صادرات ۳.۳۲ میلیارد دلار محصولات پلیمری در سال ۱۴۰۰

عضو هیئت مدیره انجمن ملی صنایع پلیمر ایران گفت: مجموع صادرات مستقیم و غیرمستقیم صنایع پلیمری پارسال ۳ میلیارد و ۳۲۰ میلیون دلار بوده که در مقایسه با سال ۹۹ رشدی ۲۳ درصدی را ثبت کرده است.

به گزارش شانا به نقل از انجمن ملی صنایع پلیمر ایران، برمک قنبرپور امروز (چهارشنبه، ۲۲ تیرماه) در نشست خبری «دومین همایش توسعه صادرات صنایع پلیمری و مراسم تقدیر از صادرکنندگان پویا» با تأکید بر اینکه باور غلطی وجود دارد که صادرات محصولات پلیمری با صادرات محصولات پتروشیمی قابل‌ملاحظه نیست، اظهار کرد: محصولات پتروشیمی بخشی بالادستی و بخشی نیز مواد اولیه پلیمری است.

وی افزود: با توجه به این مورد، صادرات محصولات پلیمری در مقایسه با مواد اولیه قابل قبول است و صادراتی که از مسیر محصولات پلیمری اتفاق افتاده کمتر از محصولات پتروشیمی نبوده است.

عضو هیئت مدیره انجمن ملی صنایع پلیمر ایران ادامه داد: حرکت در مسیر تکمیل زنجیره ارزش محصولات پلیمری؛ تولید ارزش افزوده بیشتر، افزایش تولید ناخالص داخلی، رشد اشتغال و بهبود وضع اقتصادی کشور را به همراه دارد. باید این زنجیره تکمیل شود و هر چقدر از صادرات مواد اولیه کم کنیم و محصولات پلیمری را افزایش دهیم، به نفع کشور خواهد بود.

قنبرپور با اشاره به صادرات مستقیم صنایع پلیمر گفت: این صنعت پارسال با یک میلیارد و ۲۵۰ میلیون دلار سهم صادرات صنایع تکمیلی پلیمری و ۲ میلیارد و ۷۰ میلیون دلار صادرات غیرمستقیم یکی از پیشتازان در حوزه صادرات صنایع غیرنفتی بوده و فعالیت حدود ۸ هزار واحد صنعتی چرخ این صنعت ارزآور را به گردش درآورده است.

وی تأکید کرد: مجموع صادرات مستقیم و غیرمستقیم صنایع پلیمری پارسال ۳ میلیارد و ۳۲۰ میلیون دلار بود که در مقایسه با سال ۹۹ رشدی ۲۳ درصدی را ثبت کرده است.

عضو هیئت مدیره انجمن ملی صنایع پلیمر ایران با اشاره به اینکه سهم ارزآوری صنایع پلیمر از صادرات غیرنفتی بخش صنعت ۷۳ درصد بوده است، گفت: کل صادرات غیرنفتی ایران پارسال ۴۸ میلیارد دلار بوده که سهم صنایع پلیمری از کل صادرات غیرنفتی ۷ درصد برآورد می‌شود.

صادرات؛ رمز موفقیت واحدهای تولیدی

رضا توفیقی، دبیر علمی دومین همایش بین‌المللی توسعه صادرات صنایع پلیمری نیز در این نشست با تأکید بر اینکه صادرات رمز موفقیت واحدهای تولیدی است، افزود: همایش توسعه صادرات صنایع پلیمری در واقع نوعی فرهنگ‌سازی است و صادرات رمز موفقیت بنگاه‌های اقتصادی در همه صنایع است.

وی افزود: از سوی دیگر باید گفت صادرات مزایای متعددی ایجاد می‌کند که از طریق آن می‌توان نحوه حضور در بازارهای خارجی را بهتر تنظیم و به‌دنبال آن در بازارهای داخلی هم بهتر عمل کرد. با مزیتی که از منظر شناخت بازارهای صادراتی ایجاد می‌شود، در بازارهای داخلی نیز فعال می‌شویم و این اتفاق قیمت تمام‌شده کالا را کاهش می‌دهد که مزیت اقتصادی بزرگی با خود به همراه دارد.

دبیر علمی دومین همایش بین‌المللی توسعه صادرات صنایع پلیمری ادامه داد: یکی از مزیت‌های صادرات، مزیت مقیاس و مزیت دیگر آن تراز ارزی است که برای واحدهای تولیدی به‌خصوص در کشورهای دارای نوسان نرخ ارز ایجاد می‌کند. یکی از موارد استفاده از ارز حاصل از صادرات تأمین نیازهای ارزی واحد صادراتی است و کمک می‌کند واحد تولیدی خود را در برابر نوسانات نرخ ارز مصون نگه دارد.

توفیقی تأکید کرد: با توجه به ظرفیت صنعت پلیمر، تا حدود زیادی خوراک مورد نیاز صنایع پلیمر در داخل کشور و از سوی مجتمع‌های پتروشیمی تأمین می‌شود.

وی با اشاره به اینکه در تلاشیم سرمایه‌گذاری صادرات‌محور را توسعه دهیم، گفت: با این کار بخش قابل‌توجهی از ارزش افزوده را درون اقتصاد کشور حفظ می‌کنیم که تولید ناخالص کشور را افزایش می‌دهد و این موضوع رفاه را به دنبال دارد.

دبیر علمی همایش بین‌المللی صادرات صنایع پلیمری افزود: هدف نهایی در این همایش این است که فضای فرهنگ‌سازی برای توجه بیشتر به صادرات ایجاد شود. از سوی دیگر در کنار معرفی بازارهای هدف، راه‌های دسترسی به بازارهای هدف هم مطرح می‌شود. باید توجه کرد که ورود به بازارهای خارجی با صادرات یکی نیست و صادرات فقط یکی از راه‌های ورود به بازارهای خارجی است، از همین رو در همایش صادرات راهبردهای ورود به بازارهای خارجی معرفی می‌شود.

توفیقی با بیان اینکه در این همایش اطلاعات مربوط به بازارهای مختلف روزآمد و تازه‌ترین رویکردهای موجود در دنیا به مخاطبان ارائه می‌شود، ادامه داد: ورود به بازارهای کشورهای آفریقایی یکی از اولویت‌های انجمن پلیمر برای صادرات است، همچنین دیگر کشورهای مدنظر در این همایش کشورهای حوزه اوراسیا، کشورهای عربی و پاکستان است.

رشد ۹ تا ۷۵ درصدی صادرات

مسعود جمالی، دبیرکل همایش توسعه صادرات صنایع پلیمری و رئیس کمیسیون صادرات انجمن ملی پلیمر نیز در این نشست با اشاره به اینکه سال گذشته رشد صادرات محصولات پلیمری اتفاق افتاده است، گفت: این رشد از ۹ درصد تا ۷۵ درصد در گروه‌های مختلف بوده است.

دومین همایش بین‌المللی توسعه صادرات صنایع پلیمری چهارم مردادماه امسال با همکاری اتاق بازرگانی اصفهان، در این شهر برگزار خواهد شد.

کد خبر 459369

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =