مذاکره فشرده روس‌ها در تهران/ آمادگی تهران و مسکو برای گسترش روابط اقتصادی

مذاکرات فشرده هیئت عالی‌رتبه اقتصادی و تجاری ایران و فدراسیون امروز (چهارشنبه، چهارم خردادماه) در تهران در حال برگزاری است، دو کشور آماده گسترش روابط همکاری هستند.

به گزارش خبرنگار شانا، با هدف گسترش روابط همکاری ایران و روسیه، الکساندر نواک، معاون نخست‌وزیر روسیه در رأس هیئتی بلندپایه به ایران سفر کرد. وی در این سفر با مسئولان ایران از جمله محمد مخبر، معاون اول رئیس جمهوری، جواد اوجی، وزیر نفت، رستم قاسمی، وزیر راه و شهرسازی، سعید محمد، دبیر شورای عالی مناطق آزاد و... دیدار و گفت‌وگو می‌کند.

همچنین قرار است امروز پس از نشست وزیر نفت ایران و معاون نخست وزیر روسیه بیانیه مشترک صادر شود. این بیانیه در هشت بخش شامل همکاری‌های تجاری و اقتصادی، مالی و بانکی، حمل‌ونقل و لجستیک و گمرک، صنعت و معدن، کشاورزی، انرژی و سلامت و بهداشت است.

الکساندر نواک، معاون نخست‌وزیر روسیه همچنین صبح امروز در همایش مشترک تجاری و ایران و روسیه حضور یافت.

مسعود خوانساری، رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران در این همایش از آمادگی کامل اتاق‌های بازرگانی ایران برای همکاری با بخش خصوصی روسیه در تمامی زمینه‌ها خبر داد و بیان کرد: مناسبات اقتصادی دو کشور در طول تاریخ فراز و فرودهای بسیاری را تجربه کرده، اما تحلیلگران معتقدند هیچ‌گاه گسترش همکاری‌های اقتصادی دو کشور به اهمیت این سال‌ها نبوده است.

وی با اشاره به سفر آیت‌الله رییسی، رئیس‌جمهوری ایران به روسیه اظهار کرد: تبادل هیئت‌های متعدد بین دو کشور، تأثیر مستقیمی بر تقویت صادرات ایران به روسیه به‌ویژه از زمان آغاز مناقشه با اوکراین داشته است، همچنین امضای توافق‌نامه تجارت آزاد با اتحادیه اقتصادی اوراسیا نیز که پیش‌تر به‌صورت موقت اجرا شده بود، این روند را تسهیل خواهد کرد.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران افزود: تقلیل نقش دلار در مبادلات تجاری دوجانبه نیز گسترش بی‌سابقه همکاری‌ها را به سطح ۱۰ میلیارد دلار در مرحله اول و بسط آن تا سطح ۲۵ میلیارد دلار در مراحل بعدی در پی خواهد داشت، همچنین استفاده از تهاتر کالا میان تجار بخش‌های خصوصی دو کشور با حمایت دولت‌ها، مشارکت اقتصادی را بهبود خواهد بخشید.

الکساندر نواک، معاون نخست‌وزیر روسیه هم در این نشست اظهار کرد: در بازار روسیه نیازهای متعددی وجود دارد که کالاهای ایرانی می‌توانند آن را تأمین کنند و کاهش محدودیت واردات به روسیه و ایجاد روابط بر پایه پول دو کشور آن را امکان پذیر می‌کند.

وی با بیان اینکه امروز فشارهای بسیاری از کشورهای غیردوست به روسیه وارد شده که نیاز افزایش همکاری‌های دو کشور را بیشتر می‌کند، به همین دلیل هیئت بزرگی از روسیه متشکل از بخش‌های دولتی، فرمانداری، تجار، فعالان اقتصادی، نمایندگان تولید به ایران آمده تا برای تعمیق روابط اقدام کنیم.

معاون نخست‌وزیر روسیه با تأکید بر اینکه دیدار امروز نقش بسیار مهمی در روابط بین دو کشور دارد، تصریح کرد: سال گذشته فرصت خوبی برای افزایش تجارت ایران و روسیه به‌وجود آمد، به‌طوری‌که حجم تبادلات تا ۸۱ درصد افزایش یافت و به ۴ میلیارد دلار رسید. در بخش اول امسال نیز تبادلات بین دو کشور تا ۱۰ درصد افزایش یافت.

ایران و روسیه فرصت‌های زیادی برای همکاری در بخش مختلف از جمله انرژی دارند. دو کشور تاکنون چند دور مذاکره داشتند و جواد اوجی، وزیر نفت ایران نیز اواخر دی‌ماه پارسال در رأس هیئتی به مسکو سفر کرد و چند سند مهم برای توسعه میدان‌های نفت و گاز، پتروپالایشگاه و انتقال فناوری امضا شد.

گفتنی است الکساندر نواک، معاون نخست وزیر روسیه به‌عنوان رئیس روسی کمیسیون مشترک ایران و روسیه در رأس هیئت عالی‌رتبه دیروز (سه‌شنبه، سوم خردادماه) وارد تهران شد و امروز چهارم خردادماه با جواد اوجی، رئیس ایرانی کمیسیون مشترک ایران و روسیه دیدار و گفت‌وگو کرد.

هیئت عالی‌رتبه ایران شامل نمایندگانی از  وزارت نفت، خارجه، ریاست جمهوری، شهرداری تهران، ستاد کل نیروهای مسلح، شرکت‌های ملی نفت، گاز و پتروشیمی، وزارتخانه‌های امور و اقتصاد و دارایی، نیرو، جهاد کشاورزی، راه و شهرسازی و کشور، سازمان‌های توسعه تجارت، بنادر دریانوردی، انرژی اتمی و راه‌آهن، بانک مرکزی و مجلس و هیئت عالی‌رتبه روسیه شامل نمایندگانی از وزارتخانه‌های توسعه اقتصاد، صنعت و تجارت، انرژی، حمل‌ونقل، کشاورزی، احداث، مسکن و شهرسازی، معاون رئیس دوما، استانداران، معاون خدمات گمرکی، مدیرعامل راه‌آهن، مدیرعامل مرکز صادرات، معاون مدیر خدمات فدرالی نظامی - فنی همکاری‌های روسیه است.

کمیسیون مشترک ایران و روسیه در آینده نزدیک برگزار می‌شود و نشست هیئت‌های عالی‌رتبه پیش‌نشست قبل از برگزاری این کمیسیون مشترک بوده است.

کد خبر 457412

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =