فاز دوم اقلام راهبردی صنعت گاز به‌زودی ارائه می‌شود

مدیر پژوهش و فناوری شرکت ملی گاز ایران از ارائه فاز دوم اقلام راهبردی مورد نیاز صنعت گاز با استفاده از توانمندی شرکت‌های دانش‌بنیان در آینده‌ای نزدیک خبر داد.

به گزارش خبرنگار شانا، محسن مظلوم فارسی‌باف، امروز (شنبه، ۲۴ اردیبهشت‌ماه) در سمینار نیازهای فناورانه شرکت ملی گاز در حاشیه دومین روز بیست‌وششمین نمایشگاه بین‌المللی نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی با بیان اینکه همه تلاش ما تشریک مساعی با شرکت‌های دانش‌بنیان و فعالان داخلی در ارتباط با شناسایی اقلام مورد نیاز شرکت ملی گاز است، گفت: دو رویداد در ارتباط با توسعه فناوری و خوداتکایی در اقلام راهبردی متقاضی صنعت گاز برگزار و بر این اساس ۲۹ قلم کالای راهبردی و مورد تقاضای صنعت گاز از طریق فرآیندهای مورد نظر شناسایی شد.

وی افزود: از این تعداد اقلام شناسایی‌شده مورد نیاز، ۲۵ مورد آن تعیین تکلیف و قرارداد مربوط به آن نیز امضا شده، همچنین بعضی اقلام هم مسیر تجاری‌سازی را طی کرده است.

مدیر پژوهش و فناوری شرکت ملی گاز ایران تصریح کرد: آنالیزورهای نقطه A و هیدروکربن و کلدباکس‌ها از جمله اقلام راهبردی صنعت گاز هستند که هم‌اکنون در مرحله تجاری‌سازی نهایی قرار دارد.

مظلوم فارسی‌باف با بیان اینکه در گام دوم شرکت ملی گاز به دنبال برون‌سپاری اقلام مورد نیاز این صنعت است، بیان کرد: ۲۸ قلم کالای راهبردی دیگر که شامل اقلام شیمیایی، مکانیکی، برق، الکترونیک و کنترل است شناسایی شده و قرار است در آینده‌ای نزدیک این اقلام از طریق سایت یا برگزاری یک رویداد دیگر اطلاع‌رسانی شود.

وی گفت: به نظر می‌رسد تا یک ماه آینده بتوانیم فاز دوم اقلام راهبردی مورد نیاز صنعت گاز را با استفاده از توانمندی شرکت‌های دانش‌بنیان راهبری کنیم و آثار خوداتکایی را در حوزه توسعه و بومی‌سازی فناوری‌ها به منصه ظهور برسانیم و بتوانیم از طریق مسیرها و مبادی قانونی شرکت‌های دانش‌بنیان را حمایت کنیم.

مدیر پژوهش و فناوری شرکت ملی گاز ایران اظهار کرد: بحث توسعه فناوری ۱۰۰ درصدی در هیچ کجای دنیا مطرح نیست، بنابراین بر این اساس ما هم به‌دنبال این هستیم با حداکثر استفاده از خدمات ساخت داخل و ظرفیت‌های شرکت‌های دانش‌بنیان که نوپا هستند یا شرکت‌هایی که صاحب کسب‌وکار فعال‌تری هستند، بتوانیم به نحو شایسته‌ای حمایت کنیم.

مظلوم فارسی‌باف با تأکید دوباره بر حمایت و پشتیبانی از همه دانش‌بنیان‌ها و فعالان داخلی صنعت گاز کشور اعم از شرکت‌های نوپایا گ اه شرکت‌های صاحب برند یادآور شد: بنده به‌عنوان عضوی از مجموعه دولتی به صراحت عنوان می‌کنم که با قوت و شدت بیشتری به حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان خواهیم پرداخت و از هرگونه ایده‌ای از سوی آنان استقبال می‌کنیم و به‌دنبال این هستیم بر اساس چارچوب و مقررات قانونی بتوانیم تا حد ممکن موانع و چالش‌های موجود را برطرف کنیم.

۸۰ قرارداد کلان پژوهشی در وزارت نفت

مهدی احمدخان‌ بیگی، مدیرکل امور پژوهش وزارت نفت نیز با بیان اینکه از منظر حاکمیتی دستمان را به نشانه کمک به‌ سوی شرکت‌های دانش‌بنیان دراز می‌کنیم، گفت: واقعیت صنعت نشان‌دهنده این است که فعالان و سازندگان داخلی با مشکلات واقعی، عینی و ملموسی روبه‌رو هستند.

وی افزود: احساس ما این است که بسیاری از چالش‌ها و مشکلات در کل زنجیره ارزش از بحث تأمین مالی گرفته تا امضای قرارداد و پیش از آن تجمیع تقاضا شناسایی و حمایت‌ها و تسهیل‌گری‌ها به‌خوبی پیگیری شده است، اما غافل از آنکه در حوزه عمل دیده می‌شود برخی اقدام‌ها راهگشا نیست.

مدیرکل امور پژوهش وزارت نفت با بیان اینکه به اذعان بسیاری از شرکت‌های داخلی، اگر دولت ورود نکند این شرکت‌ها خودشان راه درست را پیدا خواهند کرد و کارها راحت‌تر پیش می‌رود، گفت: این تسهیل‌گری‌ها در بعضی جاها مشکل‌ساز است و اینجاست که باید گفت ما دستمان را در این حوزه به سوی شما دراز می‌کنیم تا بتوانیم حمایت‌های شما را داشته باشیم. بی‌شک ورود شما به عرصه تعریف چالش‌ها و ارائه راهکار تأثیرگذار خواهد بود.

احمدخان بیگی تصریح کرد: در مجموعه وزارت نفت سعی شده است از دو منظر حوزه توسعه فناوری را بررسی و ارزیابی کرد، مشکلات را در مجموعه‌های توسعه‌دهنده فناوری و عرضه‌کننده فناوری شناسایی کنیم و راه‌حل‌های مرتبط با آنها را نیز ارائه دهیم.

وی ادامه داد: ما در مسیر بهره‌مندی از ظرفیت‌های استادان و نخبگان به‌صورت انفرادی یا در کسوت نهادی مانند دانشگاه جامعه هدف را مشخص کردیم، بنابراین شما به‌عنوان استاد دانشگاه می‌توانید در قالب طرح‌هایی مانند فرصت‌های مطالعاتی ما را حمایت کنید، ضمن اینکه با توجه به ابلاغیه جدید مقام عالی وزارت نفت می‌توانیم اعتبار لازم را برای به ثمر نشستن طرح‌های مطالعاتی شما عزیزان در نظر بگیریم.

مدیرکل امور پژوهش وزارت نفت یادآور شد: در مجموعه وزارت نفت ۴۰ قرارداد کلان پژوهشی فناورانه، ۱۳ قرارداد انستیتوهای پایین‌دستی و ۲۷ قرارداد در مجموعه قرارداد بالادستی شامل قراردادهای میدان‌محور و قراردادهای کلان اکتشافی وجود دارد و در این مسیر چالش‌ها شناسایی و فناوری‌هایی که می‌تواند این چالش‌ها را برطرف کند نیز شناسایی و ارزیابی شده است.

کد خبر 456828

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =