پیش‌بینی ۸۰ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری برای طرح‌های صنعت پتروشیمی

مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی گفت: مجموع سرمایه‌گذاری لازم برای اجرای طرح‌های صنعت پتروشیمی در برنامه هفتم و هشتم توسعه در مجموع ۸۰ تا ۸۵ میلیارد دلار پیش‌بینی شده است.

به گزارش خبرنگار شانا، مرتضی شاهمیرزایی امروز (چهارشنبه، ۲۰ بهمن‌ماه) در گردهمایی تخصصی شرکت‌های دانش‌بنیان و شرکت ملی صنایع پتروشیمی که در حاشیه نمایشگاه ایران پلاست برگزار شد با تبریک دهه مبارک فجر و فرارسیدن سالروز پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی اظهار کرد: ۶ مجتمع فعال پتروشیمی در سال ۵۷، ظرفیتی حدود ۳ میلیون تن با تولید واقعی ۱.۵ میلیون تن داشته‌اند.

وی، اراده را در پیشبرد اهداف بسیار حائز اهمیت دانست و افزود: ظرفیت تولید محصولات پتروشیمی امروز با وجود محدودیت‌ها و تحریم‌ها به سالانه ۹۰ میلیون تن رسیده است که با اجرای طرح‌های برنامه‌ریزی شده تا پایان برنامه هفتم توسعه به حدود ۱۴۰ میلیون تن در سال و تا پایان برنامه هشتم توسعه نزدیک ۲۰۰ میلیون تن در سال خواهد رسید.

مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی ادامه داد: مجموع سرمایه‌گذاری لازم برای طرح‌های صنعت پتروشیمی در برنامه هفتم و هشتم توسعه ۸۰ تا ۸۵ میلیارد دلار پیش‌بینی شده که حدود ۳۶ میلیارد دلار آن برای طرح‌های برنامه هفتم توسعه است.

شاهمیرزایی به تأکید وزیر نفت بر تکمیل زنجیره ارزش اشاره و تصریح کرد: بازنگری طرح‌هایی که مجوز دریافت کرده‌اند اما پیشرفت قابل‌توجهی ندارند در حال انجام است.

وی به لزوم شناخت صنعت پتروشیمی از سوی شرکت‌های دانش‌بنیان تأکید کرد و گفت: مراکز علمی و پژوهشی باید برای تحقق اهداف برنامه‌ریزی شده با توسعه‌گران بخش خصوصی در تعامل باشند.

معاون وزیر نفت، مسئولیت مادرتخصصی را مسئولیتی بسیار راهبردی خواند و افزود: شرکت ملی صنایع پتروشیمی مسیر توسعه صنعت پتروشیمی را هموار کرده و چالش‌های پیش‌روی مراکز پژوهشی و سرمایه‌گذاران را رفع می‌کند تا برنامه توسعه این صنعت برای افزایش ۲ برابری ظرفیت تولید تا پایان برنامه هشتم توسعه محقق شود.

شاهمیرزایی در پایان بر ضرورت کار شبانه‌روزی و همکاری همه‌جانبه همه دست‌اندرکاران توسعه صنعت پتروشیمی تأکید کرد.

سمانه بیدمشک

کد خبر 453241

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =