تلاش دولت سیزدهم برای افزایش روابط تجاری با روسیه/ پویایی در روابط ایران و روسیه

وزیر نفت از تلاش دولت سیزدهم برای توسعه روابط تجاری با روسیه با همکاری بخش‌های دولتی و خصوصی دو کشور خبر داد.

به گزارش خبرنگار شانا، جواد اوجی امروز (چهارشنبه، چهارم خردادماه) در دیدار با الکساندر نواک، معاون نخست‌وزیر روسیه و هیئت عالی‌رتبه این کشور ضمن خوشامدگویی، از انتصاب نواک به‌عنوان رئیس کمیسیون مشترک همکاری‌های تجاری و اقتصادی ابراز خرسندی کرد.

وی تصریح کرد: ایران و روسیه تفاهم‌نامه‌ها و توافق‌های خوبی در بخش‌های انرژی، کشاورزی، حمل‌ونقل و سایر حوزه‌ها در سفر سال گذشته (۱۴۰۰) داشتند که امروز آن توافق‌ها را پیگیری خواهیم کرد تا آمادگی کامل  برای نشست اصلی کمیسیون مشترک دو کشور داشته باشیم.

وزیر نفت با بیان اینکه نشست‌های متعددی پس از مذاکرات صورت گرفته با روسیه در ایران در تمامی حوزه‌ها، دستگاه‌ها و وزارتخانه‌ها برگزار و پیشنهادها و مطالب عنوان‌شده، بررسی شد، تصریح کرد: امیدواریم امروز تصمیم‌های مطلوبی پیرو نشست‌های قبلی اتخاذ شود.

اوجی تأکید کرد: تلاش جمهوری اسلامی و دولت مردمی سیزدهم، توسعه روابط تجاری با کشور روسیه با همکاری بخش‌های دولتی و خصوصی دو کشور است.

باید توافق‌های ایران و روسیه را اجرایی کنیم

الکساندر نواک، معاون نخست‌وزیر روسیه نیز در این دیدار با قدردانی از فرصت به‌وجود آمده و برگزاری این نشست اظهار کرد: قبل از آغاز سخنانم، به مردم ایران، خانواده و بستگان افرادی که در حادثه غم‌انگیز «متروپل» آبادان عزیزان خود را از دست دادند، تسلیت عرض می‌کنم.

وی ادامه داد: هیئتی عالی‌رتبه متشکل از نمایندگان ادارات، وزارتخانه‌ها، استاندارها، اتحادیه‌های تجاری و نماینده شرکت‌های روسی به ایران آمده است.

معاون نخست‌وزیر روسیه با اشاره به اینکه همکاری‌های ایران و روسیه همه‌جانبه است، افزود: این همکاری‌ها اخیراً از پویایی خاصی برخوردار شده است و رؤسای جمهوری دو کشور در تماس دائم با یکدیگر هستند. 

نواک با بیان اینکه سفر ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهوری ایران به روسیه در ماه ژانویه امسال (۲۰۲۲) تحرک مضاعفی به توسعه روابط دو کشور داده است، تأکید کرد: ما باید توافق‌های مهمی را که در سطح رؤسای جمهوری ایران و روسیه حاصل شده است، اجرایی کنیم.

گفتنی است،‌ الکساندر نواک، معاون نخست وزیر روسیه به‌عنوان رئیس روسی کمیسیون مشترک ایران و روسیه در رأس هیئت عالی‌رتبه دیروز (سه‌شنبه، سوم خردادماه) وارد تهران شد و امروز چهارم خردادماه با جواد اوجی، رئیس ایرانی کمیسیون مشترک ایران و روسیه دیدار و گفت‌وگو کرد.

هیئت عالی‌رتبه ایران شامل نمایندگانی از  وزارت نفت، خارجه، ریاست جمهوری، شهرداری تهران، ستاد کل نیروهای مسلح، شرکت‌های ملی نفت و گاز و پتروشیمی، وزارتخانه‌های امور و اقتصاد و دارایی، نیرو، جهاد کشاورزی، راه و شهرسازی و کشور، سازمان‌های توسعه تجارت، بنادر دریانوردی، انرژی اتمی و راه آهن، بانک مرکزی و مجلس و هیئت عالی‌رتبه روسیه شامل نمایندگانی از وزارتخانه‌های توسعه اقتصاد، صنعت و تجارت، انرژی، حمل و نقل، کشاورزی، احداث، مسکن و شهرسازی، معاون رئیس دوما، استانداران، معاون خدمات گمرکی، مدیرعامل راه آهن، مدیرعامل مرکز صادرات، معاون مدیر خدمات فدرالی نظامی-فنی همکاری‌های روسیه است.

کمیسیون مشترک ایران و روسیه در آینده نزدیک برگزار می‌شود و نشست هیئت‌های عالی‌رتبه پیش‌نشست قبل از برگزاری این کمیسیون مشترک بوده است.

تلاش دولت سیزدهم برای افزایش روابط تجاری با روسیه/ پویایی در روابط ایران و روسیه

کد خبر 457414

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =