سقف مبادلات تجاری ایران و روسیه به ۴۰ میلیارد دلار می‌رسد/ به‌کارگیری ظرفیت‌های مشترک تهران و مسکو برای خنثی‌سازی تحریم‌ها

وزیر نفت گفت: با توافق‌ها و تفاهم‌نامه‌ها که بعضی از آنها در حوزه انرژی به قرارداد منجر شده است، طبق برنامه‌ریزی‌ها ظرف یک سال و نیم آینده سقف مبادلات تجاری ایران و روسیه به سالانه ۴۰ میلیارد دلار خواهد رسید.

به گزارش خبرنگار شانا، جواد اوجی امروز (پنجشنبه، پنجم خردادماه) در گفت‌وگو با بخش خبری ساعت ۱۴ سیما با اشاره به سفر زمستان پارسال رئیس‌جمهور به روسیه و ملاقات با همتای روس خود، گفت: در آن سفر تصمیم‌هایی اتخاذ و به‌دنبال آن نشست‌های پرشماری در تهران و مسکو در همه حوزه‌ها برگزار شد.

وی با بیان اینکه بنده از طرف دولت به‌عنوان رئیس کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و روسیه منصوب شدم، افزود: در روسیه نیز ابتدا نیکلای شولگینوف، وزیر انرژی روسیه برای این مهم انتخاب شده بود، که روس‌ها این سطح را به معاون نخست‌وزیر خود که پیش‌تر در بازه زمانی سال‌های ۲۰۱۲ تا ۲۰۱۶ رئیس کمیسیون مشترک اقتصادی تهران - مسکو بوده است و تجربه خوبی نیز در این زمینه دارد و نماینده این کشور در نشست‌های ائتلاف اوپک‌پلاس به‌شمار می‌آید، ارتقا دادند.

وزیر نفت با اشاره به اینکه سقف رقم کنونی مبادلات تجاری ما با روسیه ۴ میلیارد دلار است، تصریح کرد: با توجه به ظرفیت‌هایی که هر دو کشور دارند برنامه‌ریزی کرده‌ایم این سقف را سالانه به ۴۰ میلیارد دلار برسانیم.

اوجی اظهار کرد: خوشبختانه با دستور رئیس‌جمهور، در ایران کارگروه عالی اقتصادی به سرپرستی معاون اول رئیس‌جمهور شکل گرفت که ما هم گزارش‌های خود را به این کمیسیون مشترک ارائه خواهیم داد و نشست‌های هفتگی نیز انجام خواهد شد.

وی اعلام کرد: پس از سفر رئیس‌جمهور به روسیه، کارگروه‌های مختلف در همه حوزه‌ها ایجاد و نشست‌های مختلف در مسکو و  تهران برگزار شد که بنده و وزیر راه و شهرسازی نیز در چند نشست حضور داشتیم.

وزیر نفت گفت: در گذشته در حوزه‌های صنعت، تجهیزات پزشکی و کشاورزی مذاکرات دوجانبه‌ای انجام شده بود که در سفر الکساندر نواک، معاون نخست‌وزیر روسیه به تهران هیئتی عالی‌رتبه متشکل از معاونان وزارتخانه‌های مختلف اعم از انرژی، صنعت، حمل‌ونقل، کشاورزی، حوزه دولتی مجمع فدراسیون روسیه، مسئولان شهر آستاراخان و در حقیقت در همه حوزه‌ها در سطوح معاونان وزارتخانه‌ها وی را همراهی می‌کردند، توافق‌های خوبی انجام شد.

اوجی با بیان اینکه هیئت بلندپایه روسیه در تهران دارای اختیار تام بود، افزود: خوشبختانه دیروز و امروز نشست‌هایی فشرده‌ داشتیم و توافق‌های خوبی انجام شد. یکی از محورهای مورد بحث مسائل مالی و بانکی بود که در این باره نیز تصمیم‌هایی به‌منظور استفاده از ارزهای ملی در روابط دوجانبه و پیمان‌های پولی دوجانبه اتخاذ شد.

وزیر نفت تصریح کرد: در بحث اتصال سوئیچ کارت شتاب ایران به سوئیچ کارت روسیه، با محور بانک مرکزی ایران و تشکیل کارگروه در این زمینه و  استفاده از خط اعتباری ۵ میلیارد دلاری که دولت روسیه به جمهوری اسلامی اختصاص داده تا به حال نزدیک به ۵۰ درصد آن استفاده شده است و  پروژه‌هایی در حوزه انرژی، نیروگاهی و حوزه حمل‌ونقل با طرف روس به توافق‌های خوبی رسیدیم.

وی اظهار کرد: خوشبختانه در حوزه انرژی توافق‌های خوبی داشتیم، هم در بحث توسعه میدان‌های مشترک، میدان‌های مستقل نفت و گاز و سرمایه‌گذاری‌های مشترک و در حوزه پتروشیمی، دانش فنی، صدور کاتالیست‌ها و بحث سوآپ گاز، سوآپ فرآورده‌های نفتی و حتی نفت خام در قالب کارگروهی مشترک توافق‌های خوبی انجام شد.

اوجی گفت: در بخش حمل‌ونقل به‌عنوان یکی از محورهای مهم مذاکراتی در زمینه‌هایی از جمله کریدور حمل‌ونقل بین‌المللی شمال و جنوب، خط راه‌آهن رشت - آستارا، خط‌ آهن گرمسار - اینچه‌برون، حوزه‌های کشتیرانی و دریانوردی، ریلی و زمینی که در این باره نیز کارگروهی مشترک که در وزارت راه وشهرسازی شکل گرفته است، توافق‌های خوبی با طرف روس انجام شد.

وزیر نفت ادامه داد: در حوزه کشاورزی توافق شد روسیه ۵ میلیون تن غلات به ایران اختصاص دهد که خوشبختانه تنظیم قرارداد آن در این سفر نهایی شد. در بخش صنعت نیز که یکی از حوزه‌های مهم محور مذاکرات ما با آقای نواک بود خوشبختانه توافق شد کمک به توسعه همکاری‌های صنعتی دو کشور و بحث افزایش صادرات متقابل صنعت، اعم از مواد خام مورد نیاز دو کشور و ساخت راه‌آهن، ماشین‌سازی، صنعت هوایی، صنعت کشتی‌سازی و ادوات و تجهیزات کشاورزی انجام شود.

وی افزود: در بحث پیگیری لغو روادید بازرگانان و گردشگری هم توافق‌های خوبی شد که امیدواریم به‌زودی عملیاتی شوند.

اوجی با تشکر از سفیر ایران در روسیه و معاون اول رئیس‌جمهوری که در این دو سه ماه و پس از سفر رئیس‌جمهور به روسیه در بحث کمیسیون مشترک همکاری‌های زیادی داشتند، گفت: امیدواریم با  توافق‌ها و تفاهم‌نامه‌هایی که دیروز امضا شد مردم آثار آن را مشاهده کنند.

وزیر نفت افزود: ایران و روسیه هر دو تحت تحریم‌های ظالمانه قرار دارند، اما با ظرفیت‌های خوبی که این دو کشور دارند بی‌شک می‌توانیم تحریم‌ها را در حوزه‌های انرژی، حمل‌ونقل، صنعت، جهاد کشاورزی و صدور تجهیزات و دارو خنثی کنیم.

وی درباره کریدور شمال و جنوب نیز اظهار کرد: امیدواریم با کارگروه مشترکی که در این باره شکل گرفته هم پروژه‌های راه‌آهن و پروژه رشت - آستارا که مورد تأکید رؤسای جمهوری ایران و روسیه هست و خط‌آهن گرمسار - اینچه‌برون در نیمه دوم امسال عملیاتی شوند.

اوجی درباره زمان تحقق هدف مبادلات تجاری سالانه ۴۰ میلیارد دلاری با روسیه نیز گفت: با این توافق‌ها و تفاهم‌نامه‌هایی که بعضی از آنها هم در حوزه انرژی به قرارداد منجر شده است ظرف یک سال و نیم آینده و با برنامه‌ریزی که در دستور کار داریم به سقف ۴۰ میلیارد دلار در سال در روابط تجاری ایران و روسیه برسیم.

کد خبر 457432

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =