افزایش ۶۰۰ هزار بشکه‌ای تولید نفت مناطق نفت‌خیز جنوب در دولت سیزدهم

مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب گفت: از زمان روی کار آمدن دولت سیزدهم تاکنون، تولید نفت در شرکت مناطق نفت‌خیز جنوب ۶۰۰ هزار بشکه افزایش داشته است.

به گزارش شانا به نقل از ایرنا، علیرضا دانشی با تأکید بر اینکه در شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب با تغییر دولت شرایطی که تحویل گرفتیم مناسب نبود، افزود: زمانی که کار را تحویل گرفتیم، مقدار تولید نفت در شرایط حداقل بود و تنها به‌اندازه نفت موردنیاز پالایشگاه‌های کشور نفت تولید می‌کردیم.

وی با بیان اینکه بر اساس خواست دولت سیزدهم برای رسیدن به شرایط مطلوب، برنامه تکلیفی تولید نفت را اصلاح کردیم، ادامه داد: با اجرای این برنامه، تولید نفت در این شرکت از ابتدای استقرار دولت سیزدهم تاکنون ۶۰۰ هزار بشکه در روز افزایش داشته است.

مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب گفت: هر زمان که دولت سیزدهم اعلام کند، می‌توانیم با سرعت به مقدار تولید نفت پیش از تحریم بازگردیم، در ۱۵ سال گذشته سیر نزولی در فعالیت‌های درون‌چاهی داشتیم، اما اکنون وضع مطلوب است و اگرچه مشکلات به‌طور کامل رفع نشده، اما شرایط رو به بهبود قرار دارد.

به گفته دانشی، فعالیت‌هایی نیز برای ترمیم و نوسازی خطوط لوله‌های جریانی و فعالیت‌هایی که با تأمین کالا مرتبط بوده، انجام شده است، همچنین درباره تعمیر ماشین‌های دوار که در دولت گذشته و به دستور وزیر وقت متوقف شده بود، موفق شدیم شیوه‌نامه را تغییر دهیم و برای تعمیرات گسترده اقدام کنیم، در این باره تعدادی از ماشین‌های دوار تعمیر شدند و تعداد قابل‌ملاحظه‌ای در ماه‌های آینده تعمیر نهایی می‌شوند.

وی گفت: درباره تعمیرات خطوط لوله نیز فعالیت گسترده‌ای انجام گرفت که شامل خطوط جریانی و صادراتی می‌شود و شرایط صادراتی را بهبود بخشیده است، برای پایداری وضع تولید، نیاز به کارهای گسترده‌ای بوده که با نظر وزیر نفت و مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران پروژه‌های خوبی تعریف شده است که پایداری قطعی تولید را به‌دنبال خواهد داشت.

مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب با اشاره به اینکه ظرفیت تولید با تولید واقعی متفاوت است، ادامه داد: ظرفیت تولید موجود در مناطق نفت‌خیز جنوب بسیار بالاتر از میزان تولید است و اکنون تولید را با توجه به شرایط موجود، نیاز داخلی و تعهدات صادراتی منطبق کرده‌ایم، اما این آمادگی وجود دارد که به‌سرعت به مقدار تولید نفت پیش از تحریم‌ها و حتی بالاتر از آن برسیم.

دانشی با تأکید بر اینکه برنامه تولید نفت این شرکت برای سال ۱۴۰۱ از دی‌ماه تصویب شده است، گفت: برنامه‌ریزی‌ها برای مناقصه‌ها را انجام دادیم و در حال تدوین برنامه پنج‌ساله هستیم تا مقدار تولید را تا سال ۱۴۰۵ برنامه‌ریزی کنیم. بر اساس برنامه پنج‌ساله، امکان هدف‌گذاری‌های شفاف‌تر بیشتر خواهد بود و ظرفیت تولید نیز افزایش خواهد یافت.

تعهد سنگین دولت روحانی برای دولت سیزدهم با امضای قرارداد ۲۸ مخزن

مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب گفت: متأسفانه دولت گذشته با برنامه ۲۸ مخزن تعهد سنگینی را برای دولت سیزدهم ایجاد کرد. با امضای قرارداد ۲۸ مخزن چند خطای استراتژیک رخ داد. اول اینکه منابع مالی برای اجرای این پروژه‌ها استقراضی (اوراق قرضه) است، همچنین از ابتدا قرار بود پیمانکاران بخشی از سرمایه موردنیاز را تأمین کنند که در عمل این کار انجام نشد.

وی افزود: از سوی دیگر برنامه‌ریزی‌ها باید با نگاه به داخل انجام می‌شد و در شرایطی که پتروشیمی‌ها با کمبود خوراک روبه‌رو هستند باید به سمت توسعه میدان‌ها با هدف تأمین خوراک پتروشیمی‌ها می‌رفتیم تا بازگشت پول به‌درستی انجام شود.

دانشی با اشاره به اینکه پروژه‌های ۲۸ مخزن ۱۰ درصد پیشرفت داشته و ۹۰ درصد کار انجام نشده است، گفت: اما ما به قراردادها پایبند بودیم و البته در بعضی از قراردادها اصلاحاتی انجام شد. بالاترین پرداخت‌ها را در همین پروژه‌ها انجام دادیم و تنها در یک مورد ۶۰۰ میلیارد تومان برای اجرای پروژه اختصاص یافته است، شرط ادامه کار این است که پیمانکاران تلاش کنند با انضباط کاری، زمان‌بندی پروژه‌ها را رعایت کنند و مطابق آن فعالیت‌های مربوطه را به انجام برسانند، بدیهی است در غیر این صورت مطابق قرارداد عمل خواهیم کرد.

کد خبر 455382

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =