۷ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۵:۴۳
  • کد خبر: 457458
آغاز فصل جدید در روابط تهران - مسکو

معاون امور بین‌الملل و بازرگانی وزیر نفت نشست هفته گذشته ایران و روسیه را نقطه عطف روابط اقتصادی دو کشور می‌داند و می گوید: روس‌ها اعلام کرده‌اند به‌دنبال همکاری‌های بلندمدت با ایران هستند و مفهوم آن آغاز فصل جدیدی در روابط دو کشور است.

برخی رسانه‌های غربی از جمله رویترز در هفته‌های اخیر مدعی شدند روسیه سهم بازار نفت ایران را تصاحب کرده و این مسئله به کاهش صادرات نفت ایران منجر شده است. در این میان، عنوان شده که روسیه تحریم مضاعفی را بر صنعت نفت ایران تحمیل کرده و با گرفتن بازار نفت ایران، فروش نفت آن را کاهش داده است، اما برخلاف این اظهارات مبنی بر شکل‌گیری فضای رقابتی و مخرب در روابط ایران و روسیه، هفته گذشته هیئتی از مسکو به تهران آمدند و بر تمایل روسیه به توسعه همکاری‌های اقتصادی، به‌ویژه در حوزه انرژی، تأکید کردند.

معاون وزیر نفت در امور بین‌الملل و بازرگانی در این باره می‌گوید: «نشست هیئت‌های عالی اقتصادی و تجاری ایران و روسیه نقطه عطفی در روابط اقتصادی ایران و روسیه بود. در این نشست، تصمیم‌های مهمی در زمینه همکاری‌های دو کشور در بخش‌های انرژی، حمل‌ونقل، کشاورزی، صنعت و تجارت اتخاذ شد. در این راستا، مقرر شد هیئت‌های کارشناسی دو کشور نشست‌های تخصصی را ادامه دهند.»

احمد اسدزاده با اشاره به تلاش دو کشور برای گسترش همکاری‌ها ادامه می‌دهد: «طرف روس یک نقشه راه برای همکاری‌های بلندمدت اقتصادی با ایران پیشنهاد کرد که مقرر شد در آینده نزدیک و در جریان کمیسیون مشترک اقتصادی در مسکو بررسی و امضا شود.»

کارشناسان بر این باورند ایران و روسیه که اکنون هر دو تحت تحریم‌های آمریکا قرار دارند، می‌توانند با توسعه همکاری‌ها بخش قابل‌توجهی از تحریم‌ها را خنثی کنند و اکنون پیشنهاد روسیه مبنی بر تنظیم یک «نقشه راه همکاری‌های بلندمدت» نشان‌دهنده عزم این کشور برای توسعه همکاری‌ها با ایران در جهت خنثی‌سازی تحریم‌های غرب با بهره‌گیری از ظرفیت‌های موجود در هر دو کشور است.

بیش از ۵۰ شرکت خصوصی روس به ایران آمدند

اسدزاده با اشاره به مذاکرات انجام‌شده برای استفاده از ظرفیت شرکت‌های خصوصی هر دو کشور در مسیر توسعه همکاری‌ها، اظهار می‌کند: «بیش از ۵۰ شرکت خصوصی از روسیه نیز آقای نواک، معاون نخست‌وزیر روسیه را در این سفر همراهی کردند. این همایش تجاری با حضور نزدیک به ۲۰۰ شرکت بخش خصوصی ایران برگزار شد. ان‌شاءالله به‌زودی شاهد قراردادهای سودمندی برای هر دو طرف خواهیم بود.»

معاون وزیر نفت عنوان می‌کند: «بر این باوریم که برخی تحولات در منطقه تهدیدهایی را ایجاد کرده است، اما می‌توان با برنامه‌ریزی، این تهدیدها را به فرصت تبدیل کرد.»

در این راستا، معاون نخست‌وزیر روسیه نیز هفته گذشته در تهران عنوان کرد: «جمهوری اسلامی ایران شریک دیرینه و مطمئن تجاری و اقتصادی روسیه است و روابط دو کشور در بالاترین سطح سیاسی است. دیدارها و گفت‌وگوهای تلفنی که انجام می‌شود به‌ویژه سفر سید ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور ایران به مسکو و دیدار با ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه حاکی از این امر است.»

هدف‌گذاری برای افزایش ۱۰ برابری حجم روابط اقتصادی

روس‌ها در پایان نشست روز چهارشنبه، چهارم خردادماه تأکید کردند که حجم تجارت خارجی بین ایران و روسیه سال گذشته ۴ میلیارد دلار بوده، اگرچه این رقم بهترین شاخص در ۱۰ سال گذشته است، اما با توجه به ظرفیت‌های موجود کافی نیست و باید این حجم تبادل افزایش یابد.

در این رابطه، معاون وزیر نفت در امور بین‌الملل و بازرگانی توضیح می‌دهد: «در این نشست هدف‌گذاری شد حجم روابط اقتصادی دو کشور از ۴ میلیارد دلار با رشد ۱۰ برابری به ۴۰ میلیارد دلار برسد. مقرر شد نشست‌های چندجانبه‌ای بین ایران و روسیه و کشورهای واقع در مسیر کریدور شمال - جنوب برگزار شود.»

وی ادامه می‌دهد: «البته بدون شک ارتقای تجارت بین دو کشور بدون ارتقای زیرساخت‌های ارتباطی و حمل‌ونقلی میسر نخواهد شد.» اسدزاده با اشاره به توافق‌های انجام‌شده میان ایران و روسیه برای توسعه زیرساخت‌ها و همین‌طور حجم روابط تجاری، عنوان می‌کند: «در بخش زیرساخت‌های حمل‌ونقل موضوع راه‌آهن رشت -آستارا و گرمسار - اینچه برون مورد پیگیری ویژه قرار گرفت. در بخش کشاورزی نیز تصمیم‌های مهمی گرفته شد و طرف روس موافقت خود را برای ارائه برخی تسهیلات به‌منظور واردات غلات از روسیه ارائه کرد، همچنین حدود ۲۰ طرح همکاری در بخش فناوری تهیه و ارائه شد.»

معاون وزیر نفت در زمینه همکاری‌های تهران و مسکو برای توسعه روابط در زمینه انرژی نیز اشاره می‌کند: «تصمیم‌های مهمی در زمینه هم‌افزایی دو کشور در بخش نفت و گاز گرفته شد. همان‌طور که وزیر نفت اشاره کردند، توافق‌های این بخش در بحث توسعه میدان‌های مشترک، میدان‌های مستقل نفت و گاز و سرمایه‌گذاری‌های مشترک و در حوزه پتروشیمی، دانش فنی، صدور کاتالیست‌ها و بحث سوآپ گاز، سوآپ فرآورده‌های نفتی و حتی نفت خام در قالب کارگروهی مشترک تعریف می‌شود. در بخش پتروشیمی نیز تفاهم‌نامه‌ای بین شرکت ملی صنایع پتروشیمی و اتحادیه صنایع پتروشیمی منعقد شد. دو کشور ظرفیت‌های بالایی در بخش پتروشیمی دارند که می‌تواند مکمل یکدیگر باشد.»

او با اشاره به برخی تصمیم‌های مهم میان دو کشور در زمینه خنثی‌سازی تحریم‌ها، اذعان می‌کند: «در بخش بانکی که جزو مهم‌ترین بخش‌های روابط است، مقرر شد موضوع پیمان پولی و استفاده از ارزهای ملی و اتصال سیستم‌های پیام‌رسان بانکی دو کشور پیگیری شود.» بر اساس این مذاکرات، توافق‌ها و تفاهم‌های شکل‌گرفته میان ایران روسیه، معاون وزیر نفت نشست هفته گذشته ایران و روسیه را نقطه عطف روابط اقتصادی دو کشور می‌داند. به‌ویژه آنکه اکنون روس‌ها اعلام کرده‌اند به‌دنبال همکاری‌های بلندمدت با ایران هستند و مفهوم آن آغاز فصل جدیدی در روابط دو کشور است.
 

منبع: روزنامه ایران

کد خبر 457458

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =