قیمت‌ نفت تا ۲۰۲۴ بالا می‌ماند/ میانگین قیمت نفت امسال ۱۰۰ دلار خواهد بود

بانک جهانی در تازه‌ترین گزارش چشم‌انداز خود ضمن اشاره به درگیری‌های روسیه و اوکراین اعلام کرد این درگیری‌ها بزرگ‌ترین شوک قیمت کالاها و در عین حال انرژی را در ۵۰ سال اخیر ایجاد می‌کند.

به گزارش روزنامه سعودی گزت، بانک جهانی در تازه‌ترین برآورد خود هشدار داد که درگیری‌های نظامی مسکو - کی‌یف بزرگ‌ترین شوک کالایی از دهه ۱۹۷۰ میلادی را پدید می‌آورد.

بر اساس پیش‌بینی این نهاد، اختلال‌های ناشی از درگیری‌های نظامی روسیه و اوکراین سبب افزایش شدید قیمت کالاها از گاز طبیعی گرفته تا گندم و پنبه خواهد شد.

پیتر ناگل، یکی از نویسندگان این گزارش، به شبکه جهانی بی‌بی‌سی با بیان اینکه افزایش قیمت‌ها آثار اقتصادی و انسانی بسیار بزرگی را به‌دنبال داشته است، گفت: خانوارها در سراسر جهان دچار بحران هزینه زندگی هستند.

وی افزود: ما نگران فقیرترین خانوارها هستیم، زیرا آنها سهم بیشتری از درآمد خود را صرف غذا و انرژی می‌کنند، بنابراین آنان به‌ویژه در برابر این افزایش قیمت آسیب‌پذیرند.

براساس پیش‌بینی بانک جهانی، قیمت‌های انرژی قرار است بیش از ۵۰ درصد افزایش یابد و قبوض انرژی برای خانوارها و مشاغل را بالا ببرد.

بیشترین افزایش قیمت گاز طبیعی در اروپا خواهد بود که قرار است بیش از دو برابر قیمت تمام شود، پیش‌بینی می‌شود که قیمت‌ها در سال آینده میلادی و در سال ۲۰۲۴ کاهش یابد، اما حتی در آن زمان نیز ۱۵ درصد بیشتر از سال ۲۰۲۱ میلادی باقی می‌ماند.

بانک جهانی اعلام کرد که این بدان معناست که از پایین‌ترین سطح آوریل ۲۰۲۰ تا قیمت‌های اوج‌ در مارس امسال، شاهد بیشترین افزایش ۲۳ ماهه قیمت انرژی از زمان افزایش قیمت نفت در سال ۱۹۷۳ بوده‌ایم، زمانی که تنش‌ها در خاورمیانه سبب افزایش قیمت‌ها شد.

بر اساس گزارش این نهاد جهانی، پیش‌بینی می‌شود قیمت نفت خام برنت تا سال ۲۰۲۴ میلادی بالا بماند و میانگین آن در سال جاری میلادی به ۱۰۰ دلار برسد که می‌تواند تورم گسترده‌ای در پی داشته باشد.

انتظار می‌رود اختلال‌های ناشی از درگیری‌های نظامی مسکو - کی‌یف بر صنعت نفت روسیه تأثیر منفی دائمی داشته باشد، زیرا تحریم‌ها به‌معنای خروج شرکت‌های خارجی و کاهش دسترسی به فناوری است.

کد خبر 456173

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =