیمی هیچگاه متوقف نشده است.

مدیرعامل پتروشیمی بوشهر تصریح کرد: توسعه صنعت پتروشیمی امروز باید در دستورکار دکترین ساختار جدید اقتصاد کشور قرار گیرد.

جوکار به فعالیت‌هایی که باید در زمینه کاتالیست در آینده انجام شود اشاره و بیان کرد: از کارهایی که باید در آینده دنبال شود بحث روند تولید نسل‌های بعدی کاتالیزورهای متانول، اوره و آمونیاک است، همچنین برای پایین آوردن فشار رآکتورهای سنتز با استفاده از کاتالیزورهای جدید باید تمرکز شود، زیرا این موضوع انقلابی در مصرف انرژی ایجاد خواهد کرد.

امیر هومن کریمی، مدیرعامل شرکت دانش‌بنیان نفت و گاز سرو نیز در این همایش گفت: مهم‌ترین منبعی که می‌تواند پیشران اقتصاد کشور باشد شرکت‌های دانش‌بنیان هستند.

وی با بیان اینکه این شرکت دانش‌بنیان به بهترین نحو ممکن فعل خواستن را صرف کرده است، افزود: معتقدم با تلاش، امید و صداقت می‌توانیم سختی تحریم ها را از بین ببریم.

 بومی‌سازی در صنعت کاتالیست دست‌یافتنی است

کریمی تصریح کرد: وقتی در گذشته اسم بومی‌سازی کاتالیست به میان می‌آمد گفته می‌شد چنین امری نشدنی یا کار سختی است، اما با اقتصاد مقاومتی می‌توان این کار را انجام داد و به بومی‌سازی در این صنعت رسید.

وحید محمودی، مدیرعامل هلدینگ نفت و گاز پارسیان نیز در این همایش گفت: در یکی دو دهه اخیر شرکت نفت و گاز سرو در صنعت کاتالیست پیشرو بوده که این بسیار ارزشمند است. 

وی با بیان اینکه اگر کشوری می‌خواهد صنعتی شود باید در تحقیق و توسعه صاحب نوآوری باشد، افزود: امروز ما در نفت و گاز پارسیان از کاتالیست‌های نفت و گاز سرو استفاده می‌کنیم که این سبب افتخار است.

محمدرضا سلیمان‌زاده، مدیر تولید شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس نیز در این آیین به روند داخلی‌سازی در این هلدینگ اشاره و اظهار کرد: تشکیل کارگروه‌های حمایت از ساخت داخل در ستاد هلدینگ و شرکت‌های زیرمجموعه، برگزاری همایش حمایت از ساخت داخل و تصمیم‌گیری درباره اصلاح آیین‌نامه معاملات، اصلاح آیین‌نامه معاملات برای افزایش حمایت از تولید داخل و ابلاغ به شرکت‌های زیر مجموعه و... از جمله فعالیت‌ها برای داخلی‌سازی بوده است.

وی به دستاوردهای شرکت‌های پتروشیمی اشاره و بیان کرد: فرصت‌های موجود در زمینه خودکفایی در ساخت تجهیزات صنعت پتروشیمی کشور بسیار زیاد است و داخلی‌سازی این تجهیزات بدون شک اشتغال‌زایی را نیز به همراه دارد.

غلامرضا جمشیدی، مدیرعامل پتروشیمی پردیس نیز تصریح کرد: امروز خوشبختانه هیچ محصول پتروشیمی روی زمین نمانده و این چیزی نیست جز عزم ملی برای حمایت از ساخت داخل و مقابله با تحریم.

وی با بیان اینکه امروز ۸۰ درصد کاتالیست‌ها در پتروشیمی پردیس بومی‌سازی شده‌اند، گفت: این موضوع جلوگیری از خروج ارز از کشور و اشتغال‌زایی را به همراه دارد.

در این همایش با ارائه لوح سپاس از شرکت‌های پتروشیمی مسجد سلیمان، رازی، شیراز و پردیس قدردانی شد.

کد خبر 451803

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =