تعریف ۸ میلیارد دلار طرح برای توسعه میدان‌های مشترک غرب کارون

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران با اشاره به تعریف ۸ میلیارد دلار طرح برای توسعه میدان‌های مشترک غرب کارون گفت: یکی از این طرح‌ها توسعه فاز ۲ میدان آزادگان جنوبی با تشکیل کنسرسیومی از شرکت‌های ایرانی است.

به گزارش شانا به نقل از ایرنا، محسن خجسته‌مهر با اشاره به اینکه در ماه‌های آغاز فعالیت دولت سیزدهم در ۶ ماهه دوم سال ۱۴۰۰ به‌دلیل درک درست و واقع‌بینی که از بخش بالادستی صنعت نفت وجود داشت، تصمیم‌هایی برای توسعه میدان‌های نفت و گاز کشور گرفته شد، افزود: این تصمیم‌ها ناظر بر شتاب‌دهی به طرح‌های نیمه‌تمام میدان‌های مشترک نفت و گاز است.

وی ادامه داد: دومین اولویت در دولت سیزدهم، انعقاد قراردادهای جدید بود که سهم قابل‌توجهی مربوط به توسعه و تولید از میدان‌های مشترک است.

به گفته مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران، در سومین اقدام افزایش تولید از میدان‌هایی که قبلاً توسعه یافته بودند، در دستور کار قرار گرفت.

خجسته‌مهر با بیان اینکه یکی از میدان‌ها در این زمینه، مربوط به توسعه میدان مشترک آزادگان جنوبی است، گفت: در هفت ماهی که از عمر دولت سیزدهم می‌گذرد، تولید از میدان مشترک آزادگان جنوبی افزایش داشته است.

وی تأکید کرد: توسعه فاز دوم میدان آزادگان جنوبی را مصوب کردیم و یکی از برنامه‌ها این است که با تشکیل یک کنسرسیوم از توان شرکت‌های ایرانی برای توسعه این میدان مشترک نفتی استفاده کنیم. 

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران ادامه داد: البته این در باز است و این امکان همواره وجود دارد تا از سرمایه‌گذاران خارجی هم برای توسعه میدان‌های نفتی و گازی کشور استفاده کنیم.

خجسته‌مهر با تأکید بر اینکه در مجموع در منطقه غرب کارون بالغ ‌بر ۸ میلیارد دلار مربوط به توسعه میدان‌های مشترک وجود دارد، افزود: برنامه‌هایی برای توسعه میدان‌های گازی نیز داریم که در بخش خشکی شرکت نفت مناطق مرکزی و در بخش دریا شرکت نفت فلات قاره و شرکت نفت و گاز پارس مسئول پیگیری آن هستند.

وی گفت: توسعه میدان‌های نفتی سپهر و جفیر در غرب کارون نیز توسط پیمانکاران در حال اجراست.

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران تأکید کرد: قیدی که در شروع دولت سیزدهم داشتیم این بود که به این طرح شتاب دهیم و نظارت کنیم تا در موعد مقرر و زودتر از آن تولید نفت از این میدان‌ها را آغاز کنیم.

خجسته‌مهر ادامه داد: سال جدید از میدان‌های نفتی سپهر و جفیر تولید نفت خواهیم داشت.

کد خبر 454922

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =