بهره‌مندی از ۸۲ درصد توان عملیاتی ملی حفاری در اجرای پروژه‌های صنعت نفت

مدیرعامل شرکت ملی حفاری ایران از به‌کارگیری بیش از ۸۲ درصد توان عملیاتی این شرکت در سال ۱۴۰۰ در اجرای برنامه‌های صنعت نفت در حوزه حفظ، نگهداشت و افزایش ظرفیت تولید نفت در کشور خبر داد.

به گزارش شانا به نقل از شرکت ملی نفت ایران، حمیدرضا گلپایگانی در بیان عملکرد شرکت ملی حفاری ایران در سال ۱۴۰۰، گفت: در حالی که در ابتدای سال، ۵۵ دستگاه حفاری از مجموع ۷۳ دستگاه عملیاتی بود، با توسعه فعالیت‌ها این تعداد در طول سال به ۶۰ دکل رسید.

وی با اشاره به اینکه ۱۳ دستگاه حفاری ناوگان خشکی و دریایی در مراحل بازسازی، ارتقای کیفی و کاریابی قرار دارد، افزود: با برنامه‌ریزی‌های انجام‌شده و طرح‌های توسعه‌ای شرکت ملی نفت ایران، شمار دستگاه‌های حفاری فعال در سال ۱۴۰۱ روند افزایشی خواهد داشت.

حفر و تکمیل ۷۵ حلقه چاه در سال ۱۴۰۰

مدیرعامل شرکت ملی حفاری ایران تصریح کرد: از ابتدای سال ۱۴۰۰ تا ۲۰ اسفندماه با تلاش و همت کارکنان سختکوش، عملیات حفر و تکمیل ۷۵ حلقه چاه در مناطق خشکی و دریایی کشور پایان یافت و در چرخه تولید قرار گرفت.

گلپایگانی اظهار کرد: از مجموع ۷۵ حلقه چاه، ۶ حلقه توسعه‌ای، ۵ حلقه اکتشافی و ۶۴ حلقه تکمیلی بوده است که به تفکیک شامل ۵۶ حلقه در حوزه فعالیت شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب، ۱۰ حلقه در شرکت نفت فلات قاره، یک حلقه در شرکت نفت مناطق مرکزی، سه حلقه در شرکت مهندسی و توسعه نفت، سه حلقه در قالب پروژه و دو حلقه در چارچوب طرح‌های مدیریت اکتشاف شرکت ملی نفت ایران بوده است.

وی متراژ حفاری را در این مدت ۷۶ هزار و ۱۲۵ متر اعلام کرد و گفت: ۴۴ دستگاه حفاری سبک و سنگین ناوگان حفاری در گستره شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب، دو دستگاه شامل یک دکل خشکی و یک دکل دریایی در مناطق عملیاتی نفت فلات قاره، هفت دستگاه در طرح‌های توسعه‌ای شرکت مهندسی و توسعه نفت، ۶ دستگاه حفاری در عملیات حفر چاه‌های اکتشافی مورد نظر مدیریت اکتشاف شرکت ملی نفت ایران و یک دستگاه در طرح بهره‌برداری از منابع آب زیرزمینی از سوی معاونت علمی و  فناوری ریاست جمهوری فعالیت دارند.

حفر ۱۰ حلقه چاه نفتی در میدان آزادگان جنوبی

مدیرعامل شرکت ملی حفاری ایران درباره پیشرفت طرح‌های کلید در دست افزود: با تأمین کالا و تجهیزات به‌تازگی عملیات حفاری و تکمیل ۱۰ حلقه چاه در میدان نفتی آزادگان جنوبی همسو با طرح‌های توسعه‌ای صنعت نفت که از سوی شرکت مهندسی و توسعه نفت اجرا می‌شود با اختصاص دستگاه‌های حفاری ۲۸ و ۹۲ فتح، آغاز شد.

گلپایگانی ادامه داد: پروژه حفاری ۱+۱۲ حلقه چاه گازی در بخش خشکی جزیره کیش به کارفرمایی شرکت نفت و گاز پارس نیز با تهیه تجهیزات مورد نیاز و بهره‌گیری از دستگاه حفاری ۶۹ فتح در حال تکمیل چاه است.

وی تصریح کرد: در چارچوب همکاری با مدیریت اکتشاف شرکت ملی نفت ایران پروژه‌های ۸، ۶ و ۶ حلقه چاه اکتشافی در استان‌های خوزستان، فارس، گلستان و اردبیل در حال اجرا و در مراحل پایان کار است که در این زمینه دستگاه‌های حفاری ۳۱، ۳۳، ۵۴، ۶۰، ۷۴ و ۸۹ در چرخه عملیات قرار دارند.

مدیرعامل شرکت ملی حفاری ایران با اشاره به اختصاص دستگاه حفاری ۷۸ فتح به پروژه حفر چاه‌های آب ژرف در استان سیستان و بلوچستان اظهار کرد: در اجرای طرح‌های توسعه‌ای شرکت ملی نفت ایران دو دستگاه حفاری ۵۷ و ۹۴ فتح برای حفر چاه‌های نفت در میدان‌های سپهر و جفیر در حوزه فعالیت شرکت نفت و گاز اروندان منظور که کارفرمای اصلی آن شرکت متن و اجرای پروژه توسط شرکت پژواک انرژی انجام می‌شود.

تکمیل پروژه توسعه‌ای میدان نفت‌شهر

گلپایگانی با بیان اینکه در مجموع ۲۵ دستگاه حفاری سبک و سنگین شرکت در اجرای پروژه‌های مربوط به طرح حفظ، نگهداشت و افزایش تولید اختصاص یافته، به تکمیل پروژه توسعه‌ای میدان نفت‌شهر اشاره کرد و گفت: درباره اجرای طرح ۲۸ مخزن در مناطق نفت‌خیز جنوب نیز ۱۱ دستگاه حفاری از ناوگان این شرکت با شرکت‌های بخش خصوصی مشارکت دارند.

وی با بیان اینکه حفاری یک حلقه چاه در میدان نفتی رامین در همکاری با شرکت پرشیا سال ۱۴۰۰ به اتمام رسید و دستگاه حفاری ترخیص شد، افزود: هم‌اکنون دکل‌های ۴۰ و ۹۳ فتح در پروژه توسعه میدان نفتی سیاهمکان که از سوی شرکت پژواک انرژی اجرا می‌شود، مستقر و در حال حفاری چاه‌های جدید هستند.

مدیرعامل شرکت ملی حفاری ایران تصریح کرد: افزون بر این، همسو با طرح توسعه ۲۸ مخزن، در همکاری با شرکت توسعه صنایع نفت و انرژی (OEID) دستگاه‌های حفاری ۳۴ و ۳۸ فتح در میدان نفتی اهواز و  ۳۲ فتح در میدان نفتی سولابدر و در همکاری با سه شرکت زیرمجموعه قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا شامل شرکت‌های پتروسینا، دریا ساحل و پتروگوهر پنج دستگاه حفاری ۹۱، ۸۱ و ۵۶ و ۶۵ فتح در میدان‌های نفتی اهواز و مارون و ۶۸ فتح در میدان لالی مستقر هستند.

گلپایگانی با اشاره به مشارکت با شرکت پترو ایران درباره طرح توسعه میدان‌های مارون و بی‌بی حکیمه با تخصیص دستگاه حفاری ۳۵ فتح، اظهار کرد: از دیگر پروژه‌های در دست اقدام در قالب طرح ۲۸ مخزن حفاری ۶ حلقه چاه توسعه‌ای در میدان بالا رود و پنج حلقه در میدان لالی بنگستان است که شرکت ملی حفاری با شرکت جهان پارس مشارکت و این پروژه‌ها اجرایی خواهند شد.

ارائه ۸۳۸ مورد خدمات یکپارچه فنی و تخصصی

وی درباره عملکرد شرکت ملی حفاری ایران در حوزه ارائه ۲۰ نوع خدمات یکپارچه فنی و تخصصی توأمان با عملیات حفاری که از ویژگی‌های منحصربه‌فرد و برجسته شرکت ملی حفاری ایران به‌شمار می‌رود، گفت: از ابتدای سال ۱۴۰۰ تا نیمه نخست اسفندماه در مدیریت خدمات ویژه در مجموع ۸۳۸ مورد خدمات شامل نمودارگیری درون‌چاهی، چاه پیمایی و نمودارگیری از سیال حفاری به شرکت‌های متقاضی ارائه شد.

مدیرعامل شرکت ملی حفاری ایران ادامه داد: همچنین با انجام ۷ هزار و ۵۷۷ متر حفاری افقی و جهت‌دار روی ۲۶ حلقه چاه ۵۸۸ متر مغزه‌گیری هم که در بررسی شرایط چاه و مخزن کاربرد دارد، صورت گرفت و توسط مدیریت خدمات فنی ۳ هزار و ۶۱۹ مورد خدمات به چاه‌ها هنگام حفاری و تعمیر چاه‌های در حال بهره‌برداری ارائه شد.

گلپایگانی افزود: این خدمات فنی مشتمل بر اسیدکاری گسترده و ویژه، سیمان‌کاری، تزریق پذیری، سیمان و انگیزش چاه، لوله مغزی سیار، آزمایش چاه با ساق مته، حفاری با هوا، حفاری به روش فروتعادلی، لوله‌گذاری چاه، نصب آویزه و آزمایش بهره‌دهی چاه بوده است.

وی درباره فعالیت‌ها در حوزه‌های ستادی، تصریح کرد: سال ۱۴۰۰ سالی پرکار برای بخش‌های مختلف شرکت بود که در جمع‌بندی می‌توان این سال را توأم با موفقیت‌های قابل توجه عنوان و بر استمرار آن تأکید کرد.

مدیرعامل شرکت ملی حفاری ایران اظهار کرد: ایجاد نظم و انضباط مالی، مدیریت درآمدها، توازن بین هزینه‌ها و دریافتی‌ها، پرداخت بخش قابل توجهی از معوقات پیمانکاران، اجرای کامل طرح جامع طبقه‌بندی مشاغل ابلاغی از سوی وزارت نفت، پرداخت مطالبات کارکنان از جمله نفت کارت‌ها و به‌روزرسانی پرداخت حقوق و دستمزدها، تغییرات ساختار سازمانی، به‌کارگیری افراد متخصص در پست‌های کلیدی همسو با شایسته‌پروری، اهتمام ویژه به برنامه‌های آموزشی خاصه با استفاده از فضای مجازی و برگزاری نخستین آزمون برای کارکنان پیمانکاری برای گذران دوره‌های کوتاه‌مدت و بلندمدت از اقدام‌های انجام‌شده در سال ۱۴۰۰ است.

گلپایگانی گفت: برنامه‌ریزی برای صدور خدمات فنی و مهندسی، تقویت توانمندی‌های سازمان، اجرایی شدن طرح ایمن‌سازی و بازسازی دکل‌ها، طراحی، ساخت و به‌کارگیری تعداد قابل توجهی قطعات و تجهیزات کاربردی در صنعت حفاری از جمله ساخت دستگاه فرآورش سیار نفت (MOT)، آماده‌سازی دستگاه‌های حفاری برای تحقق برنامه‌های توسعه‌ای شرکت ملی نفت ایران، تأمین کالا و تجهیزات از منابع ساخت داخل و توجه به اصل کیفیت گرایی، استمرار اجرای دقیق شیوه‌نامه‌های بهداشتی و اجرای برنامه‌های مرتبط با بخش‌های بهداشت، ایمنی و محیط زیست و توسعه (اچ‌اس‌ئی) بخشی به همکاری‌ها میان شرکت و مراکز علمی، پژوهشی، شرکت‌های دانش‌بنیان و ... در جهت تحقق اهداف کلان سازمان از دیگر اقدام شرکت ملی حفاری است که هر یک در جای خود توضیح مفصل و جامعی دارد.

کد خبر 454887

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =