بهره‌برداری از طرح ذخیره‌سازی شوریجه امنیت انرژی در شمال شرق کشور را تقویت می‌کند

مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه گاز ایران از تقویت امنیت انرژی منطقه شمال شرق کشور با بهره‌برداری از طرح ذخیره‌سازی گاز مخزن شوریجه D خبر داد.

به گزارش خبرنگار اعزامی شانا به سرخس، رضا نوشادی صبح امروز (پنجشنبه، ۱۱ فروردین‌ماه) در آیین آغاز عملیات اجرایی طرح توسعه و ذخیره‌سازی گاز میدان خانگیران - مخزن شوریجه D با حضور سیدابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهوری و جواد اوجی، وزیر نفت گفت: شرکت مهندسی و توسعه گاز ایران برنامه‌های گوناگونی را به‌منظور تأمین امنیت انرژی ساکنان این مناطق در دستور کار قرار داده و مصمم است با همراهی مشاور و پیمانکار مجرب، پروژه توسعه ذخیره‌سازی شوریجه D را در کوتاه‌ترین زمان ممکن عملیاتی کند.

وی با اشاره به پیشینه اجرای طرح‌های ذخیره‌سازی گاز در شمال شرق کشور  به اجرای  گام نخست طرح ذخیره‌سازی گاز در مخزن شوریجه و بهره‌برداری موفقیت‌آمیز از آن در سال ۹۲ اشاره کرد و افزود: در گام نخست ۲۱ حلقه چاه برداشت و ۱۴ حلقه چاه تزریق حفاری شد که در حال بهره‌برداری است و نقشی بسزا در تقویت امنیت انرژی طی دوره اوج مصرف دارد.

مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه گاز درباره اهداف اجرای پروژه توسعه ذخیره‌سازی در مخزن شوریجه D که با ۶۱۱ میلیون یورو سرمایه‌گذاری و طی سه سال انجام می‌شود، گفت: یکی از اهداف اصلی این پروژه دستیابی به جایگاه شایسته در زمینه ذخیره‌سازی گاز طبیعی است و با توجه به اینکه ذخیره‌سازی از اساسی‌ترین اولویت‌های دولت به‌منظور تثبیت توزیع گاز در فصول مختلف به‌شمار می‌آید، شرکت مهندسی و توسعه گاز ایران با به‌کارگیری و بسیج ظرفیت‌های صنعتی و دانشی کشور و مدیریت مبتنی بر بهره‌وری، امنیت پایدار انرژی را به ساکنان شمال شرق کشور تقدیم خواهد کرد.

نوشادی ادامه داد: با اجرای این پروژه، عملیات ذخیره‌سازی گاز در مخزن شوریجه D در هشت ماه  گرم سال آسان می‌شود تا بتوانیم در مواقع مورد نیاز و چهار ماه سرد، از این مخزن برداشت و کمبود گاز در موعد اوج مصرف را جبران کنیم.

وی در تشریح ویژگی‌های مخزن شوریجه D گفت: مخزن گازی موسوم به شوریجه D یک مخزن تخلیه‌شده با میانگین عمق ۲۶۰۰ متر از سطح زمین است که در میدان خانگیران در ۲۵ کیلومتری شهرستان سرخس واقع در شمال‌شرقی ایران و نزدیک مرز ترکمنستان واقع شده است.

مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه گاز نیز از ساخت نسل نو توربوکمپرسور برای به‌کارگیری در پروژه ذخیره‌سازی گاز در مخزن شوریجه D خبر داد و گفت: در پروژه ذخیره‌سازی گاز در مخزن شوریجه D نخستین بار با طراحی ایرانی، کمپرسوری با فشار خروجی ۳۳۰ بار استفاده می‌شود که این توربوکمپرسور فراتر از نسل نو کمپرسورهای 1300 PSI است و فشار 5000 PSI را فراهم خواهد کرد.

به گفته نوشادی، حجم تزریق و تولید در مخزن شوریجه D برابر سالانه ۲۲۵۰ میلیارد مترمکعب گاز طبیعی خواهد بود که در هشت ماه گرم سال با نرخ روزانه ۱۰ میلیون مترمکعب تزریق و در چهار ماه سرد سال با نرخ ۲۰ میلیون مترمکعب در روز تولید انجام می‌شود.

وی با بیان اینکه در گام توسعه کل ظرفیت ذخیره سازی از  ۲.۲۵ میلیارد مترمکعب به ۴.۵ میلیارد مترمکعب می‌رسد، ادامه داد: بخش عمده فعالیت‌های بالادست در این پروژه شامل حفر ۲۸ حلقه چاه است و در بخش مهندسی بالادست نیز تهیه برنامه جامع توسعه (MDP) مخزن و مطالعات مرتبط باید انجام شود.

مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه گاز ایران درباره فعالیت‌های پایین‌دستی در شوریجه D توضیح داد: بخش اصلی فعالیت‌های پایین‌دستی در این پروژه شامل احداث ایستگاه تقویت فشار و تزریق گاز، تأمین سه دستگاه توربوکمپرسور سانتریفیوژ با محرک توربین گاز و مجموع ظرفیت روزانه ۱۰ میلیون مترمکعب گاز برای تزریق گاز خشک از فشار حدود ۶۰ بار به فشار تقریبی ۳۶۰ بار خواهد بود.

نوشادی درباره دیگر بخش‌های پایین‌دست پروژه توضیح داد: ایجاد واحد نم‌زدایی گاز شامل دو ردیف هر یک به ظرفیت ۱۰ میلیون مترمکعب در روز، ایجاد تأسیسات جمع‌آوری، تصفیه و تزریق آب همراه و نیز ایجاد تأسیسات اندازه‌گیری گاز ورودی و خروجی و یوتیلیتی‌های مربوطه است.

وی درباره شیوه سرمایه‌گذاری در این پروژه توضیح داد: این پروژه به روش BOT (ساخت، بهره‌برداری و انتقال) اجرا می‌شود و پس از آنکه سرمایه‌گذار طی مدت سه سال پروژه را به بهره‌برداری رساند، راهبری و بهره‌برداری از تأسیسات ساخته‌شده به‌مدت ۲۰ سال در اختیارش خواهد بود که در این مدت هزینه‌های سرمایه‌گذاری مستهلک می‌شود و به پیمانکار باز می‌گردد.

به گزارش شانا، در گام نخست ذخیره‌سازی در مخزن شوریجه که به روش ئی‌پی‌سی EPC انجام شد، شرکت ملی نفت ایران مسئول بالادست و شرکت ملی گاز ایران متولی پایین‌دست بود، اما در پروژه توسعه مخزن شوریجه D، همه اختیارات مخزن برای نخستین بار به شرکت ملی گاز ایران واگذار شده است.

کد خبر 455027

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =