نقش مؤثر دیپلماسی فعال اقتصادی در توسعه بازارهای صادراتی صنعت پتروشیمی

مدیرعامل پتروشیمی اروند گفت: دیپلماسی فعال اقتصادی می‌تواند نقش مؤثری در زمینه توسعه بازارهای صادراتی و تسهیل تأمین فناوری صنعت پتروشیمی داشته باشد.

به گزارش شانا به نقل از پتروشیمی اروند، حسن نشان‌زاده‌مقدم در نشستی پس از بازدید هیئتی بلندپایه از وزارت امور خارجه از شرکت‌های پتروشیمی گفت: با این حضور، صنعت پتروشیمی باور دارد که در این شرایط سخت تحریم و جنگ اقتصادی، پشتوانه‌ قوی وزارت امور خارجه را دارد و امیدوار است بتواند از ظرفیت دیپلماسی اقتصادی در رفع موانع تولید و خلق ثروت بهره بیشتری را گیرد.

وی با اشاره به سابقه‌ اکتشاف نفت و ذخایر خدادادی انرژی در کشور افزود: با وجود گذشت ۱۱۰ سال از اکتشاف نفت و گاز و منابع ارزشمند هیدروکربوری در کشور، باید اعتراف کنیم که متأسفانه صنعت پتروشیمی و سرعت رشد آن نتوانسته به جایگاه واقعی خود دست یابد.

مدیرعامل پتروشیمی اروند تصریح کرد: در کنار منابع خدادادی عظیم، کشور ما تنها ۲.۵ درصد از حجم تناژی صنعت پتروشیمی جهان و تنها چهار دهم درصد این صنعت از نظر ریالی را به خود اختصاص داده است که می‌طلبد با توجه به آنکه صنعت پتروشیمی در کشور بیشترین ارزش افزوده را خلق می‌کند، همه ارکان نظام پشت این صنعت قرار گیرند و به‌عنوان موتور محرکه اقتصاد کشور از آن بهره ببرند.

نشان‌زاده با اشاره به جایگاه مجتمع پتروشیمی اروند در صنعت پتروشیمی دنیا تصریح کرد: پتروشیمی اروند از بزرگ‌ترین زنجیره‌های کلر دنیا در سال ۲۰۰۳ بود و اکنون به‌عنوان دومین تولیدکننده زنجیره پی‌وی‌سی خاورمیانه حدود هفت دهم درصد پی‌وی‌سی و هفت دهم درصد کلر دنیا را تأمین می‌کند.

وی ادامه داد: این شرکت در کنار تأمین خوراک چند شرکت پتروشیمی منطقه، اکنون بیش از ۴۰۰ مشتری دارد و ۷۰ درصد محصول خود را در داخل کشور به فروش می‌رساند که نیاز صنایع کابل، دارو، چرم مصنوعی، ساختمان، کشاورزی، خودرو و… را برطرف می‌کند و ۳۰ درصد دیگر از محصولات خود را با هدف تأمین ارز مورد نیاز کشور در رینگ خارجی عرضه می‌کند.

مدیرعامل پتروشیمی اروند در ادامه این نشست که با هدف رفع موانع تولید و کمک به صنعت پتروشیمی برگزار شد، با مقایسه صنعت پتروشیمی در ایران و عربستان به عنوان دو رقیب جدی تصریح کرد: در صنعت پتروشیمی حدود ۲۲ درصد از کشور عربستان عقب هستیم. در واقع عربستان ۴۵ درصد پتروشیمی خاورمیانه را در اختیار دارد، در حالی‌ که سهم ایران در خاورمیانه تنها ۲۲ درصد است و در محصول پی‌وی‌سی نیز پس از عربستان در جایگاه دوم خاورمیانه قرار داریم که با توجه به ظرفیت‌های موجود باید شتاب بیشتری به توسعه این صنعت دهیم.

نشان‌زاده افزود: چند درخواست از حامیان دیپلماسی صنعت پتروشیمی داریم و باید تأکید کنیم در صنعت پتروشیمی نیازمند حمایت سفرا، رایزنان و دفاتر اقتصادی در حوزه‌های تأمین فناوری، جذب سرمایه‌گذاران، تأمین قطعات، مواد شیمیایی و نقش پررنگ‌تر در بازار خارج هستیم تا بتوانیم تأثیر تحریم‌ها را کمرنگ‌تر و نقش صنعت پتروشیمی در شکوفایی اقتصادی را بیش از پیش پررنگ کنیم.

نائب رئیس هیئت مدیره پتروشیمی اروند ادامه داد: متأسفانه ما در بازار برخی کشورهای همسایه هم نتوانسته‌ایم نقش خود را به‌خوبی ایفا کنیم. حتی در اقلیم کردستان عراق، افغانستان، اوراسیا، آسیای میانه نیز نیازمند یک دیپلماسی فعال اقتصادی هستیم که وزارت امور خارجه می‌تواند نقش مؤثری در این زمینه داشته باشد.

مدیرعامل پتروشیمی اروند با تشریح شرایط پس از اعمال تحریم‌های یکجانبه علیه صنعت پتروشیمی کشور گفت: در سال‌های گذشته تحریم‌ها سبب تلاطم و ایجاد مشکل برای صنعت پتروشیمی شد، اما این صنعت به‌دلیل چابکی و تنوع محصول و نیازمندی جهانی در ادامه کمترین اثر را از تحریم داشته است.

وی با تشریح وضع شرکت پتروشیمی اروند در سال‌های پس از تحریم افزود: اکنون در پتروشیمی اروند پس از رسیدن به تولید ایده‌آل، برنامه توسعه مجتمع را داریم که با احداث یک واحد دیگر ظرفیت مجتمع را ۸۰۰ هزارتن افزایش خواهیم داد که البته رسیدن به این هدف نیازمند دستیابی به فناوری‌های چندگانه است تا قدرت چانه‌زنی بالاتری را در مذاکرات اقتصادی داشته باشیم.

نشان‌زاده خطاب به هیئت ارشد دیپلماسی اقتصادی تأکید کرد: انتظار ما از رایزنان اقتصادی این است که فرآیند تهیه فناوری، کاتالیست و مواد شیمیایی تسهیل شود و بتوانیم از سرمایه‌گذاری کشورهای صاحب فناوری نیز برای توسعه صنعت پتروشیمی به‌عنوان خط مقدم جنگ اقتصادی بهره گیریم.

مدیرعامل پتروشیمی ارونددر پایان ضمن اشاره به پیشرفت‌های متخصصان داخلی در بومی‌سازی قطعات و کاتالیست‌های مورد نیاز پتروشیمی، یادآور شد: امروز در صنعت پتروشیمی یکی از صنایع پیشرو در ساخت داخل هستیم و تا یک دهه آینده می‌توانیم صاحب لایسنس و فناوری‌هایی شویم که نه‌تنها نیاز داخل خود را تأمین کنیم، بلکه صادرکننده قطعات و صنایع شیمیایی مورد نیاز این صنعت شویم.

کد خبر 452480

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =