حجم فروش نفت و فرآورده‌های نفتی نسبت به گذشته بسیار بهتر شده است

رئیس کل بانک مرکزی با بیان اینکه درآمدهای دولت از فروش نفت و مشتقات آن منابع خوبی برای تأمین مالی دولت به‌شمار می‌آید، گفت: هم‌اکنون حجم فروش نفت و فرآورده‌های نفتی نسبت به گذشته خیلی بهتر شده است.

به گزارش شانا، علی صالح‌آبادی شامگاه شنبه (۲۵ دی‌ماه) با حضور در برنامه نگاه یک شبکه اول سیما با بیان اینکه شرایط اقتصادی کشور به‌گونه‌ای است که هم‌اکنون نرخ تورم رو به کاهش است، گفت: در حوزه ارز از تعادل خوبی برخورداریم، این تعادل به‌گونه‌ای بوده که در ماه‌های اخیر بیش از تقاضا، عرضه ارز را شاهد بوده‌ایم و این آرامش بازار ارز بر تورم اثرگذار خواهد بود.

وی نرخ رشد اقتصادی کشور در ۶ ماه نخست امسال را ۳.۳ درصد اعلام کرد و افزود:‌ بخش زیادی این رقم مربوط به سه ماه نخست سال می‌شود و سه ماه دوم سال به‌دلیل قطعی‌های برق با رشد اقتصادی کمتری روبه‌رو بودیم، زیرا تولید کشور تحت تأثیر قطعی برق قرار گرفته بود.

رئیس کل بانک مرکزی تصریح کرد:‌ در بخش صادرات غیرنفتی در سامانه نیما شاهد عرضه ارز ۲۳ میلیارد دلار کالا بوده‌ایم که این رقم نسبت به پارسال ۶۷ درصد رشد نشان می‌دهد، در بازار متشکل ارزی هم یک و نیم میلیارد دلار عرضه ارز انجام شده که این مقدار نسبت به سال ۹۹، ۲۷۴ درصد رشد داشته است.

صالح‌آبادی ادامه داد: هم‌اکنون درآمدهای مالیاتی و جلوگیری از فرارهای مالیاتی، همچنین درآمدهای دولت از فروش نفت و مشتقات آن منابع خوبی برای تأمین مالی دولت به‌شمار می‌آید.

وی درباره ثبات نرخ ارز در بودجه سال آینده اظهار کرد: هم‌اکنون فروش نفت و فرآورده‌های نفتی نسبت به گذشته خیلی بهتر شده از طرف دیگر قیمت نفت هم مهم است به‌عنوان نمونه قیمت نفت برنت امروز بالای ۸۶ دلار بود و قیمت نفت که در بودجه مبنا قرار گرفته است بسیار پایین‌تر از این عدد است و اینکه گفتم مفروضات بودجه سال آینده، معقول است، زیرا پیش‌بینی کردیم تحت هر شرایطی برنامه‌ریزی را به‌گونه‌ای انجام دادیم که با فرض تداوم شرایط کنونی و با مفروضاتی که در بودجه پیش‌بینی شده است سال آینده وضع از امسال بهتر خواهد بود.

کد خبر 451893

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =