قرارداد ۸ طرح جمع‌آوری گازهای مشعل به ارزش  ۴۷۰ میلیون یورو امضا شد

شرکت پالایش گاز بیدبلند خلیج فارس همسو با اجرای طرح بهسازی و احداث تأسیسات جمع‌آوری گازهای مشعل شرق کارون، هشت قرارداد به ارزش ۴۷۰ میلیون یورو با شرکت‌های ایرانی امضا کرد.

به گزارش خبرنگار اعزامی شانا به ماهشهر، شرکت پالایش گاز بیدبلند خلیج فارس به‌عنوان سرمایه‌گذار بخش اعظم طرح بهسازی و احداث تأسیسات جمع‌آوری گازهای مشعل شرق کارون امروز (پنجشنبه، ۱۲ اسفندماه) هشت قرارداد EPCC (مهندسی، خرید و تأمین کالا، ساخت، اجرا و راه‌اندازی) با شرکت‌های ایرانی امضا کرد. این آیین با حضور جواد اوجی، وزیر نفت، مرتضی شاهمیرزایی، مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی، محسن خجسته‌مهر، مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران و عبدالعلی علی‌عسگری، مدیرعامل شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس انجام شد.

بیدبلند خلیج فارس قراردادهای احداث ایستگاه‌های نمک‌زدایی و فشارافزایی مارون ۳ و ۵ و رامشیر را با شرکت‌های پترونیروصبا و خدمات مدیریت نورهان صنایع، احداث خطوط جمع‌آوری و انتقال گاز طرح جمع‌آوری گازهای مشعل را با شرکت‌های سکاف و سروش انرژی پویا، احداث واحد نمک‌زدایی و فشارافزایی آغاجاری ۲ و نمک‌زدایی پازنان ۱ را با شرکت‌های پتروسازه مبین و مشاور پارس، خطوط لوله گاز رگ‌سفید ۱ و ۲، لوله مایعات ان‌جی‌ال ۱۲۰۰ و خط لوله گاز بی‌بی‌حکیمه به سیاه‌مکان و لخته‌گیر سیاه‌مکان را با شرکت‌های صنایع ماشین‌سازی کاوه و مهندسان مشاور ستیران، احداث ایستگاه جدید تزریق گاز بی‌بی‌حکیمه و خطوط لوله مربوطه را با شرکت‌های پتروپایدار ایرانیان و پتروتدبیر پارس و احداث ایستگاه‌های نمک‌زدایی و فشارافزایی آغاجاری ۱، ۳، ۴ و ۵ را با شرکت طراحی و مهندسی صنایع پتروشیمی (پیدک)، برق‌رسانی به ایستگاه رگ‌سفید با شرکت‌های برق و تأسیسات داریان و مهندسی مشاور نیروی خراسان و احداث پست برق ایثار و ورود و خروج خط هوایی تک مداره امیدیه ۲- چغادک با شرکت توسعه پست‌های فشارقوی پارسیان، امضا کرد.

مجموع ارزش این هشت قرارداد که میان محمود امین‌نژاد، مدیرعامل شرکت پالایش گاز بیدبلند خلیج فارس و مدیران عامل شرکت‌های ذکر شده امضا شد، ۴۷۰ میلیون یورو است.

طرح‌های جمع‌آوری گازهای مشعل با هدف جلوگیری از گازسوزی، رعایت ملاحظات زیست محیطی، ایجاد ارزش افزوده از گازهای سوزانده‌شده در شرق رودخانه کارون و تأمین خوراک پایدار شرکت‌های پتروشیمی تعریف شده است. به این منظور، دو قرارداد «بهسازی و احداث تأسیسات جمع‌آوری گازهای مشعل» شهریورماه ۱۳۹۷ میان شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب و شرکت‌های پالایش گاز بیدبلند خلیج فارس و پتروشیمی مارون با حجم مجموع سرمایه‌گذاری یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلار امضا شد.

قرارداد امضاشده با شرکت پالایش گاز بیدبلند خلیج فارس به ارزش یک میلیارد و ۱۰۹ میلیون دلار شامل ۲۷ طرح احداث ایستگاه‌های جمع‌آوری گازهای همراه، بهسازی ایستگاه‌های موجود و انتقال گازهای جمع‌آوری‌شده به پالایشگاه بیدبلند است. با اجرایی شدن این طرح‌ها حدود ۶۰۰ میلیون فوت‌مکعب در روز گازهای همراه جمع‌آوری و به پالایشگاه منتقل و سالانه حدود یک میلیون و ۵۰۰ هزار تن C۲+ به خوراک پالایشگاه افزوده می‌شود که گامی بلند در رفع مشکل کمبود خوراک این پالایشگاه و صنایع پتروشیمی وابسته پایین‌دست به‌شمار می‎رود.

با اجرای این طرح و فرآورش گازهای همراه، روزانه حدود ۴۰۰ میلیون فوت‌مکعب گاز سبک در اختیار شرکت ملی نفت ایران قرار می‌گیرد که برای تزریق به میدان‌های نفتی یا تأمین سوخت کشور استفاده می‌شود.

سمانه بیدمشک

کد خبر 454211

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =