افزایش ۲.۸ درصدی مقدار انتقال گاز در سال ۱۴۰۰/ ثبت رکوردهای تازه با پایداری جریان گاز

مدیرعامل شرکت انتقال گاز ایران با تأکید بر انتقال پایدار جریان گاز طبیعی در زمستان امسال با وجود سرمای بی‌سابقه، از افزایش ۲.۸ درصدی مقدار انتقال گاز در سال ۱۴۰۰ نسبت به مدت مشابه پارسال خبر داد.

مهدی جمشیدی‌دانا در گفت‌وگو با خبرنگار شانا با اشاره به سربلندی شرکت انتقال گاز ایران در انتقال پاک، ایمن، پایدار و بهره‌ور گاز طبیعی در زمستان ۱۴۰۰، اظهار کرد: به‌واسطه شبکه گسترده خطوط لوله در کشور، وظیفه سنگین نگهداری و حفاظت از حریم خطوط لوله به مقدار ۱۴ هزار و ۱۰۱ کیلومتر مربع (معادل یک درصد از کل مساحت کشور) از مسئولیت‌های این شرکت است.

وی ادامه داد: طول خطوط انتقال گاز کشور اکنون ۳۷ هزار و ۸۸۵ کیلومتر (معادل سه برابر طول قطر کره زمین) است و ۸۸ واحد تأسیسات تقویت فشار گاز، ۳۲۶ واحد کمپرسوری شامل توربوکمپرسور، الکتروکمپرسور و موتور کمپرسور (که از نظر تعداد معادل ۷۵ درصد موتورهای فعال ناوگان هواپیمایی مسافربری کشور است) و ۶۱ مرکز بهره‌برداری خطوط لوله (یارد) وجود دارد.

ثبت رکورد تازه انتقال گاز

مدیرعامل شرکت انتقال گاز ایران با بیان اینکه وظایف محوله به این شرکت توسط حدود ۱۱ هزار نفر از کارکنان متخصص و متعهد در حال اجراست، گفت: مقدار گاز انتقالی در ۱۰ ماه امسال ۲۱۹ میلیارد مترمکعب بوده که نسبت به مدت مشابه پارسال افزایش ۲.۸ درصدی داشته است (گاز انتقالی در ۱۰ ماهه پارسال ۲۱۳ میلیارد مترمکعب گاز بوده است).

به گفته جمشیدی‌دانا، امسال همچنین رکوردی تازه در تاریخ انتقال گاز کشور به مقدار بیش از ۸۵۱ میلیون مترمکعب در ۱۶ دی‌ماه ثبت شد.

افزایش ۲.۸ درصدی مقدار انتقال گاز در سال ۱۴۰۰/ ثبت رکوردهای تازه با پایداری جریان گاز

کاهش ذخیره‌سازی، افزایش برداشت از شوریجه

وی با اشاره به ذخیره‌سازی گاز در مخزن شوریجه به مقدار ۱۶۶۵ میلیون مترمکعب و ۱۱ درصد کاهش نسبت به سال ۹۹ و ذخیره‌سازی در مخزن سراجه به مقدار ۸۸۰ میلیون مترمکعب و ۱۳ درصد کاهش نسبت به پارسال، دلیل کاهش تزریق گاز به مخازن را افزایش مقدار گاز اختصاص داده‌شده به نیروگاه‌های برق برای رفع مشکلات در تابستان امسال اعلام کرد.

مدیرعامل شرکت انتقال گاز ایران با این حال از افزایش برداشت گاز از مخزن شوریجه خبر داد و افزود: امسال  هزار و ۴۴۴ میلیون مترمکعب از این مخزن برداشت شده که نسبت به پارسال ۵۷ درصد افزایش یافته، مقدار برداشت گاز از مخزن سراجه نیز ۵۱۷  میلیون مترمکعب بوده که نسبت به سال ۹۹، ۲ درصد کاهش داشته است.

جمشیدی‌دانا دلیل افزایش برداشت از مخزن ذخیره‌سازی گاز شوریجه را حفظ پایداری شبکه در شمال و شمال شرق اعلام کرد.

برنامه‌های تعمیراتی برای انتقال پایدار

وی درباره تعمیرات خطوط لوله و تأسیسات در این بازه زمانی تصریح کرد: امسال ۲ هزار و ۷۱۱ کیلومتر پیگرانی هوشمند (بیش از ۱۴ هزار و ۹۶ کیلومتر عملیات)، ۳ هزار و ۳۲۰ کیلومتر پیگرانی تمیزکننده و تعویض پوشش ۲۶ هزار و ۴۱۴ مترمربع، تعویض کلاس ۴ هزار و ۸۶۸ متر و نشت‌یابی ۳۶ هزار و ۳۶۳ کیلومتر، همچنین بیش از ۱۵۰ مورد تعمیرات توربو/الکترو/انجین و کمپرسور گاز انجام شده است.

مدیرعامل شرکت انتقال گاز ایران ادامه داد: از تعداد ۳۷ برنامه عمده در زمینه تعمیرات خطوط ، تعویض پوشش و پیگرانی هوشمند، ۳۰ مورد انجام شده و هفت مورد در حال اجراست که مربوط به پیگرانی هوشمند تعدادی از خطوط ۱۰ اینچ و ۱۲ اینچ، ایمن‌سازی خطوط در رودخانه‌های شمال و خط ششم سراسری است.

جمشیدی‌دانا همچنین با بیان اینکه تعمیرات خط چهارم سراسری و رفع ۵۷۳ عیوب ناشی از پیگرانی هوشمند حوزه مناطق ۲، ۳ و ۵ عملیات در کوتاه‌ترین زمان ممکن انجام و این خطوط عملیاتی شد، بیان کرد: تعمیرات دیگر خطوط ناشی از پیگرانی هوشمند، بهره‌ور عمده مربوط به خطوط اول و پنجم تهران، خط سوم سراسری، خط ۴۸ اینچ صادرات (حوزه منطقه ۳ عملیات) و خط هفتم سراسری در منطقه ۶ عملیات بود.

افزایش ۲.۸ درصدی مقدار انتقال گاز در سال ۱۴۰۰/ ثبت رکوردهای تازه با پایداری جریان گاز

وی اظهار کرد: پیگرانی هوشمند خطوط لوله ۳۰ اینچ، ۱۲ اینچ و ۱۰ اینچ که مهم‌ترین آن خط سرخس - نکا به طول ۱۱۰۰ کیلومتر است، در ۲۶ مرحله پیگرانی شد، همچنین بارزترین تعمیرات اساسی انجام‌شده در سال ۱۴۰۰ مربوط به تعمیرات اساسی توربین ZORYA-DU۸۰ با بیش از ۱۲ مورد بود.

مهم‌ترین اقدام‌ها برای حفظ پایداری گاز

مدیرعامل شرکت انتقال گاز ایران در ادامه با بیان اینکه ایمن‌سازی، پایش مداوم و انجام همه تعمیرات لازم به‌منظور حفظ آمادگی خطوط لوله گاز طبیعی انجام می‌شود، گفت: برنامه­‌ریزی دقیق در حوزه تعمیرات اساسی توربو/الکترو/انجین و نظارت مستمر بر فرآیند تعمیرات تجهیزات یادشده و انتقال گاز بدون وقفه و پایدار در جریان است.

جمشیدی‌دانا با اشاره به پیگیری و همکاری همه‌جانبه در تزریق گاز خطوط و تأسیسات جدید در سال ۱۴۰۰، تصریح کرد: از جمله این خطوط، خط ۵۶ اینچ بیدبلند - اهواز (حدود ۱۰۰ کیلومتر) و اتصال آن به خط ششم سراسری، خط محمدیه - پارچین (قطعه اول) و تأسیسات خیرگو ۸ و ارسنجان ۸، همچنین نظارت و راهبری دقیق فرآیندبرون‌سپاری تاسیسات سمنان و تأسیسات کوهدشت (از تأسیسات راهبردی گستره BOT خط ششم سراسری) بوده است.

وی در پایان یادآور شد: شرکت انتقال گاز با هدف ایجاد فضای رقابتی در بخش تعمیرات اساسی توربین‌­ها، اقدام به آگاه­‌سازی، توانمندسازی و افزایش ظرفیت شرکت­‌های داخلی کرده که برای نمونه در مورد تعمیرات توربین DU۸۰، در نتیجه این اقدام شرکت‌های داخلی به پیمانکارهای پیشین افزوده شدند و در کل تعداد پیمانکاران به هشت پیمانکار رسیده است.

کد خبر 454135

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =