سیاست شرکت ملی نفت ایران گره‌ زدن بخش پایین‌دستی با بالادستی صنعت نفت است

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران گفت: سیاست ما در این شرکت گره زدن بخش پایین‌دستی با بالادستی صنعت نفت و تأمین سرمایه مورد نیاز بخش بالادستی و تثبیت خوراک واحدهای پتروشیمی است.

به گزارش خبرنگار اعزامی شانا به ماهشهر، محسن خجسته‌مهر امروز (پنجشنبه، ۱۲ اسفندماه) در آیین بهره‌برداری از تأسیسات و مخازن ذخیره‌سازی و اسکله شرکت پالایش گاز بیدبلند خلیج فارس و امضای هشت قرارداد طرح جمع‌آوری گازهای مشعل اظهار کرد: مایه مباهات و خوشحالی است که امروز در آیین انعقاد صیانتی‌ترین قراردادهای بالادستی صنعت نفت جمع شده‌ایم.

وی افزود: لازم می‌دانم در این نشست به‌نوبه خود از حمایت‌های همه‌جانبه صیانتی وزیر نفت، استاندار خوزستان، نمایندگان مجلس شورای اسلامی، مدیرعامل هلدینگ خلیج فارس و همه آنهایی که در این نشست حضور دارند و در این پروژه بزرگ نقش داشتند تشکر و قدردانی کنم.

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران تصریح کرد: امروز در آیین انعقاد این قرارداد می‌خواهیم از سه مؤلفه و عنصر مهم صیانتی صحبت کنیم. می‌دانید که در بخش بالادستی نفت و گاز وظیفه مهم حکومت اسلامی که دولت و وزارت نفت به نمایندگی از حکومت اسلامی باید از آن صیانت کند ذخایر نفت و گاز است.

خجسته‌مهر اظهار کرد: ما در جمهوری اسلامی باید دارایی‌های زیرزمینی را به حداکثر ارزش روزمینی تبدیل کنیم و بتوانیم به‌گونه‌ای مدیریت کنیم که شاهد کمترین هرزروی و آسیب‌دیدگی به مخازن باشیم و به عبارتی حداکثر تولید را در عین جلوگیری از آسیب‌دیدگی به مخزن مدیریت کنیم که ما این را مدیریت صحیح مخزن می‌گوییم.

وی ادامه داد: اما این کار در اینجا به اتمام نمی‌رسد. این دارایی ارزشمند را وقتی روی زمین آوردیم باید به‌گونه‌ای از آن استفاده کنیم که حداکثر تولید ثروت در کشور را به‌دنبال داشته باشد.

توسعه همراه با آلایندگی؛ ممنوع

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران گفت: گازهای مشعل یا گازهای همراه نفت که به‌صورت مشعل درآمده است یا باید به‌صورت گاز به میدان‌های نفتی تزریق شود که بتوانیم حداکثر استحصال را داشته باشیم، یا اینکه این گازهای مشعل را به‌عنوان ارزش افزوده به منظور خوراک در اختیار واحدهای پایین‌دستی قرار دهیم.

خجسته‌مهر دومین عنصر صیانت از صنعت نفت را صیانت از محیط زیست دانست و افزود: محیط زیست مقوله بسیار مهمی است که باید از سوی وزارت نفت دنبال شود. توسعه‌ای که همراه آن آلایندگی باشد، ممنوع است و ما در طرح‌های خود باید این موضوع را مدنظر قرار دهیم که آلایندگی صفر باشد. برنامه ما نیز این است که آن را دنبال می‌کنیم.

وی سومین عنصر صیانت از صنعت نفت را عنصر سرمایه اجتماعی دانست و تصریح کرد: انعقاد این قرارداد حدود ۶ هزار شغل مستقیم و غیرمستقیم به‌دنبال دارد. این یکی از کارهایی است که به‌عنوان سرمایه اجتماعی تولید ثروت و همسو با رفع محرومیت‌زدایی باید برای آن گام برداریم.

نگاه ویژه دولت به اجرای طرح‌های نیمه‌تمام

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران اظهار کرد: مصوبات سفرهای استانی که وزیر نفت برای آن زحمات زیادی کشیده است حدود ۵ هزار میلیارد تومان است و ما در هیئت مدیره شرکت ملی نفت ایران آن را مصوب و ابلاغ کردیم که البته حاصل این پروژه‌های صیانتی است. همچنین ۲ هزار میلیارد تومان در این استان پروژه جاری وجود دارد که آمادگی داریم نقدینگی این پروژه‌ها را تأمین کنیم.

خجسته‌مهر با بیان اینکه پنج طرح اصلی جمع‌آوری گازهای مشعل در کشور داریم که ارزش این پنج طرح حدود ۷ میلیارد یورو است، گفت: طرحی که امروز انعقاد قرارداد آن انجام می‌شود حدود یک میلیارد یورو است که ۳۰۰ میلیون یورو آن قبلاً انعقاد قرارداد شده و امروز حدود ۵۰۰ میلیون یورو دیگر در دولت سیزدهم امضا می‌شود.

وی افزود: اینها پروژه‌های بسیار ارزشمندی است و این گویای نگاه ویژه دولت سیزدهم به اجرای طرح‌های نیمه‌تمام و تکمیل آنها و اجرای طرح‌های جدید است.

معاون وزیر نفت با بیان اینکه این پنج طرح معادل دو فاز پارس جنوبی می‌تواند گازهای همراه را جمع‌آوری کند، تصریح کرد: با برنامه‌ای که دیده شد ان‌جی‌ال ۳۱۰۰ و ۳۲۰۰ در غرب کارون و غرب کشور تا پایان سال آینده به بهره‌برداری می‌رسد، از این رو سیاست ما در شرکت ملی نفت ایران گره زدن بخش پایین‌دستی با بالادستی و تأمین سرمایه مورد نیاز بخش بالادستی و تثبیت خوراک واحدهای پتروشیمی است.

خجسته‌مهر گفت:در آینده نزدیک برای تأمین منابع مالی شرکت ملی نفت ایران به‌منظور توسعه میدان‌های نفتی و گازی حتماً از سرمایه بخش‌های مختلف پتروشیمی استفاده خواهیم کرد. در این خصوص با پنج هلیدنگ مهم و یک مجموعه فولادی مذاکره می‌کنیم تا بتوانیم بخش پایین‌دستی را به کمک بخش بالادستی بیاوریم.

کد خبر 454215

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =