منابع حاصل از واگذاری‌ها صرف توسعه پالایشگاه‌ها شود/ ایجاد زنجیره ارزش افزوده در صنایع پالایشی

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی با تأکید بر رویکرد ایجاد زنجیره ارزش افزوده در صنایع پالایشی گفت: امیدواریم در حوزه واگذاری‌ها در صنعت پالایش، نگاه بنگاه‌داری اتفاق بیفتد و منابع حاصل از واگذاری‌ها، صرفه توسعه و اجرای پالایشگاه‌ها شود.

به گزارش خبرنگار شانا، جلیل سالاری امروز (سه‌شنبه، ۲۴ اسفندماه) در آیین رونمایی از اسناد تکمیل زنجیره ارزش نفت کوره با استفاده از دانش فنی بومی در محل ساختمان مرکزی وزارت نفت اظهار کرد: شرایط کشور به‌گونه‌ای است که نوع نفت‌ خام مرتب در حال سنگین شدن بوده و درصد انواع نفت‌ خام‌ سبک بسیار محدود است، گفت: بنابراین ضرورت دارد بحث ارتقای کیفی به‌ویژه نفت کوره که مزایای محیط زیستی دارد و سبب ایجاد زنجیره ارزش افزوده در صنایع پالایشی می‌شود، توجه ویژه‌ای داشته باشیم.

وی افزود: سیاست و رویکرد ما این است که مواد نیمه خام را به سمت زنجیره ارزش سوق دهیم و پتروپالایشگاه شهید سلیمانی نیز در همین زنجیره ارزش قرار می‌گیرد.

معاون وزیر نفت در امور پالایش و پخش گفت: امیدواریم بتوانیم همچون دیگر حوزه‌ها، در عرصه دانش فنی نیز در حوزه برون‌مرزی ورود کنیم.

سالاری با تأکید بر اینکه پژوهشگاه صنعت نفت در گذشته در تأمین دانش فنی پروژه‌های مهمی نظیر طرح ایزومریزاسیون پالایشگاه امام خمینی (ره) شازند و یک پالایشگاه در کشور سوریه با صنعت پالایش همکاری داشته است، تأکید کرد: سومین طرح همکاری با پژوهشگاه صنعت نفت در عرصه پالایش نیز در پالایشگاه بندرعباس انجام شد که امیدواریم این دانش هم که از مرحله پایلوت به مرحله تجاری‌سازی رسیده است، نتیجه‌بخش باشد.

وی با اشاره به اینکه یک پروژه همکاری با پژوهشگاه صنعت نفت در پالایشگاه خوزستان نیز پیش‌بینی شده است، گفت: امیدواریم پژوهشگاه صنعت نفت این پروژه را نیز در اولویت کاری خود قرار دهد.

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی تأکید کرد: خوراک پالایشگاه ۱۸۰ هزار بشکه‌ای خوزستان نیز نفت خام سنگین است که امیدواریم این همکاری با پژوهشگاه در حوزه تبدیل فرآورده‌ها با محصولات با ارزش افزوده نیز انجام شود.

سالاری تصریح کرد: الگویی که در زمینه تولید محصولات سبک در پالایشگاه بندرعباس برنامه‌ریزی شده، یک الگوی به صرفه در زمینه تولید کک اسفنجی است.

وی گفت: یکی از مهم‌ترین مشکلات ما در حوزه توسعه صنایع پالایشی بحث تأمین لیسانس بوده که خوشبختانه با همکاری پژوهشگاه برطرف شده و می‌توانیم افتخار کنیم این دانش صددرصد در داخل کشور قابل تأمین است.

سالاری بیان کرد: خوشبختانه با رویکرد و اقدام‌های مثبت دولت محترم، ظرفیت تأمین منابع با استفاده از مزایای طرح تنفس خوراک و منابع بانکی در داخل کشور فراهم شده است.

کد خبر 454753

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =