پایبندی ۱۳۶ درصدی اوپک‌پلاس به توافق کاهش تولید نفت

شکاف عرضه اوپک‌پلاس با افزایش پایبندی (۱۳۶ درصد) به توافق کاهش تولید در ماه فوریه بیشتر شد.

به گزارش خبرگزاری رویترز از لندن، دو منبع اعلام کردند که پایبندی سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) و متحدانش (ائتلاف اوپک‌پلاس) به کاهش تولید نفت افزایش یافت و از ۱۲۹ درصد در ماه ژانویه به ۱۳۶ درصد در ماه فوریه رسید و بیش از یک میلیون بشکه در روز کمتر از هدف خود نفت تولید کرد زیرا بازار محدود نفت با اختلال‌های کنونی روسیه محدودتر شده است.

آژانس بین‌المللی انرژی (IEA) روز چهارشنبه (۲۵ اسفندماه) اعلام کرد که کمبود عرضه نفت در سه‌ماه دوم امسال ۷۰۰ هزار بشکه در روز خواهد بود، زیرا تحریم‌های غرب علیه مسکو و بی‌میلی خریداران ممکن است عرضه نفت روسیه را از ماه آوریل به مقدار ۳ میلیون بشکه در روز کاهش دهد.

منبع دیگری در این باره گفت: اوپک‌پلاس در ماه فوریه حدود یک میلیون و ۵۰ هزار بشکه در روز کمتر از اهداف توافق‌شده خود نفت تولید کرد، اوپک پلاس در ماه ژانویه ۹۷۰ هزار بشکه در روز بیشتر از مقدار توافق‌شده، نفت تولید کرده بود.

چند کشور بزرگ مصرف‌کننده، از جمله ایالات متحده آمریکا، از اوپک‌پلاس خواسته‌اند تولید خود را با سرعت بیشتری افزایش دهد تا به تعدیل قیمت نفت که پس از حمله روسیه به اوکراین به بالاترین حد در ۱۴ سال گذشته رسید، کمک کند.

اوپک‌پلاس تاکنون در برابر درخواست‌ها برای عرضه بیشتر نفت مقاومت کرده است.

تنها تعداد انگشت‌شماری از کشورهای اوپک‌پلاس (عربستان و امارات متحده عربی) ظرفیت افزایش تولید خود به مقداری معنادار را دارند.

این ائتلاف توافق کرده است که از ماه اوت ۲۰۲۱ هر ماه تولید خود را به مقدار ۴۰۰ هزار بشکه در روز افزایش دهد تا کاهش تولید توافق شده در زمان سقوط تقاضا در ابتدای همه‌گیری ویروس کرونا تعدیل شود.

اوپک‌پلاس همچنان باید تا ماه سپتامبر ۲ میلیون و ۶۰۰ هزار بشکه در روز به تولید خود بیفزاید تا به روند تولید پیش از همه‌گیری بازگردد.

کد خبر 454837

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =