۴ حلقه چاه فاز ۱۱ پارس جنوبی امسال به مرحله تولید می‌رسد

مدیرعامل شرکت پتروپارس اظهار کرد: توسعه فاز ۱۱ پارس جنوبی از سوی این مجموعه در حال اجراست و بنا داریم چهار حلقه چاه از چاه‌­های دوازده‌­گانه این فاز را امسال به مرحله تولید برسانیم که حدود ۴۰۰ تا ۵۰۰ میلیون فوت مکعب می­‌شود.

به گزارش خبرنگار شانا، ، سیدشمس‌الدین موسوی امروز (شنبه، ۲۴ اردیبهشت‌ماه) در حاشیه بیست‌وششمین نمایشگاه بین‌المللی نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی در نشست خبری با اصحاب رسانه، با بیان اینکه گروه پتروپارس پیشروترین شرکت اکتشاف و حفاری در ایران است، گفت: این شرکت همسو با اجرای پروژه‌­های ئی‌پی‌سی، ظرفیت تأمین سرمایه برای اجرای پروژه را نیز به‌عهده دارد.

وی افزود: شرکت پتروپارس از ابتدای تأسیس تاکنون حدود ۶۵۰ میلیون نفرساعت کار انجام داده، کل هزینه‌کرد برای اجرای این پروژه‌­ها نیز ۳۲ میلیارد دلار بوده است و نکته دیگر اینکه با پروژه‌­های زیرساختی اجراشده از سوی این شرکت اکنون سالانه ۱۶ میلیارد دلار سرمایه برای کشور ایجاد می‌شود (به واسطه فروش نفت، گاز و میعانات گازی).

مدیرعامل شرکت پتروپارس همچنین با بیان اینکه حدود ۳۰۰ کیلومتر نیز حفاری در دریا از سوی این مجموعه انجام شده است، تصریح کرد: هدف­‌گذاری دیگر پتروپارس قرار گرفتن در مجموعه پیمانکار عمومی است. این مجموعه در زمینه مسئولیت اجتماعی نیز به‌عنوان شرکتی کاملاً ایرانی این مسئولیت را انجام می‌­دهد و ۱۰۰ درصد دوستدار محیط زیست است؛ به‌طوری‌ که طی سال‌های گذشته  حدود چندین اصله نهال در کنگان کاشته شد، همچنین در حوزه ساخت مدرسه و غیره فعالیت می‌­کنیم.

موسوی اعلام کرد: پروژه‌­های برون‌مرزی از سوی مجموعه پتروپارس به‌ویژه با روی کارآمدن دولت سیزدهم قوت گرفته، این شرکت دو سابقه بسیار مطلوب در کشورهای ونزوئلا و آنگولا برای توسعه میدان‌­های بالادستی دارد که این موضوع در جریان سفرهای وزیر نفت و مسئولان دولت نیز برای صدور خدمات فنی و مهندسی در برنامه است و دنبال می‌شود.

به گفته وی، رقم باقی­مانده برای تکمیل تعهدهای پتروپارس حدود ۱۰ میلیارد دلار است که شامل تکمیل پروژه فاز ۱۱ پارس جنوبی، جی‌سی آزادگان، میدان نفتی فروزان، میدان نفتی و گازی بلال و فرزاد بی و بخشی از پروژه آزادگان جنوبی می­‌شود.

مدیرعامل شرکت پتروپارس گفت: در حوزه میدان­‌های مشترک نفتی و خشکی، پروژه میدان آزادگان جنوبی با محوریت پیمانکار عمومی (جی‌سی) پتروپارس در حال اجراست که باید ۶۶ هزار بشکه تولید نفت را افزایش دهیم که به چهار دکل حفاری موجود، سه دکل دیگر اضافه کردیم.

موسوی ادامه داد: میدان نفتی و دریایی فروزان هم که با کشور عربستان مشترک است هدف­‌گذاری تولید در این میدان ۴۰ هزار بشکه و سهم پتروپارس ۱۲ هزار بشکه است که پایان فروردین ماه امسال یک حلقه چاه به مرحله  تولید رسید.

وی با اشاره به اجرای طرح توسعه فاز ۱۱ پارس جنوبی، تأکید کرد: توسعه این فاز از سوی مجموعه پتروپارس در حال اجراست و بنا داریم چهار حلقه چاه از چاه­‌های دوازده‌­گانه این فاز را امسال به تولید برسانیم که حدود ۴۰۰ تا ۵۰۰ میلیون فوت‌مکعب می‌­شود. انجام این کار هم به‌عهده شرکت­‌های مپنا و مهندسی و ساخت تأسیسات دریایی است که همه حفاری­‌ها تا رسیدن به مخزن تکمیل شده است.

کد خبر 456793

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =