بیست‌وششمین نشست اوپک‌پلاس آغاز به‌کار کرد

بیست‌وششمین نشست وزیران نفت و انرژی سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) و متحدانش (ائتلاف اوپک‌پلاس) دقایقی پیش آغاز شد.

به گزارش خبرنگار شانا، وزیران نفت و انرژی کشورهای عضو ائتلاف اوپک‌پلاس امروز (چهارشنبه، ۱۱ اسفندماه) در حالی گردهم آمدند که درگیری‌های نظامی روسیه و اوکراین قیمت نفت را به بالاترین رقم در هشت سال اخیر رسانده و قیمت هر بشکه نفت خام برنت از ۱۱۰ دلار گذشته است.

قیمت سبد نفتی اوپک نیز در فاصله نشست‌های بیست‌وپنجم (۱۳ بهمن‌ماه)  و بیست‌وششم ( ۱۱ اسفندماه) بیش از ۱۳ دلار برای هر بشکه افزایش یافته است.

برداشت هماهنگ ۶۰ میلیون بشکه از ذخیره‌سازی‌های راهبردی نفت کشورهای عضو آژانس بین‌المللی انرژی (IEA) که روز سه‌شنبه (دهم اسفندماه) با آن موافقت شد، افزایش قیمت‌ها را تا حدودی محدود کرده است.

طبق اعلام آژانس بین‌المللی انرژی، ذخیره‌سازی‌های تجاری نفت در پایین‌ترین سطح از سال ۲۰۱۴ قرار دارند.

اعضای اوپک‌پلاس در این شرایط گردهم آمدند تا درباره سیاست‌های تولید نفت خام این ائتلاف برای ماه آوریل ۲۰۲۲ مذاکره کنند، اما کارشناسان انتظار دارند ائتلاف اوپک‌پلاس به افزایش تدریجی تولید ماهانه به مقدار ۴۰۰ هزار بشکه در روز پایبند بمانند.

اوپک و متحدانش از ماه اوت هر ماه ۴۰۰ هزار بشکه در روز به تولیدشان اضافه کرده‌اند تا به محدودیت عرضه‌ای که سال ۲۰۲۰ به اجرا گذاشتند، خاتمه دهند.

اوپک‌پلاس در واکنش به فروپاشی تقاضا در اوج بحران شیوع ویروس کووید-۱۹، تولید خود را از ماه مه سال ۲۰۲۰، ۹ میلیون و ۷۰۰ هزار بشکه در روز معادل حدود ۱۰ درصد از تقاضای جهانی محدود کرد، اما پس از آن زمان با بهبود تقاضا، محدودیت عرضه را به مرور تسهیل کرده است.

کد خبر 454189

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =