اجرای ۳۰ پروژه زیست‌محیطی برای ارتقای کیفی شاخص‌های پتروشیمی شهید تندگویان

شرکت پتروشیمی شهید تندگویان به‌منظور یکپارچگی و اجرای اصولی طرح‌ها و پروژه‌های زیست محیطی و ارتقای کیفی شاخص‌های مجتمع و رعایت الزامات و استانداردهای مربوطه با نگرش اچ‌اس‌ئی‌محور حاکم بر خود برای رفع مشکلات زیست‌محیطی موجود در این مجتمع تلاش می‌کند.

به گزارش شانا به نقل از شرکت پتروشیمی شهید تندگویان، ماهیت واحدهای شیمیایی و پلیمری پتروشیمی شهید تندگویان منجر به تولید پساب و پسماندهای مختلفی می‌شود که با وجود مجهز بودن این مجتمع به تصفیه‌خانه پیشرفته و تلاش‌های صورت گرفته در ۱۵ سال گذشته، کیفیت پساب خروجی به‌دلیل مشکلات بالادستی و سخت‌افزاری با استانداردهای ملی فاصله داشته است.

نگرش اچ‌اس‌ئی‌محور مجتمع شهید تندگویان موجب تلاش برای رفع مشکلات زیست محیطی موجود است تا به‌منظور یکپارچگی و اجرای اصولی طرح‌ها و پروژه‌های این حیطه و ارتقای کیفی شاخص‌های مجتمع و رعایت الزامات و استانداردهای مربوطه با شرکت پتروسازآب، به‌عنوان تنها مدیریت طرح زیست محیطی کشور (MC محیط زیست)، قرارداد همکاری امضا کرد.

زمستان ۱۳۹۸ ابتدا تمامی مشکلات و چالش‌های زیست‌محیطی در سطح مجتمع با مطالعات کمّی و کیفی در زمینه‌های آب، هوا، پسماند و انجام سایت ویزیت‌های دقیق و برگزاری ده‌ها نشست تخصصی شناسایی شد. به این ترتیب حدود ۳۰ پروژه زیست محیطی تعریف و سپس شرح کار و اسناد مناقصه آنها تهیه شد که در حال حاضر حدود هفت پروژه خاتمه یافته و دیگر پروژه‌های مجتمع در مرحله اجرا یا انجام تشریفات مناقصه و عقد قرارداد هستند.

«طراحی و خرید، ساخت و راه‌اندازی راکتورهای بی‌هوازی PTA در واحد تصفیه‌خانه مجتمع»، «مهندسی، خرید، نصب و راه‌اندازی سیستم بازیافت برج‌های خنک‌کننده مجتمع»، «طراحی، خرید، نصب و راه‌اندازی سیستم آنلاین آنلایزر دودکش – پساب»، «خرید، نصب و راه‌اندازی ایستگاه سنجش آلاینده‌های اتمسفریک (محیطی)»، «بازسازی و نوسازی شبکه‌های جمع‌آوری آب‌های سطحی و فاضلاب در سطح مجتمع»، «لایروبی و بازسازی حوضچه ۵۲۰۱ و دانه‌گیرها»، «اصلاح و بازسازی راکتورهای بی‌هوازی A5202»، «طراحی، بهبود و راه‌اندازی خط انتقال بایوگاز تصفیه‌خانه به زباله‌سوز»، «استقرار سیستم مدیریت پسماند مجتمع» و ده‌ها پروژه دیگر از مهم‌ترین پروژه‌های زیست محیطی شرکت پتروشیمی شهید تندگویان هستند.

همچنین به‌منظور ارتقای دانش و فرهنگ زیست محیطی کارکنان مجتمع، طی یک برنامه مدون دوره‌های عمومی و تخصصی زیست محیطی و بهداشت و ایمنی (با رویکرد محیط زیست) از زمستان ۱۳۹۹ آغاز شد و کماکان ادامه دارد که بر این اساس تا پایان سال ۱۴۰۰ بیش از ۸۶ دوره عمومی و تخصصی در این حوزه برگزار شده است.

شایان ذکر است از ابتدای فعالیت تاکنون گزارش‌های ماهانه عملکرد و پیشرفت پروژه‌ها به اداره کل حفاظت محیط زیست استان، گروه صنایع پتروشیمی خلیج فارس و دیگر سازمان‌های ذی‌ربط ارسال شده است، همچنین این مجتمع در نظر دارد با اجرای پروژه‌های زیست محیطی که موجب کاهش و حذف آلاینده‌ها می‌شوند مطابق برنامه زمان‌بندی نسبت به خروج از فهرست صنایع آلاینده تا پایان سال ۱۴۰۱ و دریافت لوح صنعت سبز اقدام کند.

مجتمع پتروشیمی شهید تندگویان در سال ۱۳۷۷ در زمینی به مساحت ۳۴ هکتار برای تولید محصولات PET و PTA و با هدف حرکت در مسیر خوداتکایی و قطع وابستگی در زمینه تولید محصولات پلیمری احداث شد و در سال ۱۳۸۳ به بهره‌برداری رسید. این مجتمع در فازهای شیمیایی و پلیمری به‌عنوان تنها تولیدکننده محصولات PET ،PTA و الیاف مصنوعی در کشور مشغول فعالیت است.

کد خبر 457411

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =