ایران صادرکننده خدمات انرژی به اروپا می‌شود

شرکت مهندسی و توسعه گاز ایران برای انجام خدمات مهندسی و احداث خطوط انتقال گاز، تأسیسات تقویت فشار گاز و توسعه مخازن ذخیره‌سازی گاز با یک شرکت اروپایی یادداشت‌تفاهم همکاری امضا کرد.

به گزارش شانا، به موجب یادداشت‌تفاهم امضاشده بین شرکت مهندسی و توسعه گاز ایران و یک شرکت اروپایی، بنا شد شرکت مهندسی و توسعه گاز ایران در زمینه انجام خدمات مهندسی و احداث خطوط انتقال گاز، تأسیسات تقویت فشار گاز و توسعه مخازن ذخیره‌سازی گاز در اروپا، همکاری‌های لازم را انجام دهد.

رضا نوشادی، مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه گاز ایران با اشاره به مذاکرات دوجانبه که با حضور نماینده مدیریت امور بین‌الملل شرکت ملی گاز ایران انجام شد، هدف از امضای این تفاهم‌نامه را بررسی فرصت‌های سرمایه‌گذاری مشترک و همکاری در زمینه‌های مختلف مانند امکان‌سنجی احداث پالایشگاه، نیروگاه و خطوط لوله گاز اعلام و اظهار کرد: این تفاهم‌نامه به‌منظور تبادل دانش، تخصص و تجربه‌های دو طرف در حوزه‌های مشترک کاری و ایجاد کارگروهی با حضور نمایندگان طرف‌های ایرانی و شرکت اروپایی امضا شد.

وی افزود: همان‌طور که پیش‌تر در امضای تنفیذ قرارداد میدان شوریجه D اعلام شد، شرکت مهندسی و توسعه گاز ایران، فتح قله‌های رفیع را هدف‌گذاری کرده است و امروز این شرکت پس از کسب موفقیت در توسعه شبکه توزیع و انتقال گاز کشور، عزم این را دارد که توانایی‌ها و ارتباطات خود را  فراتر از مرزهای کشور گسترش دهد.

مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه گاز ایران تصریح کرد: مسیری پر پیچ و خم و طولانی در پیش داریم و موانع بسیاری فرا روی ما قرار خواهند داشت، اما نباید از  رویارویی با مشکلات هراسید و با پایمردی و ثبات قدم در پیمودن مسیر، به مدد الهی به اهداف مدنظر دست خواهیم یافت.

نوشادی ابراز امیدواری کرد با جدیت در پیگیری و عملیاتی‌سازی مفاد تفاهم‌نامه، راه برای تعمیق و گسترش مناسبات در مراحل بعدی باز شده و از مسیر این همکاری‌ها، ثمرات پرباری برای مردم و کشور حاصل شود.

به گزارش شانا، دولت سیزدهم با وجود همه محدودیت‌های ناشی از تحریم‌های ظالمانه، فعال کردن دیپلماسی انرژی را یکی از مهم‌ترین اولویت‌های خود قرار داده و گام‌های محکمی برای گشودن راه‌های بسته‌شده و روزنه‌های جدید برای ارتباطات بین‌المللی مبتنی بر مزیت مهم اقتصادی کشور، یعنی انرژی و به‌ویژه نفت و گاز برداشته است.

چنانکه وزارت نفت در دولت سیزدهم توانست با فعال کردن ظرفیت‌های دیپلماسی انرژی، تنها سه ماه پس از استقرار دولت نخستین گام مهم را در باز کردن مسیرهای مسدود شده  بردارد و قرارداد سوآپ گاز ترکمنستان به جمهوری آذربایجان از مسیر ایران را که پنج سال پیش به‌دلیل بعضی بی‌تدبیری‌ها مسدود شده بود، احیا کرد.

این قرارداد که در جریان سفر سید ابراهیم رئیسی، رئیس جمهوری به ترکمنستان و با حضور رئیس‌جمهوری آذربایجان، الهام علی‌یف امضا شد، به اذعان کارشناسان گام نخست در مسیر طولانی تبدیل شدن ایران به قطب انرژی منطقه است و بجز باز کردن مسیرهای مسدود شده، کشور هم از منافع کوتاه مدت و بلندمدت آن بهره خواهد برد.

از سوی دیگر رئیس‌جمهوری به‌تازگی از رشد ۴۰ درصدی میزان صادرات نفت در دولت سیزدهم خبر داده است. افزایش صادرات نفت در شرایط تحریم‌های ظالمانه و سختگیرانه و در شرایطی که دولتمردان سابق در نامه‌نگاری‌های پرشمار از غیرممکن بودن صادرات نفت خبر می‌دادند، نشانه دیگری از دیپلماسی فعال انرژی در دولت سیزدهم است.

چنانکه محسن خجسته‌مهر، مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران نیز از بازگشت به بازارهای قدیمی نفت ایران و یافتن بازارهای جدید برای صادرات نفت خبر داده است، این بازاریابی‌های تازه در کنار افزایش قیمت نفت، به گفته جواد اوجی، وزیر نفت سبب چند برابر شدن درآمدهای نفتی کشور نسبت به سال گذشته شده است.

افزون بر این، وزیر نفت به تازگی بر افزایش وصولی درآمدهای نفتی کشور تأکید کرده است که این موضوع نیز مؤید دیپلماسی فعال انرژی در وزارت نفت دولت سیزدهم است، موضوعی که رئیس کل بانک مرکزی نیز در چند نوبت بر آن مهر تأیید زده است.

اما در تازه‌ترین گام دیپلماسی انرژی، وزارت نفت به سراغ بازارهای جدید برای صدور خدمات فنی مهندسی در حوزه انرژی رفته است، چنانکه برای نخستین بار در تاریخ صنعت نفت، ایران وارد بازار خدمات انرژی در اروپا می‌شود.

بر این اساس، برای نخستین بار، ایران در زمینه انجام خدمات مهندسی و احداث خطوط انتقال گاز، تأسیسات تقویت فشار گاز و توسعه مخازن ذخیره‌سازی گاز در اروپا همکاری خواهد کرد.

کد خبر 452044

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =