۲۴ دی ۱۴۰۰ - ۲۳:۱۸
  • کد خبر: 451820
گزیده‌های نفتی هفته

سفر وزیر نفت به جزیره قشم، افزایش فروش نفت ایران، دیدار وزیر نفت با هیئت ترکمنستانی و انتصاب‌های جدید را می‌توانید در گزیده‌های نفتی این هفته بخوانید.

اوجی در قشم: وزیر نفت دو روز پایانی این هفته به استان هرمزگان و جزیره قشم سفر کرد. او در این سفر در جمع خبرنگاران از اختصاص بیش از ١٠٠٠ میلیارد تومان اعتبار برای پروژه‌های مسئولیت اجتماعی هرمزگان و افزایش ظرفیت پالایشی این استان به روزانه ۱.۵۵۰ میلیون بشکه خبر داد. فاز نخست پروژه پالایشگاه نفت فوق سنگین قشم نیز در جریان این سفر و با حضور سیدابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهوری گشایش یافت. رئیسی پس از گشایش این پالایشگاه تأکید کرد که رویکرد دولت سیزدهم جلوگیری از خام‌فروشی منابع و مواد معدنی کشور است و این رویکرد در حوزه نفت نیز به‌صورت جدی از سوی وزارت نفت دنبال می‌شود.

اوجی در این هفته همچنین با هیئتی از کشور ترکمنستان دیدار و گفت‌وگو و به آنها اعلام کرد که ایران برای سوآپ روزانه ۴۰ میلیون مترمکعب گاز آمادگی دارد. او از امضای اسنادی بین دو طرف نیز خبر داد و  گفت: این اسناد از سوی کارشناسان ایرانی و کارشناسان کشور دوست و برادر، ترکمنستان، تهیه شده است و مربوط به حوزه‌های نفت و گاز می‌شود که دو طرف ظرفیت خوبی برای همکاری در این زمینه‌ها دارند. وزیر امور خارجه ترکمنستان نیز ضمن اشاره به گذشته خوب همکاری‌های حوزه انرژی این کشور با ایران گفت: با توجه به ظرفیت و زیرساخت‌های موجود، عزم و اراده قاطع برای توسعه همکاری‌ها داریم و آمادگی برای این موضوع وجود دارد.

افزایش فروش نفت ایران: محسن خجسته‌مهر، مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران نیز این هفته با بیان اینکه برنامه‌های پرشمار سرمایه‌گذاری برای توسعه طرح‌های نفت پیش‌بینی شده است، از مذاکره با بانک‌ها و هلدینگ‌های پتروشیمی برای سرمایه‌گذاری در بخش بالادستی صنعت نفت خبر داد. همچنین اعلام کرد بخشی از فروش نفت ما از سوی بخش‌ خصوصی انجام می‌شود و در دولت سیزدهم بخشی از بازارهای ازدست‌رفته نفت احیا شد و هرچه نفت می‌فروشیم، پولش را می‌گیریم. رئیس‌جمهوری هم امروز (جمعه، ۲۴ دی‌ماه) در صفحه شخصی خود در توییتر نوشت: فروش نفت ایران به قدری افزایش یافته که دیگر نگرانی نداریم. او در سخنانی نیز اعلام کرد صادرات نفت ایران ۴۰ درصد افزایش یافته است.

مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب نیز در گفت‌وگویی با خبرنگار شانا با تشریح مهم‌ترین اقدام‌های این شرکت در سه‌ ماه اخیر از تدوین و ارائه برنامه پنج‌ساله نفت‌خیز جنوب به شرکت ملی نفت ایران خبر داد و اظهار کرد: شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب برای تولید ۳ میلیون بشکه نفت تا پایان امسال آمادگی دارد و سرمایه‌گذاران خارجی پای کار آمدند.

بین‌الملل: افزایش دوباره قیمت نفت با عرضه محدود اوپک و رسیدن به ۷۸ دلار و ۵۳ سنت، افزایش قیمت گاز اروپا، امضای تفاهم‌نامه صادرات گاز کویت و عربستان، کاهش صادرات نفت لیبی و امضای قرارداد چهار ساله انتقال گاز روسیه به ترکیه از اخبار بین‌الملل در هفته جاری بودند.

دیگر اخبارتسریع در اجرای پروژه‌های سیستان و بلوچستان از سوی شرکت انتقال گاز ایران، ممنوعیت خرید و فروش سهمیه بنزین و نفت‌گاز کارت سوخت، اجرای مرحله نخست ممیزی انرژی شرکت نفت ستاره خلیج فارس و قدردانی جمعی از نمایندگان مجلس از ایثارگران سلامت در صنعت نفت از دیگر اخبار این هفته بودند.

انتصاب‌های هفته: وزیر نفت در حکمی، حسین آب‌نیکی را به‌عنوان سرپرست شرکت بهینه‌سازی مصرف سوخت منصوب کرد. محمدمهدی رحمتی، رئیس هیئت مدیره شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس هم در حکمی عبدالعلی علی‌عسگری را به‌عنوان مدیرعامل این شرکت منصوب کرد. محسن خجسته‌مهر، مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران در حکمی «سیدشمس‌الدین موسوی» را به‌عنوان مدیرعامل شرکت پتروپارس و  وحیدرضا زیدی‌فرد، معاون وزیر در امور مهندسی، پژوهش و فناوری طی حکمی سیدکاظم بحرینی را به‌عنوان مدیر کل نظام مدیریت دارایی‌های فیزیکی امور مهندسی، پژوهش و فناوری وزارت نفت منصوب کردند.

کد خبر 451820

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =