طلای سیاه در پی کاهش تنش‌های مسکو - کی‌یف اندکی ارزان شد

قیمت‌ نفت خام برنت در پی کاهش تنش‌ بین روسیه و اوکراین به سطوح ۹۳ دلار برای هر بشکه رسید.

به گزارش خبرگزاری رویترز از سنگاپور، قیمت‌های جهانی نفت خام در معاملات روز چهارشنبه (۲۷ بهمن‌ماه) پس از تجربه افت بیش از ۳ درصدی در روز معاملاتی پیشین (سه‌شنبه، ۲۶ بهمن‌ماه)، پس از ارزیابی سرمایه‌گذاران از تأثیر کاهش تنش بین روسیه و اوکراین بر توازن محدودیت عرضه جهانی نفت خام و در عین حال بهبود تقاضای سوخت ارزیابی، اندکی افزایش یافت.

قیمت شاخص نفت خام برنت دریای شمال در ساعت ۷ و ۲۲ به وقت گرینویچ ۹۳  دلار و ۹۰ سنت به ازای هر بشکه داد وستد شد که نسبت به معاملات روز پیش آن ۶۲ سنت یا ۰.۷ درصد افزایش نشان می‌دهد.

پس از اعلام عقب‌نشینی نسبی نیروهای روسیه از نزدیکی مرز اوکراین که هنوز توسط ایالات متحده آمریکا تأیید نشده است در عرض یک شب قیمت‌های جهانی نفت خام ۳.۳ درصد کاهش یافت.

نفت خام شاخص دبلیوتی‌آی آمریکا (WTI) پس از تجربه کاهش ۳.۶ درصدی در پایان معاملات روز سه‌شنبه، با ۶۴ سنت یا ۰.۷ درصد افزایش به ۹۲ دلار و ۷۱ سنت برای هر بشکه رسید.

قیمت هر دو شاخص در معاملات روز دوشنبه (۲۵ بهمن‌ماه) به بالاترین حد خود از سپتامبر ۲۰۱۴ رسیده بود، به‌طوری که برنت قیمت ۹۶ دلار و ۷۸ سنتی و دبلیوتی‌آی قیمت ۹۵ دلار و ۸۲ سنتی را تجربه کردند.

قیمت نفت خام برنت در سال ۲۰۲۱ با جهش ۵۰ درصدی روبه‌رو بود، در حالی که دبلیوتی‌آی حدود ۶۰ درصد افزایش را تجربه کرد، زیرا تقاضای جهانی نفت خام پس از پشت سر گذاشتن بحران شیوع ویروس عالم‌گیر کرونا بهبود یافت.

خبر روز سه‌شنبه مسکو مبنی بر عقب‌نشینی نسبی نیروهایش از مرزهای اوکراین با ابهام‌هایی روبه‌رو شد، زیرا جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا هشدار داد که بیش از ۱۵۰ هزار سرباز روس همچنان در نزدیکی مرزها حضور دارند.

تحلیلگران گفتند که فراتر از تنش در اوکراین، بازار نفت همچنان با محدودیت‌هایی روبه‌روست و قیمت‌ها همچنان در مسیر حرکت به سمت ۱۰۰ دلار برای هر بشکه هستند.

جاناتان بارت، مدیر سرمایه‌گذاری در مؤسسه «پوربیش گروپ» (Probis Group) در این باره گفت: از لحاظ فنی می‌توانیم شاهد بازگشت قیمت‌ها به سطوح ۹۰ دلار برای هر بشکه باشیم، اما با بازگشت اقتصاد به مسیر خود و تقاضای بیشتر در بازاری با عرضه محدود، قیمت‌ها به سمت ۱۰۰ دلار پیش می‌رود.

کد خبر 453491

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =