کشورهای آفریقایی ظرفیت‌های عظیمی برای پیشرفت دارند

رئیس‌جمهوری گفت: از نظر جمهوری اسلامی کشورهای آفریقایی ظرفیت‌های عظیمی برای پیشرفت دارند، ما نیز آماده همکاری و توسعه روابط با کشورهای آفریقایی هستیم.

به گزارش شانا به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست جمهوری، سیدابراهیم رئیسی عصر سه‌شنبه (سوم اسفندماه) در حاشیه ششمین مجمع سران کشورهای صادرکننده گاز (جی‌ئی‌سی‌اف) در قطر، در دیدار با اوبیانگ انگوئما امباسوگو، رئیس‌جمهوری گینه استوایی با بیان اینکه کشورهای آفریقایی فراتر از منابع و ذخایر غنی، مردمی پرتلاش و سخت‌کوش دارد که می‌توانند نقش موثری در آبادانی این قاره داشته باشند، گفت: کشورهای غربی در چند قرن صرفا به تاراج منابع و نیروی انسانی غنی آفریقا پرداختند.

وی با بیان اینکه کشورهای غربی روحیه استعمارگری خود را حفظ کرده و فقط روش‌های استعمارگری خود را تغییر داده‌اند افزود: از نظر جمهوری اسلامی کشورهای آفریقایی ظرفیت‌های عظیمی برای پیشرفت دارند، ما نیز آماده همکاری و توسعه روابط با کشورهای آفریقایی در زمینه‌های مختلف از جمله صدور خدمات فنی و مهندسی به این کشورها و همچنین گینه استوایی هستیم.

رئیس‌جمهوری در واکنش به اظهارات همتای گینه استوایی خود مبنی بر اینکه هیچ کدام از کشورهای اروپایی در زمینه مقابله با کرونا کمک قابل توجهی به این کشور نکرده‌اند و تعداد قابل توجهی از مردم کشورش در اثر همه‌گیری کرونا جان باخته‌اند، تصریح کرد: ما نیز در ایران اگر خودمان اقدام به ساخت واکسن نمی‌کردیم، غربی‌ها به ما واکسن نمی‌دادند. اما امروز ۶ شرکت در ایران واکسن‌های کرونا تولید می‌کنند.

رئیسی با بیان اینکه از وزیر امور خارجه می‌خواهم تا برنامه‌ریزی‌های لازم را برای برگزاری هرچه سریع‌تر نشست کمیسیون مشترک همکاری با گینه استوایی انجام دهد گفت: حتما از تمام ظرفیت‌ها و زمینه‌های موجود برای گسترش روابط با گینه استوایی بهره خواهیم برد.

وی اظهار کرد: کشورهای غربی و آمریکا هر جا که رفته‌اند صرفا به دنبال منافع خود بوده‌اند، اما کشورهای آفریقایی باید با اتکا به تجربه سال‌ها تحمل استعمار کشورهای غربی، اجازه نقش‌آفرینی دوباره کشورهای غربی و آمریکا در قاره آفریقا را ندهند.

اوبیانگ انگوئما امباسوگو نیز در این دیدار ایران را کشوری بزرگ توصیف کرد و گفت: کشورهای آفریقایی سال‌ها تحت استعمار کشورهای غربی بوده‌اند و امروز به همکاری با کشورهایی مثل ایران نیاز دارند تا بتوانند از منابع و ذخایر غنی خود به نفع مردم آفریقا بهره‌برداری کنند.

رئیس‌جمهوری گینه استوایی تصریح کرد: کشورهای غربی به هیچ وجه در مواجهه با کشورهای آفریقایی حسن نیت ندارند و اگر هم کمک‌های محدودی به ما می‌کنند، سریعاً این کمک‌ها را مشروط به اقدام‌هایی از طرف کشورهای آفریقایی می‌کنند که تامین کننده منافع خودشان باشد.

کد خبر 453860

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =