طراحی و ساخت دستگاه اندازه‌گیری نشتی گاز در گاز خراسان شمالی

مدیرعامل شرکت گاز استان خراسان شمالی از طراحی و ساخت دستگاه اندازه‌گیری نشتی گاز طبیعی با مشارکت دانشگاه بجنورد خبر داد.

به گزارش شانا به نقل از شرکت ملی گاز ایران، حسن‌رضا میربلوکی درباره طراحی و ساخت دستگاه اندازه‌گیری نشتی گاز گفت: تعیین دقیق نشتی گاز در کاهش گازهای گلخانه‌ای بسیار مؤثر است که برای تعیین درصد حجمی گاز نشت‌یافته، دتکتورهای متعددی در جهان وجود دارد، اما از آنجا که تأسیسات گازرسانی عموماً در محیط باز نصب می‌شوند دتکتورهای متداول برای تعیین مقدار نشتی کارایی لازم را ندارند و دبی جرمی گاز نشت‌یافته را نشان نمی‌دهند.

وی ادامه داد: شرکت گاز استان خراسان شمالی برای ارتباط مؤثر صنعت و دانشگاه، استفاده از توانایی‌ها و ظرفیت دانشگاه برای رفع نیازهای پژوهش و فناوری در صنعت گاز و ایجاد فضا برای تولید و رشد علم و فناوری، اقدام به تعریف پروژه پژوهشی با عنوان طراحی و ساخت دستگاه اندازه‌گیری نشتی گاز طبیعی بر حسب دبی جرمی کرد که با امضای قرارداد پژوهشی به مبلغ ۴۴۸۹ میلیون ریال، دستگاه اندازه‌گیری نشتی گاز با همکاری دانشگاه بجنورد و این شرکت، طراحی و ساخته و در مرکز مالکیت معنوی سازمان ثبت اسناد و املاک کشور ثبت اختراع شد.

مدیرعامل شرکت گاز استان خراسان شمالی تصریح کرد: این شرکت با همکاری دانشگاه بجنورد موفق شد با استفاده از فناوری‌های نو همراه با ارائه چند نوآوری در دستگاه  TDLM، نواقص دستگاه‌های موجود را رفع و برای اندازه‌گیری دقیق‌تر نرخ گاز طبیعی نشت‌یافته و غلظت آن، این دستگاه جدید را آماده کند.

میربلوکی گفت: با تلاش محققان همه ایرادهای مشابه خارجی آن در این دستگاه برطرف شده و عملکرد و دقت قابل قبولی دارد و در تلاشیم همکاری‌های لازم برای تجاری‌سازی انجام شود.

کد خبر 452824

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =