جزیره‌ای عمل کردن مهم‌ترین آفت در کارهای پژوهشی/ تشکیل انستیتو ازدیاد برداشت پیگیری می‌شود

مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب مهم‌ترین آفت در کارهای علمی و پژوهشی را جزیره‌ای عمل کردن دانست و گفت: تشکیل انستیتو ازدیاد برداشت در مناطق نفت‌خیز جنوب پیگیری می‌شود.

به گزارش شانا به نقل از شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب، علیرضا دانشی یکشنبه (۲۲ اسفندماه) در نشست با مدیر پژوهش و فناوری شرکت ملی نفت ایران اظهار کرد: با توجه به شرایط مخازن این شرکت، ایجاد مرکز پژوهشی و تحقیقاتی ازدیاد برداشت باید در اولویت قرار گیرد و در این زمینه پیگیری با شرکت ملی نفت ایران انجام شده است که امیدواریم محقق شود.

وی با اشاره به تأکید مقام معظم رهبری بر توسعه دانش در سازمان‌ها و ارتقای شرکت‌های دانش‌بنیان تصریح کرد: دانش‌بنیان کردن سازمان‌ها و تولید علم و دانش مؤثرترین اقدامی است که می‌توان برای مقابله با فشارهای استکبار جهانی انجام داد و حفظ و عظمت انقلاب نیز از همین نقطه رقم می‌خورد.

مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب با تأکید بر اینکه در زمینه توسعه فناوری‌های نوین و دانش‌بنیان کردن سازمان‌ها باید از شعار فاصله گرفت و وارد کارهای عملی شد، افزود: به این منظور می‌توان از پیشرفت صنایع موفق کشور از جمله صنعت دفاعی الگوبرداری و به‌سرعت فاصله خود را با مرزهای دانش کم کرد.

دانشی بیان کرد: مهم‌ترین آفت که در بحث تولید فناوری با آن روبه‌رو هستیم ناشی از جزیره‌ای عمل کردن در کارهای علمی و پژوهشی است که در این زمینه باید برای هم‌افزایی مؤلفه‌های دانش در کشور برنامه‌ریزی گسترده‌ای انجام دهیم.

وی گفت: برای موفقیت در این زمینه باید تمرکز فعالیت‌های پژوهش و فناوری بر مناطق عملیاتی باشد، نظام تشویق و پاداش مالی و معنوی پژوهشگران ارتقا یابد، همکاری با دانشگاه‌ها و مراکز علمی و تحقیقاتی هدفمند باشد و دستورعمل‌های پژوهش و فناوری برای حمایت از پژوهشگران بازنگری و اصلاح شود.

مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب بر ضرورت درس‌آموزی از فعالیت‌های گذشته تأکید کرد و گفت: منابع مالی، امکانات و نیروی انسانی ما محدود است، از این رو باید از این منابع به‌نحو مطلوب استفاده کنیم و با پرهیز از موازی‌کاری و جزیره‌ای عمل کردن، همه ظرفیت‌های صنعت نفت را یکجا جمع کنیم تا به هدف مطلوب برسیم.

دانشی با بیان اینکه دانشگاه صنعت نفت باید به‌سرعت جایگاه گذشته خود را بازیابد و انستیتو ازدیاد برداشت نفت نیز در مناطق نفت‌خیز جنوب تأسیس شود، افزود: ایجاد انستیتو ازدیاد برداشت در مناطق نفت‌خیز جنوب سبب می‌شود نیازسنجی‌ها سریع‌تر انجام شود، پروژه‌های پژوهشی مرتبط با این موضوع به‌سرعت پیش‌ روند و نیروی انسانی متخصص تربیت ‌شود.

تدوین راهبردی فناوری در شرکت ملی نفت ایران

سید مهدیا مطهری، مدیر پژوهش و فناوری شرکت ملی نفت ایران هدف از برگزاری این نشست را پیگیری مصوبات ستاد تحول و پیشرفت فناوری‌های دانش‌بنیان شرکت ملی نفت ایران بیان و اظهار کرد: این ستاد پیرو فرمایشات مقام معظم رهبری مبنی بر توسعه دانش تشکیل شد تا با همکاری شرکت‌های تابع و دریافت دیدگاه‌های آنها بتوانیم برای تحقق فرمایش‌های ایشان گام‌های مؤثری برداریم.

وی گفت: همسو با بیانات مقام معظم رهبری در نظر داریم نیازهای صنعت نفت را شفاف و واضح منعکس کنیم تا شرکت‌های دانش‌بنیان، دانشگاه‌ها، مراکز علمی، سازنده‌ها، شرکت‌های طراح و سازنده و دیگر مجموعه‌های مرتبط که می‌توانند به ما کمک کنند با نیازهای شرکت ملی نفت ایران آشنا باشند که در این زمینه شرکت‌های تابع می‌توانند نقش مهمی ایفا کنند.

مدیر پژوهش و فناوری شرکت ملی نفت ایران تصریح کرد: سال آینده تدوین راهبرد فناوری را با مشارکت جدی شرکت‌های تابع آغاز خواهیم کرد که در این زمینه کارگاه‌های تخصصی در شرکت‌ها برگزار خواهد شد تا با نظر جمعی همکاران این استراتژی تدوین و سرانجام در هیئت مدیره تصویب شود.

مطهری گفت: برای ایجاد صنعت نفت دانش‌بنیان باید برنامه عملی، واقعی و قابل اجرا تدوین کنیم تا با مراقبت و پایش مداوم آن بتوانیم به نتایج مورد نظر در کوتاه مدت و میان‌مدت برسیم.

ایجاد شبکه فناور از سوی مناطق نفت‌خیز جنوب

محمد گلستان‌باغ، رئیس پژوهش و فناوری شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب هم در این نشست به برنامه‌های این شرکت برای توسعه دانش اشاره و اظهار کرد: در گام نخست رصد فناوری در همه حوزه‌های تخصصی را از مخزن تا محصول نهایی در دستور کار قرار داریم و در این زمینه گروه‌های تخصصی متشکل از کارشناسان فنی ایجاد شده و نتایج به‌صورت یک کتابچه ارائه ‌خواهد شد.

وی گفت: در زمینه نیازسنجی در دو بخش تعیین نیازهای کنونی و نیازهای مبتنی بر آینده‌پژوهی در حال فعالیت هستیم تا ضمن رفع مشکلات کنونی که ناشی از قدمت فرآیندها و تأسیسات است به فناوری‌های روزآمد دسترسی یابیم.

رئیس پژوهش و فناوری شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب شناسایی شرکت‌های دانش‌بنیان را از دیگر ملزومات صنعت نفت دانش‌بنیان برشمرد و بیان کرد: مناطق نفت‌خیز جنوب در این زمینه شناسایی شرکت‌های دانش‌بنیان داخلی را برای ایجاد یک شبکه فناور در حوزه بالادستی در دستور کار خود دارد تا هر مدیری بتواند در مدت کوتاه نیازهای خود را شناسایی کند.

گلستان‌باغ تصریح کرد: این شبکه ابتدا به‌صورت آزمایشی در یک حوزه تخصصی رونمایی خواهد شد تا در صورت موفقیت‌آمیز بودن آن را در دیگر حوزه‌ها گسترش ‌دهیم.

امیر دشتی

کد خبر 454719

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =