تاکید عربستان بر اهمیت نقش توافق تعدیل تولید نفت اوپک‌پلاس

کابینه عربستان سعودی بر نقش اساسی توافق کاهش تولید اوپک‌پلاس در ایجاد توازن و ثبات در بازارهای نفت تاکید کرد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، خبرگزاری دولتی عربستان اعلام کرد که کابینه این کشور روز سه‌شنبه (دوم فروردین‌ماه) در بیانیه‌ای بر اهمیت نقش توافق کاهش تولید سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) و متحدانش (ائتلاف اوپک‌پلاس) در ایجاد توازن و ثبات در بازارهای نفت تاکید کرده است.

صدور این بیانیه که یک هفته پیش از برگزاری نشست وزیران اوپک‌پلاس منتشر شد، نشان می‌دهد احتمال اندکی وجود دارد که این ائتلاف تصمیم بگیرد تولیدش را با سرعت بیشتری افزایش دهد.

چند کشور مصرف‌کننده عمده نفت از جمله آمریکا از تولیدکنندگان این ائتلاف خواسته‌اند تولیدشان را سریعتر افزایش دهند تا به تعدیل قیمت‌ها که از زمان درگیری‌های روسیه و اوکراین افزایش یافته است، کمک کند.

با این حال اوپک‌پلاس تاکنون در برابر درخواست‌ها برای افزایش سریعتر تولید مقاومت کرده است.

این ائتلاف از ماه اوت پارسال هر ماه ۴۰۰ هزار بشکه در روز به تولید خود افزوده است تا کاهش عرضه توافق شده‌ای را که در اوج همه‌گیری ویروس کرونا به اجرا گذاشته بود به‌طور کامل به بازار بازگرداند.

عربستان و تا حدودی امارات متحده عربی بیشتر ظرفیت مازاد تولید اوپک را در اختیار دارند.

نشست وزیران نفت و انرژی اوپک‌پلاس برای تصمیم‌گیری درباره عرضه نفت این ائتلاف در ماه مه روز پنجشنبه (۱۱ فروردین‌ماه) برگزار می‌شود.

یک منبع این ائتلاف گفت: تصور نمی‌کنم اوپک‌پلاس در این دیدار تصمیم جدیدی بگیرد زیرا بیشتر اعضای اوپک افزایش اخیر قیمت‌ها را نتیجه عوامل ژئوپلیتیکی می‌دانند.

وی افزود: بعید است فشار دولت‌های غربی بر اعضای بزرگ اوپک برای افزایش تولید، موثر باشد.

کد خبر 454897

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =