امضای ۲ تفاهم‌نامه همکاری با موضوع فشارافزایی گاز فاز ۱۱ پارس جنوبی

شرکت پتروپارس دو تفاهم‌نامه همکاری با دانشگاه صنعتی شریف و شهید بهشتی برای بومی‌سازی دانش فشارافزایی گاز فاز ۱۱ پارس جنوبی امضا کرد.

به گزارش خبرنگار شانا، شرکت پتروپارس امروز (دوشنبه، ۲۳ اردیبهشت‌ماه) در آخرین روز بیست‌وششمین نمایشگاه بین‌المللی نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی  دو تفاهم‌نامه امضا کرد.

در تفاهم‌نامه نخست که به امضای سیدشمس‌الدین موسوی، مدیرعامل شرکت پتروپارس و مجید زندی، مدیر لابراتوار مهندسی انرژی دانشگاه شهید بهشتی رسید، مقرر شد این دانشگاه بررسی اولیه و مقدماتی در خصوص مطالعات امکان‌سنجی (از منظر فنی و اقتصادی) فشارافزایی گاز ترش در دریا را انجام دهد.

تعامل دانشگاه شهید بهشتی و پتروپارس

مجید زندی، مدیر لابراتوار مهندسی انرژی دانشگاه شهید بهشتی پس از امضای این تفاهم‌نامه در جمع خبرنگاران با بیان اینکه دانشگاه شهید بهشتی از حیث فعالیت در حوزه انرژی از جمله دانشگاه‌های مهم کشور است، افزود: به‌واسطه تعامل دانشگاه شهید بهشتی و شرکت پتروپارس و با توجه به تأکید وزیر نفت و مدیرعامل شرکت ملی نفت مبنی بر فعالیت بیشتر شرکت‌های دانش بنیان در حوزه نفت، تصمیم گرفتیم با شرکت پتروپارس در بخش مهم فشارافزایی همکاری داشته باشیم.

وی با اشاره به اهمیت افزایش ظرفیت تولید در پارس جنوبی تصریح کرد: برای تحقق این امر در گام نخست باید ارزیابی کنیم چطور می‌شود فشار چاه‌های مخازن را در فاز ۱۱ پارس جنوبی افزایش داد.

مدیر لابراتوار مهندسی انرژی دانشگاه شهید بهشتی اظهار کرد: پس از بررسی این مرحله چنانچه نتایج مطالعات به تأیید کارفرما برسد فعالیت‌های بخش مهندسی را نیز آغاز می‌کنیم، ضمن اینکه می‌توانیم نتایج این فعالیت را در سایر فازهای پارس جنوبی نیز به‌کار بگیریم.

زندی ابراز امیدواری کرد با همکاری شرکت پتروپارس، دانش فنی فشارافزایی در چاه‌های فاز ۱۱ در داخل ایران و با استفاده از توان نیروهای متخصص و فنی شرکت پتروپارس و این دانشگاه عملی شود.

امضای تفاهم‌نامه با دانشگاه شریف

سیدشمس‌الدین موسوی، مدیرعامل شرکت پتروپارس همچنین تفاهم‌نامه دیگری با اصغرمولای دهکردی،  استاد دانشکده مهندسی شیمی و نفت به منظور بررسی فشارافزایی چاه‌های فاز ۱۱ امضا کرد.

بر اساس این تفاهم‌نامه بررسی اولیه و مقدماتی مطالعات امکان سنجی فنی و اقتصادی فشارافزایی گاز ترش فاز ۱۱ در دریا را امضا کردند.

هدف شرکت پتروپارس از امضای این تفاهم‌نامه بررسی‌های اولیه و مقدماتی مطالعات امکان‌سنجی در خصوص فشارافزایی گاز ترش فاز ۱۱ پارس جنوبی با همکاری شرکت‌های دانش‌بنیان به همراه دانش بومی داخلی است.

تکمیل مطالعات حداکثر تا ۶ ماه آینده

سید شمس‌الدین موسوی، مدیرعامل شرکت پتروپارس هم در حاشیه امضای این دوتفاهم‌نامه گفت: رویکرد جدید در گروه پتروپارس در استفاده از توان شرکت‌های دانش‌بنیان، پیش از اینکه مقام معظم رهبری سال ۱۴۰۱ را به نام شرکت‌های دانش‌بنیان نامگذاری کنند، شروع شده بود.

وی با بیان اینکه بومی‌ شدن و استفاده از توان شرکت‌های داخلی در اولویت فعالیت گروه پتروپارس قرار گرفته است، افزود: از مهم‌ترین چالش‌های ما در فاز ۱۱ بحث فشارافزایی از چاه‌ها بود که شرکت توتال ادعا کرده بود با روش‌های مختلفی قادر به انجام این کار است، اما بنا به دلایلی از جمله تحریم‌ها از این فاز خارج شد.

مدیرعامل شرکت پتروپارس با بیان اینکه بحث فشارافزایی فاز ۱۱ پارس جنوبی پس از ترک توتال همچنان بدون متولی باقی مانده بود، تصریح کرد: بر این اساس از روزی که در این شرکت مستقر شدم، تصمیم گرفتیم در کشور خودمان با همکاری دانشگاه‌ها، پارک‌های علم و فناوری و همچنین مجموعه شرکت‌های دانش‌بنیان این کار را عملی کنیم.

موسوی ادامه داد: بر این اساس حدود ۱۶ سناریو را برای بحث فشارافزایی از چاه‌های فاز ۱۱ تدوین کردیم و طی بهمن و اسفندماه ۱۴۰۰ و فروردین‌ماه ۱۴۰۱ با مجموعه‌های مختلف مذاکرات مستمری را در این ارتباط انجام دادیم.

مدیرعامل شرکت پتروپارس تصریح کرد: هم‌اکنون تقریبا شرح کار نهایی و تفاهمنامه‌هایی که منعقد شده نیز به‌منظور مطالعات اولیه فشارافزایی است که این تفاهم‌نامه عملا مطالعات اولیه و پایه را شروع می‌کند.

بیست‌وششمین نمایشگاه بین‌المللی نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی جمعه (۲۳ اردیبهشت‌ماه) آغاز به‌کار کرد و امروز (دوشنبه، ۲۶ اسفندماه) به کار خود پایان می‌دهد.

امضای ۲ تفاهم‌نامه همکاری با موضوع فشارافزایی گاز فاز ۱۱ پارس جنوبی

کد خبر 457088

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =