۹ بهمن ۱۴۰۰ - ۰۰:۲۰
  • کد خبر: 452501
گزیده‌های نفتی هفته

تاکید رئیس‌جمهوری بر ظرفیت مطلوب همکاری ایران و روسیه در زمینه نفت و گاز در گفت‌وگوی زنده تلویزیونی با مردم، ثبت رکوردی تازه در مصرف گاز، اعلام اطمینان از مطلوب بودن ذخایر سوخت کشور، افزایش گازرسانی به نیروگاه‌ها، سفر مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی به منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی در ماهشهر و برگزاری نخستین نشست هم‌اندیشی شرکت ملی نفت ایران و فعالان بازار پول و سرمایه را در گزیده‌های نفتی این هفته بخوانید.

ظرفیت مطلوب همکاری ایران و روسیه: رئیس‌جمهوری روز ششم بهمن ماه در گفت‌وگوی زنده تلویزیونی با مردم گفت: با توجه به فناوری روس‌ها در بخش نفت و گاز ظرفیت خوبی برای همکاری وجود دارد که می‌تواند سبب رشد تعاملات اقتصادی دو کشور شود. ظرفیت تجاری ایران با روسیه آن چیزی نیست که امروز شاهد آن هستیم. حجم روابط تجاری امروز دو کشور به‌راحتی می‌تواند به ۱۰ میلیارد دلار برسد. در زمینه نفت و گاز با توجه به فناوری که روس‌ها در اختیار دارند، ظرفیت خوبی برای همکاری وجود دارد که می‌تواند سبب توسعه همکاری‌های اقتصادی دو کشور و رشد اقتصادی ما شود. بنای ما همکاری با همه دنیاست.

در هفته‌ای که گذشت و پس از سفر رئیس‌جمهوری به روسیه، کارشناسان متعددی در گفت‌وگو با رسانه‌های مختلف اخبار، رویدادها و دستاوردهای این سفر را تحلیل کردند؛ محمدعلی خطیبی، نماینده پیشین ایران در هیئت عامل اوپک در گفت‌وگو با شانا در این باره گفت: ایران و روسیه در مجامع بین‌المللی انرژی مانند اوپک‌پلاس و جی‌ئی‌سی‌اف تقریباً سیاست‌های مشترکی را دنبال می‌کنند و افزایش همکاری دوجانبه دو کشور در شرایط کنونی می‌تواند به نزدیک شدن مواضع هر دو کشور در این سازمان‌های مهم منجر شود، همچنین حضور شرکت‌های دولتی و خصوصی روس در صنعت نفت ایران و به عکس می‌تواند نتیجه‌بخش باشد.

علیرضا سلطانی، کارشناس انرژی نیز در گفت‌وگو با شانا درباره سفر اخیر رئیس‌جمهوری و وزیر نفت به روسیه و نیز همکاری ایران با این کشور در زمینه نفت و گاز گفت: یخ روابط ایران و روسیه در حوزه‌های نفت و گاز آب شده است و تهران و مسکو در مسیر همکاری‌های راهبردی قرار گرفته‌اند و ایران می‌تواند با مشارکت روسیه در زمینه تامین گاز اروپا نقش‌آفرین باشد. یکی از ظرفیت‌های خالی، سرمایه‌گذاری شرکت‌های روسی در بخش‌های بالادستی صنعت نفت و گاز ایران است که توانمندی فنی خوبی دارند منتها یکی از عوامل و موانع منابع مالی است. شرکت‌های روس به‌طور معمول برای اجرای طرح‌های توسعه‌ای به‌دنبال منابع مالی خارجی هستند افزون بر این مسئله مهم این است که شرکت‌های روسی شناخت کافی از ظرفیت‌های بالادستی نفت ایران ندارند که این می‌تواند با معرفی ظرفیت‌های بالادستی برای این شرکت‌ها در قالب همایش‌های روتین حل شود.

مهران امیرمعینی، معاون بازاریابی و عملیات گاز شرکت ملی نفت ایران نیز درباره این سفر به شانا گفت: روسیه با توجه به پیشرفت‌هایی که در بخش گاز اعم از اجرای پروژه‌های بزرگ به‌ویژه در آب‌های عمیق و فناوری حفاری و تأمین مالی پروژه‌ها دارد، می‌تواند با انتقال این تجربه‌ها کمک شایانی به تسهیل و اجرای پروژه‌هایی از قبیل توسعه میدان‌های گازی، کارخانه‌های ال‌ان‌جی و احداث خط لوله در آب‌های عمیق به ایران داشته باشد.

قاسم ساعدی، نایب رئیس کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی نیز در این باره به شانا گفت: دیپلماسی انرژی از شاخص‌های مهم برای اقتصاد کشور به‌شمار می‌رود و احیای آن فرصت مغتنمی برای پاسخ به تحریم‌هاست. ایران از هر طرف با کشورهای نیازمند به نفت، بنزین و دیگر فرآورده‌های نفتی، مرز آبی و خاکی دارد و کمیسیون انرژی مجلس از وزیر نفت خواسته است در این مسیر کارگروهی تشکیل دهد تا راه‌های احیای دیپلماسی انرژی ایران با دیگر کشورها به کمک نمایندگان مشخص شود.

شرایط حاد جوی و ثبت رکورد تاریخی مصرف گاز در کشور: در هفته‌ای که گذشته با کاهش بی‌سابقه دما در برخی از استان‌های کشور به‌ویژه در استان‌های غربی، مصرف گاز کشور رکورد تازه‌ای را ثبت کرد؛ جواد اوجی، وزیر نفت با انتشار مطلبی در روز سوم بهمن ماه در حساب کاربری خود در توئیتر از ثبت رکورد تاریخی مصرف روزانه ۶۹۲ میلیون مترمکعب گاز خبر داد؛ اوجی تاکید کرد: با تلاش کارکنان صنعت نفت شبکه گاز پایدار است، اما استمرار این شرایط مستلزم همکاری هموطنان و مدیریت مصرف است.

مدیر دیسپچینگ شرکت ملی گاز ایران نیز روز چهارم بهمن ماه درباره میزان مصرف گاز کشور به شانا گفت: در ۲۴ ساعت گذشته ۷۷۵ میلیون مترمکعب گاز طبیعی در کشور مصرف شده است و هموطنان باید در این روزهای سرد بهینه‌سازی مصرف گاز را در دستور کار داشته باشند و ضرورت صرفه‌جویی در شرایط کنونی وجود دارد. مدیر دیسپچینگ شرکت ملی گاز ایران با تأکید بر حداکثر ضرورت صرفه‌جویی در مصرف گاز طبیعی، اعلام کرد که با توجه به استمرار هوای سرد، پیش‌بینی می‌شود در روزهای آینده مصرف گاز بخش خانگی و تجاری به روزانه ۷۰۰ میلیون مترمکعب برسد. وی همچنین در گفت‌وگو با صدا و سیما افزایش مصرف گاز را در مرحله خطر اعلام کرد و گفت: هم‌اکنون ۸۰ درصد گاز مصرفی در کشور در بخش خانگی مصرف می‌شود.

وی به‌دنبال اطلاع‌رسانی‌های روزانه خود درباره روند گازرسانی در کشور در روز پنجم بهمن ماه از افزایش گازرسانی به نیروگاه‌های کشور با عبور از موج سرما و کاهش مصرف گاز خبر داد و گفت: گازرسانی به نیروگاه‌ها نسبت به روز گذشته ۲۸ میلیون مترمکعب افزایش یافته است.

علی بهادری جهرمی، سخنگوی دولت نیز در همان روز در توئیتر خود نوشت: همکاری ‌مردم و دولت در مدیریت مصرف و اجرای برنامه‌هایی از جمله فعال‌سازی سوآپ گازی از تکرار خاطرات تلخ قطعی گاز در این ایام جلوگیری کرد و همگامی دولت و مردم در همه موضوعات همچون ‌مصرف بهینه گاز و برق تنها راهکار حل مشکلات است که باید استمرار یابد.

شرکت گاز استان کردستان نیز این هفته میزبان گروه خبری خبرگزاری شانا به‌منظور روند عملیات گازرسانی در این استان در سرمای منفی ۲۰ درجه سانتی‌گراد بود؛ شانا با انتشار گزارش‌ خبری و تصویری سختی‌ها و چالش‌های گازرسانی به دورترین و سخت‌گذرترین نقاط روستایی این استان سردسیر را منعکس کرد.

اعلام اطمینان مدیرعامل شرکت پخش از مطلوب بودن ذخایر سوخت کشور: کرامت ویس‌کرمی، مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی در گفت‌وگو با شانا در این باره اطمینان داد: با توجه به ذخیره‌سازی‌های مناسب پیش از آغاز فصل سرما و با توجه به شرایط حاد جوی، در هیچ نقطه‌ای از کشور کمبود سوخت وجود ندارد و سوخت مورد نیاز روستاییان در نقاط سخت‌گذر نیز تأمین شده است. وی همچنین از تأمین سوخت‌رسانی زمستانی به نیروگاه‌ها نیز به‌صورت مستمر و شبانه‌روزی اطمینان داد و گفت: سوخت‌رسانی به نیروگاه‌ها در شرایط سخت امسال استمرار داشت و خوشبختانه با مدیریت صحیح مصرف توسط وزارت نیرو نیز تاکنون مشکلی در زمینه تأمین برق در کشور به‌وجود نیامده و برق به‌صورت پایدار در کشور تولید شده است.

برگزاری نخستین نشست هم‌اندیشی شرکت ملی نفت ایران و فعالان بازار پول و سرمایه: نخستین نشست هم‌اندیشی شرکت ملی نفت ایران و فعالان بازار پول و سرمایه نیز در این هفته در روز سه‌شنبه (۵ بهمن) در مرکز همایش‌های تخصصی شرکت ملی نفت ایران (باشگاه کوشک) برگزار شد، در این نشست محسن خجسته‌مهر، مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران با تأکید بر ضرورت سرمایه‌گذاری بازار سرمایه در صنعت نفت و نیز با اشاره به نیاز ۱۶۰ میلیارد دلاری صنعت نفت برای طرح‌های توسعه‌ای نفت و گاز گفت: اگر صنعت نفت و بازار سرمایه کشور کنار هم قرار گیرند، می‌توان جهش سرمایه‌گذاری در صنعت نفت را در دولت سیزدهم رقم زد. اگر بخواهیم تولید نفت خام را به ۵ میلیون و ۷۰۰ هزار بشکه در روز برسانیم تقریباً به ۹۰ میلیارد دلار منابع مالی نیاز داریم و اگر بخواهیم ظرفیت تولید روزانه گاز را از یک میلیارد مترمکعب به یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون متر مکعب متناسب با نیاز کشور تا سال ۱۴۰۴ برسانیم، باید ۷۰ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری کنیم.

رضا دهقان، معاون امور توسعه و مهندسی شرکت ملی نفت ایران نیز در این نشست بر لزوم سرمایه‌گذاری ۱۲ میلیارد دلاری در فشارافزایی چاه‌های گازی پارس جنوبی تا ۱۰ سال آینده تأکید کرد و گفت: هم‌اکنون در بخش نفت، پروژه‌های مختلفی همچون طرح توسعه فاز ۱۱، فشارافزایی فازهای موجود پارس‌جنوبی با ارزش سرمایه‌گذاری ۲.۴ میلیارد دلار، حفاری ۳۵ حلقه چاه جدید در پارس‌جنوبی با ارزش ۸۰۰ میلیون دلار، توسعه میدان بلال به ارزش ۴۴۰ میلیون دلار فرزاد B به ارزش ۱.۸ میلیارد دلار، برای سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی در نظر گرفته شده است. برای توسعه میدان آزادگان‌ جنوبی به ۱.۵ میلیارد دلار سرمایه دیگر نیاز داریم که به نظر می‌رسد این پروژه می‌تواند همه پیمانکاران و سرمایه‌گذاران داخلی را در این حوزه فعال کند.

کریم زبیدی، مدیربرنامه‌ریزی تلفیقی شرکت ملی نفت ایران نیز در این نشست از برنامه‌ریزی‌ها برای رساندن ظرفیت تولید نفت خام ایران به ۵ میلیون و ۷۰۰ هزار بشکه در روز ظرف هشت سال آینده خبر داد و گفت: تا هشت سال آینده با جذب سرمایه قصد داریم ظرفیت تولید نفت ایران را به ۵ میلیون و ۷۰۰ هزار بشکه در روز برسانیم. فرصت‌های سرمایه‌گذاری و مشارکت‌های سرمایه‌گذاران داخلی در بخش حفاری چاه‌های نفت اهمیت بیشتری دارد. بر اساس برنامه‌ریزی‌ها، به شرط تأمین سرمایه‌گذاری‌های تازه ظرفیت تولید روزانه گاز کشور ظرف هشت سال آینده نیز به یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون مترمکعب خواهد رسید.

عرضه ارز پتروشیمی‌ها به نیما: در هفته‌ای که گذشت مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی نیز به منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی در بندر ماهشهر سفر و از برخی مجتمع‌های پتروشیمی در این منطقه بازدید کرد. مرتضی شاهمیرزایی در این سفر در نشستی با مدیران مجتمع‌های پتروشیمی مستقر در این منطقه حاضر شد و گفت: عرضه به‌موقع ارز حاصل از صادرات محصولات پتروشیمی به سامانه نیما سبب می‌شود که ثبات بهتری در اقتصاد کشور حاکم شود. پتروشیمی‌ها به‌عنوان واحدهای اقتصادی و اشتغال‌زا مسئولیت‌هایی دارند که باید با همفکری و مطابق با اولویت‌هایی که تعیین می‌شود به ارائه خدمات بپردازند و این خدمات باید به بهبود و تقویت زیرساخت‌های منطقه منجر شود تا رضایتمندی شهروندان را فراهم کند. ۳۰ درصد محصولات صنعت پتروشیمی در منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی تولید می‌شود و رسیدگی به مشکلات منطقه مطابق با برنامه‌های کاربردی باید همواره در اولویت‌های کاری سازمان قرار داشته باشد.

کد خبر 452501

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =