طرح احداث خط لوله نائین - کاشان - ری در آستانه افتتاح قرار گرفت

مجری طرح احداث خط لوله ۲۰ اینچ فرآورده‌های نفتی مسیر نائین - کاشان - ری از تکمیل و بهره‌برداری این طرح در ابتدای تیرماه امسال خبر داد.

محمد استاجی در گفت‌وگو با خبرنگار شانا در حاشیه بیست‌وششمین نمایشگاه بین‌المللی نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی هدف از اجرای این طرح را انتقال فرآورده‌های اصلی بنزین، نفت‌گاز و نفت سفید از پالایشگاه‌های بندرعباس و ستاره خلیج‌فارس، از طریق نائین و کاشان به تأسیسات نفتی ری و تغذیه مرکز و شمال کشور اعلام کرد.

وی افزود: مسیر این خط ۴۲۰ کیلومتر است که با در نظر گرفتن الزامات زیست‌ محیطی، به سیستم نشت‌یاب اتوماتیک، فیبر نوری و ایستگاه‌های حفاظت کاتدی به‌منظور جلوگیری از خوردگی و زنگ‌زدگی و شناسایی و ترمیم هرگونه نشت احتمالی تجهیز شده است.

مجری طرح احداث خط لوله ۲۰ اینچ فرآورده‌های نفتی مسیر نائین - کاشان - ری توسعه تلمبه‌خانه نائین و احداث مخازن تعادلی به تعداد ۱۰ مخزن با مجموع ظرفیت انباشت ۳۰۰ هزار مترمکعب در نایین، همچنین احداث تلمبه‌خانه بین‌راهی کاشان را بخشی از این طرح دانست که با هدف ارتقای ظرفیت و پایداری انتقال از ۱۸۰ هزار بشکه به روزانه ۲۰۵ هزار بشکه در دستور کار قرار دارد.

استاجی با بیان اینکه سرمایه اصلی این طرح حدود ۹۰۰ میلیارد تومان بوده تصریح کرد: با صرف ۸۰۰ میلیارد تومان، هم‌اکنون ۹۷.۵ درصد طرح تکمیل شده و قسمت عمده آن به‌منظور انتقال فرآورده‌های پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس در مدار بهره‌برداری قرار گرفته است.

بنا به گفته وی، عملیات اجرایی تلمبه‌خانه نائین و پایانه ری تکمیل شده و تنها اندکی از کارهای اجرایی تلمبه‌خانه کاشان و خط انتقال برق آن باقی مانده است که تا اوایل تیرماه تکمیل و تحویل بهره‌بردار می‌شود.

مجری طرح احداث خط لوله ۲۰ اینچ فرآورده‌های نفتی مسیر نائین - کاشان - ری در ادامه اظهار کرد: ۹۲ درصد تجهیزات طرح ساخت داخل بوده و تنها ۸ درصد تجهیزات، شامل ابزار دقیق و پمپ‌ها از خارج تهیه شده است.

شایان ذکر است که این طرح با مشارکت ۱۵ شرکت داخلی و مدیریت اجرایی شرکت ملی مهندسی ساختمان نفت ایران انجام و به موازات طرح احداث خط لوله ۲۶ اینچ بندر عباس/ سیرجان از انباشت فرآورده در مبدأ بندرعباس جلوگیری شده و عملیات توزیع سراسری فرآورده‌های اصلی را تسهیل می‌بخشد.

این طرح افزون بر کاهش مسیر و افزایش حجم انتقال فرآورده، از مزایای دیگری چون پایداری و ایمنی انتقال، کاهش آثار محیط زیستی و صرفه‌جویی در سوخت مصرفی کشور از طریق کم کردن تردد روزانه هزار تا هزار و 500 نفتکش‌ جاده‌پیما نیز برخوردار است.

باتوجه به تکمیل توسعه تلمبه‌خانه نایین، خروجی این تلمبه‌خانه شامل یک خط ۱۶ اینچ قدیم و یک خط ۲۰ اینچ قدیم به اصفهان و خط ۲۰ اینچ جدید به تهران است.

کد خبر 456744

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =