۱۰ دی ۱۴۰۰ - ۲۲:۵۲
  • کد خبر: 451121
گزیده‌های نفتی هفته

عملیاتی شدن طرح سامان‌دهی کارکنان قرارداد مدت موقت، سانحه تصادف کارکنان میدان نفتی یادآوران، گرامیداشت روز ملی صنعت پتروشیمی و تازه‌ترین تحولات حوزه گازرسانی‌، انتصابات، قراردادها و تفاهم‌نامه‌ها را در گزیده نفتی این هفته بخوانید.

منابع انسانی: هفته جاری با خبری خوش برای کارکنان قرارداد مدت موقت پایان یافت؛ وزیر نفت در روز پایانی هفته با انتشار مطلبی در حساب کاربری توئیترش از عملیاتی شدن طرح سامان‌دهی کارکنان قرارداد مدت موقت صنعت نفت خبر داد. مهدی علی‌مددی، معاون توسعه مدیریت و سرمایه انسانی وزیر نفت نیز در این هفته درباره نظام هوشمند جبران خدمات نیروهای قراردادی توضیح داد: نمی‌توان نظام جبران خدمات متکثر در نفت داشت، بلکه تلاش می‌شود از نظام‌های جبران خدمات موجود در نفت بهره‌ گرفت. وی همچنین از ادامه روند تبدیل وضعیت پذیرفته‌شدگان آزمون نیروهای قرارداد مدت موقت خبر داد و گفت: پس از برگزاری مصاحبه فنی – تخصصی، در صورت نیاز شرکت‌ها تبدیل وضعیت نیروهای قرارداد مدت‌موقت به قرارداد مدت معین دنبال می‌شود. علی‌مددی درباره تصمیم این معاونت برای برگزاری آزمون سراسری برای جذب نیرو در صنعت نفت در سال‌های آینده نیز توضیح داد که برای نیازهای سازمانی و همسو با تعهدهای اشتغال‌زایی، آزمون برگزار می‌کنیم. افزون بر این، وی در این هفته به مکاتبه‌ها بین صنعت نفت و ستاد کل نیروهای مسلح اشاره کرد و گفت: درصدد هستیم موضوع به‌کارگیری نیروهای طرح نظام/ امریه را دوباره در سال ۱۴۰۱ برقرار کنیم.

سانحه تصادف: چند تن از کارکنان شاغل در میدان نفتی یادآوران صبح روز شنبه (چهارم دی‌ماه) در سانحه تصادف جاده اهواز - خرمشهر جان خود را از دست دادند. جواد اوجی، وزیر نفت در پیامی درگذشت این عزیزان را به خانواده‌های داغدار و همکاران تلاشگر آن عزیزان تسلیت گفت که در بخشی از پیام وزیر نفت آمده است: «لازم است مدیران ذی‌ربط ضمن رسیدگی و همدردی با خانواده‌های عزادار با پیگیری دقیق علت این حادثه توسط ارگان‌های ذی‌ربط تدابیری به کار بگیرند تا از بروز این قبیل حوادث دردناک جلوگیری شود.». جمعی از معاونان و مدیران ارشد وزارت نفت، ابوذر شریفی، مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه نفت و مجمع نمایندگان استان خوزستان نیز در پیام‌های جداگانه درگذشت این کارکنان خدوم شاغل در منطقه عملیاتی غرب کارون  را تسلیت گفتند. مجتبی یوسفی، نماینده مردم اهواز، باوی، حمیدیه و کارون در مجلس شورای اسلامی روز پنجشنبه (نهم دی‌ماه) در مراسم یادبود جان‌باختگان این حادثه با قدردانی از پیگیری‌های صورت‌گرفته از سوی وزیر نفت درباره حادثه تصادف محور اهواز - خرمشهر گفت: آقای اوجی افزون‌ بر اینکه مبالغی را به عنوان کمک ناچیز برای خانواده متوفی‌ها و مصدومان در نظر گرفته، قرار است یک نفر از خانواده فوت‌شدگان به‌منظور رفع بخشی از مشکلات معیشتی جایگزین متوفی مشغول به کار شود.

۵۸ سالگی پتروشیمی: هشتم دی‌ماه؛ روز ملی صنعت پتروشیمی است. آیین گرامیداشت پنجاه‌وهشتمین سالروز صنعت پتروشیمی روز سه‌شنبه (هفتم دی‌ماه) پس از بازدید جواد اوجی، وزیر نفت از شرکت پژوهش و فناوری پتروشیمی و رونمایی از سه دستاورد این مجموعه برگزار شد. وی در این آیین با بیان اینکه جلوگیری از خام‌فروشی راهی جز توسعه صنعت پتروشیمی ندارد، گفت: پتروشیمی‌ها از ابتدای سال تاکنون ۹ میلیارد دلار به سامانه نیما عرضه کردند و برآورد می‌شود تا پایان سال این رقم به ۱۲ میلیارد دلار برسد. مرتضی شاهمیرزایی، مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی نیز در این آیین اظهار کرد: از همه دستگاه‌هایی که می‌توانند ما را یاری کنند از جمله صنعتگران، فعالان و سرمایه‌گذاران تقاضا دارم تماماً وقت بگذارند و این بخش را یاری و کمک کنند تا برنامه‌های خوبی که در این صنعت تدوین شده است به سرانجام برسد. در پایان این آیین، شرکت پژوهش و فناوری پتروشیمی دو قرارداد با شرکت‌های پتروشیمی شهیدتندگویان و پویاپژوهش‌ باختر و یک تفاهم‌نامه با شرکت پتروشیمی تبریز امضا کرد و از حامیان دانش فنی ایرانی، پژوهشگران برتر و پروژه‌های برتر صنعت پتروشیمی تجلیل شد.

گازرسانی: عملیات اجرایی گازرسانی به ۱۷ روستای شهرستان باغملک استان خوزستان روز چهارم دی‌ماه آغاز شد. این پروژه شامل ۸۰ هزار متر شبکه‌گذاری برای ۱۷ روستای شهرستان باغملک است که با اجرای این پروژه، ۱۳۰۰ خانوار از گاز طبیعی بهره‌مند می‌شوند. افزون‌ بر این، با گازرسانی به شهر پهله از توابع شهرستان دهلران گازرسانی شهری در استان ایلام به ایستگاه پایانی رسید. همچنین این هفته، عملیات اجرایی گازرسانی به هفت روستای شهرستان کرخه استان خوزستان آغاز شد که با اجرای این پروژه ۱۲۰۰ خانوار روستاهای شهرستان کرخه از گاز طبیعی بهره‌مند می‌شوند.

انتصابات: محسن خجسته‌مهر، مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران در ابتدای این هفته در حکمی «مراد کمالی» را به‌عنوان مدیرعامل و عضو اصلی هیئت مدیره شرکت نفت خزر منصوب کرد. مهدی علی‌مددی، معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی وزیر نفت نیز طی حکمی جواد یزدیان را به‌عنوان مدیرکل منابع انسانی ستاد وزارت نفت منصوب کرد.

قرارداد و تفاهم‌نامه: وزارت نفت و جهاد دانشگاهی روز دوشنبه این هفته در حضور جواد اوجی، وزیر نفت دو تفاهم‌نامه همکاری و دو قرارداد امضا کردند. وی پس از آیین در جمع خبرنگاران با تأکید بر اینکه دولت سیزدهم برنامه‌ای برای افزایش قیمت بنزین ندارد و طرح دولت، توزیع عادلانه یارانه بنزین است، اعلام کرد: رکورد برداشت ۷۰۵ میلیون مترمکعب گاز از میدان مشترک پارس جنوبی اواخر آذرماه و اوایل دی‌ماه ثبت شده است.

بین‌الملل: خبرگزاری رویترز از نیویورک اعلام کرد: تقاضای جهانی نفت در سال ۲۰۲۱ با آغاز بهبود شرایط از بحران ویروس عالم‌گیر کرونا افزایش یافت و مجموع مصرف نفت جهان - با وجود تلاش‌ها برای کاهش مصرف سوخت‌های فسیلی برای کم کردن تغییرات آب و هوایی - به‌طور بالقوه می‌تواند رکوردی تازه را در سال ۲۰۲۲ ثبت کند. قیمت شاخص نفت خام برنت ساعت ۴ و ۳۱ دقیقه روز چهارشنبه (هشتم دی‌ماه) با ۲۳ سنت افزایش به ۷۹ دلار و ۱۷ سنت و قیمت شاخص دبلیوتی‌آی آمریکا با ۲۱ سنت افزایش به ۷۶ دلار و ۱۹ سنت برای هر بشکه رسید و در نزدیکی بالاترین قیمت یک ماهه تثبیت شد.

سایر اخبار: ۳ پروژه جمع‌آوری گازهای مشعل مناطق نفت‌خیز جنوب رونمایی شد، رونمایی از نخستین محصول پتروشیمی کارون در حوزه پزشکی، نسخه عربی پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت نفت رونمایی شد، تحقق پرداخت کمک معیشت به بازماندگان کارکنان متوفی حادثه ناشی از کار، نبود سرمایه‌گذاری در صنعت گاز ناترازی را افزایش می‌دهد، افزایش درآمدهای نفتی و غیرنفتی کشور در ماه‌های اخیر، سهمیه خانوارها در طرح پایلوت بنزینی کمتر از ۶۰ لیتر نخواهد بود، وزیر نفت سالروز تأسیس صندوق‌های بازنشستگی صنعت نفت را تبریک گفت، سرمایه‌گذاران می‌توانند در کدام طرح‌ها و میدان‌های گازی سرمایه‌گذاری کنند؟، درآمد صادراتی ۴۰ میلیاردی پتروشیمی‌ها در تحریم/ رشد ۷۶ درصدی ارزآوری، سود هلدینگ خلیج‌فارس ۱۵ برابر شده است/ ۵ میلیارد دلار صادرات در سال ۱۴۰۰، درآمد صادراتی ۱۴ میلیارد دلاری صنعت پتروشیمی در سال ۱۴۰۰ عناوین دیگر اخبار صنعت نفت در هفته جاری بود.

پیشنهاد هفته: بخش‌های نخست و دوم تشریح برنامه‌های معاونت بین‌الملل و بازرگانی وزارت نفت درباره قرارداد سوآپ گاز ترکمنستان از خاک ایران به مقصد آذربایجان، وضع قراردادهای صادرات گاز ایران و صادرات گاز به اروپا، ارائه پیشنهادهای جذاب به ایران، ارتباط با همسایگان و ... را می‌توانید در گفت‌وگوی شبکه اطلاع‌رسانی نفت و انرژی (شانا) با احمد اسدزاده، معاون امور بین‌الملل و بازرگانی وزیر نفت با عنوان حیاط خلوت در حوزه بین‌الملل؛ ممنوع/ بررسی‌های جامع در زمینه راستی‌آزمایی رفع تحریم‌ها و دیپلماسی نوآوری در دستور کار وزارت نفت/ پیشنهادهای جذاب کشورهای منطقه پس از امضای قرارداد سوآپ گاز ترکمنستان بخوانید. وضع بخش پتروشیمی ایران به بهانه ۵۸سالگی این صنعت نیز در گزارش گذر از خام‌فروشی از مسیر توسعه بالادست و پایین‌دست پتروشیمی آمده است، همچنین برای آشنایی با راهکارهای بهینه‌سازی مصرف گاز و گام‌های عملی وزارت نفت در این زمینه به گزارش بهینه‌سازی مصرف گاز و چند نکته/ دولت و ملت باید چه کنند؟ مراجعه کنید.

کد خبر 451121

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =