درآمد ارزی ۱۴ میلیارد دلاری در صنعت پتروشیمی/ ۱۲.۵ میلیارد دلار ارز تا پایان سال در سامانه نیما عرضه شود

معاون وزیر نفت در امور پتروشیمی از عرضه ۱۲.۵ میلیارد دلار حاصل از صادرات محصولات پتروشیمی به سامانه نیما تا پایان سال خبر داد و گفت: پیش‌بینی می‌شود درآمد صادراتی تا پایان سال به ۱۴ میلیارد دلار برسد.

به گزارش خبرنگار شانا، مرتضی شاهمیرزایی امروز (سه‌شنبه، ۱۹ بهمن‌ماه) در دومین روز پانزدهمین نمایشگاه بین‌المللی ایران‌پلاست طی نشستی با خبرنگاران اظهار کرد: ظرفیت اسمی صنعت پتروشیمی ایران در سال ۵۷ حدود ۳ میلیون تن بوده است، حدود هفت مجتمع پیش از انقلاب در کشور فعال بود و امروز ۶۸ مجتمع پتروشیمی در کشور فعال هستند.

وی با بیان اینکه تا پایان امسال ۶۵ میلیون تن محصول پتروشیمی تولید می‌شود که حدود ۲۵ میلیون تن آن خوراک‌های بین‌مجتمعی است، تصریح کرد: از این مقدار حدود ۳۰ میلیون تن مازاد بر تقاضای داخلی است که به بازارهای جهانی صادر می‌شود که پیش‌بینی می‌شود درآمد صادراتی تا پایان سال به ۱۴ میلیارد دلار برسد.

مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی با بیان اینکه ۷۵ درصد خوراک صنایع پتروشیمی، گاز است و در فصل سرما با افزایش تقاضای خانگی، محدودیت‌هایی برای صنایع ایجاد می‌شود، افزود: با برنامه‌ریزی‌های انجام‌شده انتظار می‌رود این محدودیت‌ها کمتر شود زیرا تا پایان برنامه هشتم روزانه ۲۰۰ میلیون مترمکعب تقاضای صنایع پتروشیمی است.

شاهمیرزایی از بهره‌برداری طرح پتروکیمیا ابن‌سینا در آینده نزدیک خبر داد و گفت: تا پایان سال ۱۲.۵ میلیارد دلار ارز در سامانه نیما عرضه می‌شود.

وی به تمدید برنامه ششم توسعه برای یک سال دیگر اشاره و اظهار کرد: پیش‌بینی می‌شود ظرفیت اسمی صنعت پتروشیمی تا پایان سال آینده با تکمیل طرح‌ها به ۱۰۴ تا ۱۰۵ میلیون تن برسد.

ظرفیت صنعت دو برابر می‌شود

مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی ادامه داد: با برنامه‌ریزی‌هایی که برای اجرای طرح‌ها در برنامه هفتم توسعه انجام شده است، ظرفیت اسمی این صنعت تا بیش از ۱۴۰ میلیون تن در سال و امید است با اجرای برنامه هشتم توسعه در تکمیل زنجیره ارزش، این مقدار به ۱۹۹ میلیون تن در سال برسد، به این معنا که جایگاه کنونی در دو برنامه دیگر با سرمایه‌گذاری‌های انجام شده بیش از دو برابر می‌شود.

شاهمیرزایی با بیان اینکه رسالت اصحاب رسانه در معرفی صنعت پتروشیمی بسیار تعیین‌کننده است، ادامه داد: به نمایندگی از همه فعالان در این صنعت به اصحاب رسانه خداقوت می‌گویم و از شما می‌خواهم که این صنعت را یاری کنید.

وی به افزایش تقاضای گاز در فصل زمستان و ایجاد محدودیت‌هایی برای صنایع اشاره کرد و افزود: صنعت پتروشیمی گازپایه است زیرا ۷۵ درصد از خوراک صنایع پتروشیمی ایران گاز است و محدودیت‌ها در فصل سرما شامل این صنعت هم می‌شود که با برنامه‌ریزی‌های انجام شده از سوی هلدینگ‌ها برای تأمین خوراک پایدار، انتظار می‌رود در سال‌های آینده این محدودیت‌ها کاهش یابد زیرا تقاضای گاز این صنعت در پایان برنامه هشتم ۲۰۰ میلیون مترمکعب است و این عدد قابل‌توجهی است.

معاون وزیر نفت در امور پتروشیمی به برنامه تولید ۲۰۰ میلیون تنی در برنامه هشتم توسعه اشاره کرد و گفت: تحقق این موضوع تحول بزرگی در اشتغال‌زایی، ارزآوری و رشد فناوری خواهد داشت.

شاهمیرزایی ادامه داد: وزارت نفت، شرکت ملی گاز ایران، شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی و شرکت ملی نفت ایران، بازو و یاریگر صنعت پتروشیمی هستند و انتظار می‌رود مشکلات تولیدکنندگان این صنعت کمتر شود همان‌طور که امسال قرار بود از ابتدای آذرماه خوراک پتروشیمی‌ها به‌دلیل تقاضای بالای بخش خانگی در فصل سرما محدود شود تقریباً یک ماه شرکت ملی گاز ایران همه همکاری‌ها را با مجتمع‌های پتروشیمی داشتند و محدودیت‌ها تقریباً از دی‌ماه آغاز شد.

واگذاری مجوزها همسو با تکمیل زنجیره

وی افزود: با برنامه‌ریزی‌های مطلوبی که در شرکت ملی صنایع پتروشیمی به‌عنوان شرکت مادرتخصصی صنعت پتروشیمی انجام شده، شاهد این خواهیم بود که تولید محصولات بالادست پتروشیمی در مسیر تکمیل زنجیره ارزش خواهد شد.

مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی با اشاره به اینکه تا پایان برنامه هشتم توسعه بیش از ۴۰ میلیون تن ظرفیت تولید متانول در کشور خواهد بود، ادامه داد: واگذاری مجوزهای جدید همسو با تکمیل زنجیره ارزش انجام می‌شود.

شاهمیرزایی افزود: ۱۴۰ نوع محصولات پتروشیمی در کشور و ۳۳۳ گرید پلیمری در این صنعت تولید می‌شود.

وی درباره خودکفایی صنعت پتروشیمی ایران گفت: هم‌اکنون در بخش کالا و تجهیزات و دانش‌های فنی و کاتالیست‌های مورد نیاز این صنعت کاستی‌هایی وجود دارد که آقای اوجی، وزیر نفت تکلیفی به‌عهده شرکت پژوهش و فناوری پتروشیمی مبنی بر خودکفایی در کاتالیست‌های مورد نیاز صنعت تا پایان دولت گذاشتند و در این مسیر از توان ظرفیت‌های دانش‌بنیانی و پژوهشی استفاده شود.

تأمین ۸۰ درصد تجهیزات پتروشیمی از داخل

مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی با بیان اینکه در زمینه دانش فنی نیاز به تلاش بیشتر است که امید است همه وارد عمل شویم و بتوانیم در آینده این موضوع را نیز تکمیل کنیم، ادامه داد: ۸۰ درصد نیازهای تجهیزاتی صنعت پتروشیمی از داخل تأمین می‌شود.

شاهمیرزایی گفت: از همه افرادی که دل در گرو نظام و کشور دارند و توان سرمایه‌گذاری یا پژوهشی و مهندسی در هر زمینه‌ای دارند می‌خواهم در ادامه توسعه، این صنعت را یاری کنند.

وی ادامه داد: تا حدود ۱۰ سال آینده تقاضا برای مصرف انواع فرآورده نفتی برای مصرف سوخت به سمت صفر میل می‌کند، اما در صنعت پتروشیمی سالانه ۴.۵ تا ۵ درصد افزایش تقاضا را خواهیم داشت و باید به سمتی حرکت کنیم که این صنعت را به جایگاه ممتاز خود برسانیم تا با ارزش افزوده قابل توجه در صنعت پتروشیمی روبه‌رو شویم.

مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی افزود: صنعت پتروشیمی هم در حوزه تأمین منابع ارزی و هم توزیع صنعتی شدن در سراسر کشور به‌ویژه مناطق کم برخوردار، جایگاه جهش می‌دهد.

پانزدهمین نمایشگاه بین‌المللی ایران‌پلاست با مشارکت ۴۳۰ شرکت داخلی و خارجی در چهار گروه مواد اولیه، ماشین‌آلات، کالای ساخته و نیمه‌ساخته و خدمات فنی و مهندسی از ۱۸ تا ۲۱ بهمن‌ماه در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران دایر است.

کد خبر 453108

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =