صنعت نفت و دانشگاه باید به زبان مشترک برسند

رئیس پژوهش و فناوری شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب در آیین گشایش دفتر پژوهش و فناوری شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب در دانشگاه صنعتی شریف گفت: دو مجموعه صنعت و دانشگاه باید با پرهیز از شعارزدگی و انجام امور نمایشی به درک متقابل یا زبان مشترک در مسائل و نیازها برساند.

به گزارش شانا به نقل از شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب، محمد گلستان‌باغ در آیین گشایش این دفتر با قدردانی از دانشگاه شریف برای اختصاص محل فیزیکی و گشایش دفتر این شرکت اظهار کرد: امیدواریم این موضوع مقدمه‌ای در ایجاد ارتباط و تعامل واقعی‌تر میان هر دو مجموعه باشد.

وی گفت: دو مجموعه صنعت و دانشگاه باید با پرهیز از شعارزدگی و انجام امور نمایشی به درک متقابل یا زبان مشترک در مسائل و نیازها برساند و ان‌شاءالله با جدیت تلاش می‌کنیم که با تدوین برنامه مشخص میان دانشگاه صنعتی شریف و شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب خروجی این همکاری مزیت، خلاقیت و ارزش افزوده واقعی را ایجاد کند.

رئیس پژوهش و فناوری شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب تصریح کرد: حضور کارشناسان مجرب مناطق نفت‌خیز جنوب و استادان دانشگاهی در نشست‌های منظم، برگزاری سمینارها و کارگاه‌های مشترک و به اشتراک گذاشتن نیازهای فناورانه مناطق نفت‌خیز جنوب، نشست و ارائه علمی منظم، مشاوره‌های پژوهشی، ایجاد پژوهش‌های مشترک و تزریق تجربه صنعت به دانشگاه به‌عنوان حلقه مفقوده دانش مهمترین برنامه‌های پژوهش و فناوری در آغاز و شکل‌دهی فصل جدید همکاری میان دانشگاه و صنعت خواهد بود.

گلستان‌باغ تأکید کرد: برای تغییر سطح ارتباط میان دانشگاه و شرکت‌های دانش بنیان و مراکز تحقیقاتی با صنعت راهی جز ایجاد شبکه فناورانه بر پایه فناوری اطلاعات و داده با هدف خلق ارزش افزوده بیشتر در همه سطوح نداریم و با همه توان درباره راه‌اندازی این شبکه در کنار همه فعالیت‌های کنونی تلاش می‌کنیم.

بومی سازی تجهیزات صنعت نفت در دانشگاه صنعتی شریف

اصغر مولایی، رئیس دانشکده مهندسی شیمی و نفت وپژوهشکده نفت دانشگاه صنعتی شریف در این آیین از تولید و بومی‌سازی تجهیزات صنعت نفت با استفاده از توان متخصصان و پژوهشگران در این دانشگاه خبر داد و گفت: تجهیزاتی که پیش از این از سوی شرکت‌های آمریکایی و کانادایی ساخته می‌شد اکنون با بالاترین کیفیت آنها را تولید می‌کنیم.

وی افزود: برای اجرای پروژه‌های تخصصی در حوزه صنعت نفت اعلام آمادگی کرده‌ایم، ضمن اینکه پروژه‌هایی را که به ثمر نشسته و صنعتی شده است مدیون متخصصان و همکاری شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب هستیم. 

رئیس دانشکده مهندسی شیمی و نفت وپژوهشکده نفت دانشگاه صنعتی شریف تصریح کرد: این دانشگاه توان برطرف کردن هرگونه نیاز فناورانه و تجهیزات پیشرفته در صنعت نفت را دارد و این رسالت دانشگاه است تا علم را در اختیار صنعت قرار دهد.

 مولایی با اشاره به ایجاد دفاتر شرکت‌های ملی مناطق نفت‌خیز جنوب، ملی حفاری ایران  و نفت و گاز اروندان در دانشگاه صنعتی شریف گفت: مقرر شد در سال ۱۴۰۱، نمایندگان و متخصصان از شرکت‌ها در این دفاتر حضور یابند تا از این طریق ارتباط نزدیکی بین دانشجویان، استادان و نخبگان برای احصای نیازهای بخش صنعت نفت ایجاد شود.

وی ادامه داد: این پلتفرم در ارتباط بین دانشگاه و صنعت نفت خیلی مؤثر خواهد بود و به تسریع در اجرای پروژه‌های متعدد در حوزه صنعت کمک می‌کند، ضمن اینکه طولی نمی‌کشد در این فرآیند و ارتباطی که ایجاد شده است نیاز صنعت نفت کشور تأمین شود.

رئیس دانشکده مهندسی شیمی و نفت وپژوهشکده نفت دانشگاه صنعتی شریف افزود: با راه‌اندازی این دفاتر از تجربه صنعتگران نفت در بخش‌های مختلف بهره‌برداری، حفاری، فناوری و دیگر موارد بهره خواهیم برد و به اجرای پروژه‌های مشترک بین دانشکده مهندسی شیمی نفت و شرکت‌های ملی مناطق نفت‌خیز جنوب و نفت و گاز اروندان کمک خواهد کرد، همچنین نیازهای بخش صنعت نفت به دانشجویان ارشد و دکترا و استادان اعلام می‌شود تا این نیازها مرتفع شود.

وی با اشاره به اینکه دانشجویان از نزدیک با تجهیزات و فناوری شرکت‌های نفت آشنا خواهند شد، گفت: با همکاری شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب نقشه راهی برای ۱۴۰۱ اعلام می‌کنیم که بر اساس آن بازدیدی از مجموعه مناطق صورت بگیرد تا همسو در خدمت مناطق نفت‌خیز باشیم.

در این نشست محسن مسیحی، معاون پژوهشی و امور بین‌الملل دانشکده مهندسی شیمی و نفت و حسین بقایی، قائم‌مقام پژوهشکده صنعت نفت و مدیر ارتباط با صنعت دانشکده مهندسی شیمی و نفت دانشگاه صنعتی شریف مباحث تخصصی در حوزه صنعت نفت ارائه کردند.

کد خبر 454848

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =