ایران شریک تجاری مطمئن روسیه است/ توسعه همکاری در بخش انرژی

معاون نخست وزیر روسیه با تبیین توافق‌های صورت‌گرفته میان ایران و روسیه گفت: جمهوری اسلامی ایران شریک دیرینه و مطمئن تجاری و اقتصادی روسیه است و روابط دو کشور در بالاترین سطح سیاسی قرار دارد.

به گزارش خبرنگار شانا، الکساندر نواک، امروز (چهارشنبه، چهارم خردادماه) پس از دیدار با جواد اوجی، وزیر نفت با قدردانی از وی به‌عنوان رئیس طرف ایرانی کمیسیون مشترک همکاری‌های تجاری - اقتصادی ایران و روسیه اظهار کرد: روسیه اوایل سال جاری میلادی (۲۰۲۲) تماس‌های بسیار نزدیک و تنگاتنگی با همکارهای ایرانی داشت.

وی با اشاره به اینکه هیئت‌های مختلفی از جمهوری اسلامی ایران در زمینه‌های مختلف اقتصادی و تجاری به مسکو سفر کردند و توافق شد برای ادامه مذاکرات ما هم به همراه هیئتی به تهران بیاییم، یادآور شد:  ایران شریک دیرینه و مطمئن تجاری و اقتصادی روسیه است و روابط دو کشور در بالاترین سطح سیاسی قرار دارد. دیدارها و گفت‌وگوهای تلفنی که انجام می‌شود به ویژه سفر سیدابراهیم رئیسی، رئیس جمهوری ایران به مسکو و دیدار با ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه حاکی از این امر است.

معاون نخست‌وزیر روسیه با تأکید بر اینکه تلاش ما این است در چارچوب وظایف به اهدافی که رهبران دو کشور برای توسعه همکاری‌های تجاری، اقتصادی و سیاسی پیش‌ روی ما می‌گذراند، جامه عمل بپوشانیم، اظهار کرد: حجم تجارت خارجی بین ایران و روسیه سال گذشته ۴ میلیارد دلار بود که این رقم بهترین شاخص در ۱۰ سال گذشته است، اما کافی نیست. در واقع پاسخگوی ظرفیت‌هایی که دو کشور دارند، نیست و باید این حجم تبادل افزایش یابد.

توافق‌های امروز تحرک مضاعفی به توسعه همکاری‌های می‌دهد

نواک با اشاره به اینکه سفر هیئت روسیه به تهران و مذاکراتی که بین دو کشور انجام شد، مرحله بسیار مهمی است، تصریح کرد: این مذاکرات و توافق‌های انجام‌شده می‌تواند تحرک مضاعفی به توسعه همکاری‌های تجاری و اقتصادی دو کشور بدهد.

وی با بیان اینکه در نشست امروز تمامی بخش‌های اقتصادی میان دو کشور برای همکاری به‌صورت گسترده و مفصل بررسی شد، اظهار کرد: یکی از موضوعات کلیدی که امروز درباره آن بحث شد، همکاری‌های دو کشور در زمینه بانکی و مالی بود تا شرایطی را ایجاد کنیم که تسویه‌حساب‌ها و پرداخت‌ها بین اشخاص حقوقی و سازمان‌ها به‌راحتی انجام شود.

معاون نخست‌وزیر روسیه ادامه داد: ما توافق کردیم که در تسویه‌حساب‌ها از ارزهای ملی استفاده کنیم و سیستم‌های پیام‌رسان مالی خودمان را داشته باشیم. امروز توافق شد هیئتی از ایران در این زمینه در آینده‌ای نزدیک به روسیه سفر کند تا مسائل مالی را که امروز درباره آنها مذاکره شد، عملیاتی کنیم.

نواک با بیان اینکه یکی از مسائل مهم بین دو کشور که ظرفیت بالایی دارد، ایجاد کریدور بین‌المللی شمال به جنوب است که در مذاکرات امروز شاخه غربی به شرقی و ظرفیت‌های خزر مورد توجه قرار گرفت، افزود: هم‌اکنون حجم حمل‌ونقل بار از این مسیر حدود ۱۵ میلیون تن است که می‌توانیم این حجم را تا ۳ و ۵ سال آینده به ۳۰ تا ۵۰ میلیون تن افزایش دهیم و توافق‌هایی برای اجرایی کردن ظرفیت‌های موجود در این مسیر ترانزیت انجام شد.

وی ادامه داد: در شاخه شرقی کریدور شمال به جنوب اجرای پروژه گرمسار - اینچه‌برون با اعتبار دولتی روسیه در حال اجراست و در شاخه غربی کریدور هم بخش ریلی رشت - آستارا که اگر اجرا شود حلقه مفقوده در این مسیر وجود نخواهد داشت.

به گفته معاون نخست‌وزیر روسیه، امروز درباره افزایش حجم جابه‌جایی بار از طریق بنادر ایران و روسیه و حجم جابه‌جایی کانتینرها نیز توافق شد.

ارائه فهرستی از نیازهای روسیه

نواک از آمادگی روسیه برای تقویت حضور اپراتورهای اقتصادی روسیه در بنادر ایران مانند چابهار و بندرعباس خبر داد و گفت: در یک ماه آینده کارشناسان روسی به ایران خواهند آمد و از ظرفیت‌های بنادر ایران بازدید خواهند کرد.

وی، همکاری‌های دو کشور را در شرایط فعلی برای صادرات کالا از ایران به روسیه و برعکس بسیار مهم دانست و اظهار کرد: امروز همچنین فهرستی از کالاهای مورد نیاز روسیه در صنعت، خودرو، کشتی‌سازی و داروسازی ارائه شد.

به گفته معاون نخست‌وزیر روسیه، توسعه همکاری‌های در زمینه سوآپ نفت و گاز، سرمایه‌گذاری در پروژه‌های نفت و گاز، تسریع انعقاد تجارت آزاد و همکاری‌ها در زمینه اتمی نیز از دیگر موارد مورد بحث و بررسی امروز بود.

نواک در پایان با قدردانی از همکاران و شرکای ایرانی به‌خاطر سازماندهی این سفر گفت: امیدوارم با تصمیم‌های اتخاذشده گام‌های مهمی را با هم برای توسعه همکاری‌های اقتصادی و تجاری دو کشور برداریم.

گفتنی است، الکساندر نواک، معاون نخست‌وزیر روسیه به‌عنوان رئیس روسی کمیسیون مشترک ایران و روسیه در رأس هیئت عالی‌رتبه دیروز (سه‌شنبه، سوم خردادماه) وارد تهران شد و امروز چهارم خردادماه با جواد اوجی، رئیس ایرانی کمیسیون مشترک ایران و روسیه دیدار و گفت‌وگو کرد.

هیئت عالی‌رتبه ایران شامل نمایندگانی از وزارت نفت، خارجه، ریاست جمهوری، شهرداری تهران، ستاد کل نیروهای مسلح، شرکت‌های ملی نفت و گاز و پتروشیمی، وزارتخانه‌های امور و اقتصاد و دارایی، نیرو، جهاد کشاورزی، راه و شهرسازی و کشور، سازمان‌های توسعه تجارت، بنادر دریانوردی، انرژی اتمی و راه آهن، بانک مرکزی و مجلس و هیئت عالی‌رتبه روسیه شامل نمایندگانی از وزارتخانه‌های توسعه اقتصاد، صنعت و تجارت، انرژی، حمل‌ونقل، کشاورزی، احداث، مسکن و شهرسازی، معاون رئیس دوما، استانداران، معاون خدمات گمرکی، مدیرعامل راه آهن، مدیرعامل مرکز صادرات، معاون مدیر خدمات فدرالی نظامی-فنی همکاری‌های روسیه است.

کمیسیون مشترک ایران و روسیه در آینده نزدیک برگزار می‌شود و نشست هیئت‌های عالی‌رتبه پیش‌نشست قبل از برگزاری این کمیسیون مشترک است.

کد خبر 457424

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =