تولید علم و نگاه فناورانه به آن در پژوهش بسیار بااهمیت است

مدیر پژوهش، فناوری و مهندسی ساخت شرکت ملی حفاری ایران گفت: راهکار جهش تولید، تمرکز بر دیدگاه اقتصاد دانش‌محور است که مؤلفه مهمی همچون نوآوری، کارآفرینی و تولید محصول باکیفیت را به همراه دارد و این نگاه در پژوهش بسیار بااهمیت است.

به گزارش شانا به نقل از  شرکت ملی حفاری ایران محمدعلی بیگ‌زاده در پنجمین همایش ملی مواد، متالوژی و معدن به‌عنوان یکی از سخنرانان اصلی، نیازهای آموزشی و پژوهشی در صنعت حفاری را تشریح کرد.

وی در این همایش که با همکاری دانشگاه شهید چمران اهواز و سازمان صنعت، معدن و تجارت استان خوزستان به لحاظ رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی به‌صورت مجازی برگزار شد، افزود: تولید علم و پژوهش در جهت افزایش تولید با کیفیت و نوع نیاز  بخش صنعت از جمله صنعت نفت و حفاری جایگاه مهم و تأثیرگذاری دارد.

مدیر پژوهش، فناوری و مهندسی ساخت با طرح این پرسش که هم‌اکنون نگاه فناورانه و اقتصاد دانش‌محور در کشور و دانشگاه‌ها و شرکت‌های دانش‌بنیان ما چه جایگاهی دارد و برای رسیدن به جایگاه اصلی چه کارها و اقدام‌هایی باید انجام شود، اظهار کرد: ایجاد حلقه‌های ارتباطی مؤثر مبتنی بر قوانین و دستورعمل‌های تسهیل‌کننده فیمابین دانشگاه‌ها، شرکت‌های دانش‌بنیان از یک سو، شرکت‌های صنعتی نظیر شرکت ملی حفاری از سوی دیگر، ایجاد صندوق‌های پشتیبانی‌کننده مالی از شرکت‌های دانش‌بنیان، سیاست‌گذاران و وضع‌کنندگان قوانین، می‌تواند تولید دانش با نگاه فناورانه و اقتصادمحور را محقق کند.

بیگ‌زاده گفت: در صنعت حفاری ماشین‌آلات و تجهیزات گوناگونی همچون سازه دکل، پمپ‌ها، مخازن، موتورآلات، شیرآلات و ادوات درون و برون‌چاهی بسیاری وجود دارد که فرآیند ساخت و عملکرد آنها مبتی بر دانش متالوژی و مهندسی مواد، به‌عنوان یکی از علوم مهندسی مادر ساخت و تولید تجهیزات است و از همین رو زمینه‌های پژوهشی فراوانی برای مجموعه‌های دانش‌بنیان در صنعت حفاری وجود دارد.

وی افزود: هم‌اکنون بعضی از کشورها بدون داشتن حتی یک میدان نفتی، سازنده و تولیدکننده انواع تجهیزات صنعت حفاری هستند که علت آن نگاه اقتصاد فناورانه در این حوزه است.

گفتنی است محورهای این همایش شامل استخراج، ذوب و ریخته‌گری، عملیات حرارتی، شکل‌دهی، مواد پودری، سطح و پوشش، نانو مواد، خوردگی، جوشکاری، فرآوری مواد معدنی، اکتشاف و استخراج معدن، محیط زیست، بهداشت و ایمنی در معادن و اقتصاد معدن بود که از سوی صاحب‌نظران، استادان دانشگاه‌ها و کارشناسان مرتبط به بحث و بررسی گذاشته شد.

کد خبر 454134

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =