برنامه‌ریزی برای افزایش تولید شرکت نفت و گاز غرب در ۱۴۰۱

مدیرعامل شرکت نفت مناطق مرکزی ایران، از برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته به‌منظور افزایش ۲۲ درصدی تولید نفت و ۱۰ درصدی تولید گاز طی سال آینده در شرکت بهره‌برداری نفت و گاز غرب خبر داد.

به گزارش شانا به نقل از شرکت نفت مناطق مرکزی ایران، رامین حاتمی در نشست پیش‌بینی بهره‌دهی چاه‌های شرکت بهره‌برداری نفت و گاز غرب برای نیمه نخست سال ۱۴۰۱ با اعلام این خبر گفت: با برنامه‌ریزی‌های انجام شده در بخش نفت افزایش تولید ۲۲ درصدی و با راه‌اندازی دو حلقه چاه در میدان تنگ بیجار، افزایش ۱۰ درصدی تولید گاز را پیش‌بینی کرده‌ایم که این رقم تولید گاز با اجرای مرحله دوم پروژه‌های زیر پوشش رقم بالاتری را محقق می‌کند.

وی درباره مهم‌ترین پروژه‌های شرکت بهره‌برداری نفت و گاز غرب توضیح داد: این پروژه‌ها شامل احداث ایستگاه جمع‌آوری گازهای همراه و تقویت فشار دهلران با مدت زمان اجرای قرارداد ۲۳ ماه و حجم سرمایه‌گذاری ۱۲۵ میلیون یورو، احداث خطوط‌ لوله خوراک NGL۳۱۰۰  و پست و خط انتقال برق با حجم سرمایه‌گذاری ۸۵ میلیون یورو، توسعه فاز دوم میدان تنگ بیجار و ساخت ایستگاه تقویت فشار افزایش تولید تا سقف ۱۱ میلیون متر مکعب در روز، توسعه فاز دوم میدان دهلران و احداث ایستگاه تقویت فشار با افزایش تولید تا سقف ۴۰ هزار بشکه در روز و توسعه میدان نفتی سومار، سامان و دلاوران تا ظرفیت ۱۰ هزار بشکه نفت در روز است.

مدیرعامل شرکت نفت مناطق مرکزی ایران با اشاره به طرح توسعه میدان‌های نفتی دانان و نفت شهر تصریح کرد: در طرح دانان حفاری ۱۱ حلقه چاه، انجام عملیات لرزه‌نگاری، احداث خطوط‌لوله جریانی، احداث یک واحد نمک‌زدایی با ظرفیت ۱۰ هزار بشکه و افزایش نه هزار و ۳۰۰ بشکه‌ای تولید هدف‌گذاری شده که اکنون سه دستگاه دکل در این طرح فعال است و پیشرفت فیزیکی این طرح تا دی ماه ۱۴۰۰ در حدود ۷۲ درصد بوده است.

حاتمی ادامه داد: در طرح توسعه میدان نفت شهر حفاری یک حلقه چاه و تعمیر چهار حلقه چاه و افزایش دو هزار و ۵۰۰ بشکه‌ای تولید هدف‌گذاری شده که با توجه به بررسی‌ها و مطالعات صورت گرفته دو حلقه از چهار حلقه چاه تعمیری از دستور کار خارج شد. پیشرفت فیزیکی این طرح تا ابتدای دی ماه ۱۴۰۰ در حدود ۷۲ درصد است و تمام فعالیت‌های اجرایی این طرح به اتمام رسیده است.

وی درباره عملکرد شرکت بهره‌برداری نفت و گاز غرب در سال ۱۴۰۰ یادآور شد: در بخش نفت نسبت به برنامه تولید تکلیفی عملکرد ۹۹ درصدی و در تولید گاز از میدان تنگ بیجار تا پایان بهمن‌ماه جاری شاهد تحقق ۹۶ درصدی بودیم که این مقدار با اجرای برنامه‌ها و تمهیدات لازم در راستای تولید بیشتر، افزایش می‌یابد.

مدیرعامل شرکت نفت مناطق مرکزی ایران مهمترین فعالیت‌های حوزه عملیاتی طی ۱۰ ماه امسال را ۱۹۹ مورد اعلام و تصریح کرد: این فعالیت‌ها شامل مواردی همچون آزمایش‌های چاه با ‌تفکیک‌گر سیار، شاخص بهره‌وری، ممیزی فشار ساکن و ممیزی فشار جریانی، عملیات‌های دستگاه لوله مغزی سیار، عملیات اسیدکاری گسترده و مشبک‌سازی، ایمن‌سازی چاه و تزریق مواد بازدارنده خورندگی هستند و برنامه پیشنهادی ایجاد پروژه‌های اصلاح‌، تکمیل و رفع تنگناهای تأسیسات فرآوری در میدان‌های دانان، دهلران، سرکان/ماله کوه، نفت شهر/سومار و تنگ بیجار و واحد بهره‌برداری چشمه خوش است.

حاتمی درباره برنامه حفاری‌ها در سال ۱۴۰۱ افزود: با هدف حفظ، نگهداشت و افزایش تولید در سال آینده، حفاری ۲۰ حلقه چاه نفتی و تکمیل یک واحد نمک‌زدایی پیش‌ساخته (Skid mounted) با ظرفیت ۱۰هزار بشکه نفت در روز را در برنامه خود در غرب کشور در دست اقدام داریم.

حاتمی با اعلام این مهم که برنامه‌های نگهداشت و افزایش تولید از مهم‌ترین اهداف شرکت نفت مناطق مرکزی ایران است، گفت: برای حفظ، نگهداشت و افزایش تولید، حفاری هشت حلقه چاه در قالب طرح EPD & EPC و تعمیر چهار حلقه چاه دیگر و  اقدام‌های ترمیمی بر روی چاه‌های کم بازده و روزآمد کردن مطالعات مخازن را در برنامه داریم.

وی حفاری ۱۱ حلقه چاه و تکمیل یک واحد نمکزدایی پیش‌ساخته (Skid mounted) در منطقه دانان، راه‌اندازی چاه ۴۴ دهلران، احداث تسهیلات سرچاهی چهار حلقه چاه در همین موقعیت، در دست اجرا بودن ساخت مرکز تفکیک سرکان و حفاری دو حلقه چاه و تعمیر دو چاه دیگر در منطقه سرکان/ماله کوه، تولیدی‌شدن یک حلقه چاه در منطقه نفتی سومار و اجرا و پیگیری اقدام‌های ترمیمی در چاه‌های نفت شهر را از مهم‌ترین برنامه‌های شرکت نفت مناطق مرکزی در سال آینده اعلام کرد.

مدیرعامل شرکت نفت مناطق مرکزی در پایان این نشست یادآور شد: دستیابی به اهداف تولید با صرف ۵۴ هزار نفر ساعت تعمیرات اساسی در تأسیسات تولید نفت و گاز و کار و تلاش مسئولانه متخصصان و کارکنان خدوم نفت و گاز غرب موجب شد تولید مطمئنی از میدان‌های غرب کشور را شاهد باشیم.

نشست‌های پیش‌بینی بهره‌دهی چاه‌ها (Forecast) شرکت نفت مناطق مرکزی ویژه نیمه نخست سال ۱۴۰۱ با حضور حاتمی مدیرعامل و جمعی از مدیران ستادی این شرکت و مدیران شرکت‌های بهره‌برداری نفت و گاز غرب، زاگرس جنوبی، شرق و منطقه عملیاتی سراجه قم در روزهای پایانی بهمن و آغازین اسفندماه با هدف بررسی عملکرد چاه‌های نفت و گاز و ارائه راهکارهای بهره‌دهی و رفع موانع تولید برگزارشد.

کد خبر 453725

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =