توافق‌های تهران-دوحه هرچه سریع‌تر باید عملیاتی شوند

رئیس‌جمهوری با بیان اینکه توافق‌های خوبی در قطر حاصل شده که باید هرچه سریع‌تر عملیاتی شوند گفت: تأسیس یک مرکز تجاری ایرانی در قطر می‌تواند به معرفی ظرفیت‌های دو کشور به نخبگان و فعالان اقتصادی قطر کمک کند.

به گزارش شانا به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست جمهوری، سیدابراهیم رئیسی عصر دوشنبه (دوم اسفندماه) در دیدار با خالد بن خلیفه بن عبدالعزیز آل ثانی، نخست‌وزیر قطر، روابط دو کشور را بسیار عمیق و برآمده از نزدیکی اعتقادی و قلبی دو ملت توصیف کرد و گفت: امروز مناسبات و همکاری‌های خوبی در عرصه‌های سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی بین دو ملت وجود دارد، اما این سطح از روابط متناسب با ظرفیت‌های موجود در دو کشور نیست.

وی با اشاره به اینکه روابط خوب دو کشور می‌تواند به روابط سازنده منطقه‌ای و بین‌المللی منجر شود، افزود: ظرفیت‌های موجود در ایران و قطر به‌ویژه ظرفیت‌های عظیمی که در ایران وجود دارد، هنوز به شکل مناسب و همسو با گسترش روابط فیمابین مورد استفاده قرار نگرفته است.

رئیس‌جمهوری با ارائه پیشنهاد تأسیس یک مرکز تجاری ایرانی در قطر برای معرفی ظرفیت‌های کشورمان به فعالان اقتصادی و تجاری قطری اظهار کرد: جمهوری اسلامی ایران امروز در عرصه‌های مختلف تولیدی، صنعتی، فناوری، نانو و بیوفناوری و فعالیت‌های دانش‌بنیان دستاوردهای عظیمی دارد که می‌تواند همسو با ارتقای سطح تعاملات دوجانبه در اختیار نخبگان و فعالان اقتصادی و تجاری قطر قرار گیرد.

رئیسی تأکید کرد: ایران موفق شده با وجود تحریم‌ها و تهدیدهای گسترده، تحریم‌های تحمیلی را خنثی کرده و با وجود خواست دشمنان به پیشرفت‌های بسیار بزرگی دست یابد به شکلی که چندی قبل آمریکایی‌ها رسماً اعلام کردند که سیاست فشار حداکثری شکست خورده است.

خالد بن خلیفه بن عبدالعزیز آل ثانی، نخست‌وزیر قطر نیز در این دیدار، سفر رئیس‌جمهوری ایران به قطر را تاریخی توصیف کرد و گفت: ظرفیت‌ها و افق‌های عظیم و بلندی برای گسترش روابط دو کشور وجود دارد و برگزاری مستمر و منظم نشست کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی نقش موثری در بالفعل شدن این ظرفیت‌ها دارد.

رئیس‌جمهوری همچنین در نشست مشترک هیئت‌های عالی‌رتبه جمهوری اسلامی ایران و امیرنشین قطر با بیان اینکه اشتراک‌های فرهنگی و اعتقادی همواره زمینه‌ساز تقویت روابط دو ملت و دولت بوده است، گفت: سطح روابط تهران و دوحه باید در همه زمینه‌ها به‌خصوص اقتصادی و سیاسی ارتقا یابد.

وی افزود: تعیین اهداف و زمان معین برای رسیدن به این اهداف، در مسیر گسترش تعاملات دوجانبه و پیگیری مجدانه این اهداف از سوی مسئولان مربوطه در دو کشور، به‌ویژه رؤسای کمیسیون‌های مشترک همکاری اقتصادی ایران و قطر، راهکار مؤثری برای ارتقای روابط دو کشور در همه زمینه‌ها خواهد بود.

شیخ تمیم بن حمد آل ثانی، امیر قطر نیز در این نشست با اشاره به تأثیر همه‌گیری کرونا در برگزار نشدن نشست‌های برنامه‌ریزی‌شده کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی ایران و قطر در دو سال اخیر گفت: قطر مصمم است روابط خود با ایران را بر بستر همکاری‌های تاریخی و ریشه‌دار دو ملت، در زمینه‌های مختلف گسترش دهد و دیگر اجازه نخواهیم داد هیچ مسئله‌ای از جمله همه‌گیری کرونا، مانع پیشبرد این هدف شود.

وی با بیان اینکه از وزیران و مقام‌های دو کشور می‌خواهیم که در نشست‌های خود برای توسعه روابط دو کشور به‌طور دقیق هدف‌گذاری کرده و درباره جزئیات و ارقام مورد نظر به توافق برسند، افزود: مسئولان اجرایی در ایران و قطر، در نشست‌های مشترک ضمن تعیین نصاب مشخص و قابل تحقق برای توسعه روابط اقتصادی دو کشور، ملزومات رشد روابط دو کشور برای سال آینده را تعیین کنند و برای تحقق آن تلاش مضاعفی داشته باشند.

کد خبر 453754

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =