بخشی از اعتبار ۵ میلیارد دلاری روسیه عملیاتی شد/ افزایش سقف تجارت ایران و روسیه به ۴۰ میلیارد دلار

وزیر نفت از عملیاتی شدن بخشی از اعتبار ۵ میلیارد دلاری روسیه برای پروژه‌های بخش انرژی، کشاورزی و حمل‌ونقل خبر داد و گفت: بنا داریم در دولت سیزدهم سطح روابط تجاری با روسیه را در تمامی این حوزه‌ها به سقف ۴۰ میلیارد دلار در سال برسانیم.

به گزارش خبرنگار شانا، جواد اوجی امروز (چهارشنبه، چهارم خردادماه) پس از دیدار با الکساندر نواک، معاون نخست‌وزیر روسیه با قدردانی از حضور ایشان و هیئت عالی‌رتبه این کشور در تهران اظهار کرد: مذاکرات اولیه میان دو کشور در روسیه انجام شده بود و خوشبختانه امروز تفاهم‌نامه‌ها و توافق‌های خوبی در این زمینه صورت گرفت.

وی با اشاره به اینکه ظرفیت‌های مطلوبی برای همکاری دو کشور ایران و روسیه در حوزه‌های انرژی، بانکی، حمل‌ونقل، کشاورزی، انرژی هسته‌ای و حوزه صنعت و تجارت آزاد مهیاست، افزود: بنا داریم در دولت سیزدهم سطح روابط تجاری با روسیه را در تمامی این حوزه‌ها به سقف ۴۰ میلیارد دلار در سال برسانیم.

وزیر نفت حوزه بانکی را از مهم‌ترین محورهای مذاکره هم در مسکو و هم در تهران عنوان کرد و گفت: امروز تصمیم‌های خوبی برای استفاده از ارزهای ملی در روابط دوجانبه و تعاملات مالی اتخاذ شد.

اوجی به تخصیص بخشی از اعتبار ۵ میلیارد دلاری روسیه برای پروژه‌های حوزه انرژی، کشاورزی، حمل‌ونقل اشاره و تصریح کرد: بخشی از این اعتبارات عملیاتی شده و برای بخشی دیگر نیز امروز با حضور معاون نخست‌وزیر روسیه تصمیم‌گیری شد.

وی ادامه داد: مذاکرات خوبی نیز در حوزه نفت، گاز و پتروشیمی در مسکو داشتیم که خوشبختانه قراردادها و توافق‌های خوبی هم در بخش بالادستی صنعت نفت و هم در بخش پتروشیمی و صدور خدمات فنی و مهندسی امضا شد. امروز نیز تفاهم‌نامه‌ای در زمینه صدور محصولات پتروشیمی و دانش فنی کاتالیست به روسیه امضا می‌شود.

با همکاری یکدیگر تحریم‌ها را بی‌اثر می‌کنیم

وزیر نفت در زمینه موضوع کریدور حمل‌ونقل بین‌المللی شمال و جنوب که یکی از مهم‌ترین موضوعات مورد بحث در مسکو و امروز در تهران بود، افزود: خوشبختانه توافق‌های خوبی در حوزه ریلی، حمل‌ونقل جاده‌ای، کشتیرانی و هوایی انجام شد.

اوجی اظهار کرد: هر دو کشور ایران و روسیه در تحریم‌های ظالمانه هستیم که ان‌شاءالله با همکاری یکدیگر و توسعه روابط در تمامی بخش‌های عنوان‌شده تحریم‌ها را بی‌اثر می‌کنیم.

وی به انجام مذاکرات دو جانبه ایران و روسیه در تهران و مسکو بین وزارتخانه‌ها و دستگاه‌های مختلف اشاره و تصریح کرد: امروز در قالب کمیته‌های مشترک در تمامی حوزه‌ها به توافق‌های خوبی رسیدیم.

وزیر نفت در پایان با قدردانی از حضور معاون نخست‌وزیر روسیه و هیئت عالی‌رتبه این کشور، سفرای دو کشور، نمایندگان و معاونان وزارتخانه‌ها و دستگاه‌ها گفت: ان‌شاءالله هرچه زودتر توافق‌های نشست امروز که پیش‌زمینه‌ای برای نشست کمیسیون مشترک ایران و روسیه است، عملیاتی شوند تا مردم هر دو کشور ایران و روسیه از این نعمت بهره‌مند شوند.

گفتنی است،‌ الکساندر نواک، معاون نخست‌وزیر روسیه به‌عنوان رئیس روسی کمیسیون مشترک ایران و روسیه در رأس هیئت عالی‌رتبه دیروز (سه شنبه، سوم خردادماه) وارد تهران شد و امروز چهارم خردادماه با جواد اوجی، رئیس ایرانی کمیسیون مشترک ایران و روسیه دیدار و گفت‌وگو کرد.

هیئت عالی‌رتبه ایران شامل نمایندگانی از  وزارت نفت، خارجه، ریاست جمهوری، شهرداری تهران، ستاد کل نیروهای مسلح، شرکت‌های ملی نفت و گاز و پتروشیمی، وزارتخانه‌های امور و اقتصاد و دارایی، نیرو، جهاد کشاورزی، راه و شهرسازی و کشور، سازمان‌های توسعه تجارت، بنادر دریانوردی، انرژی اتمی و راه‌آهن، بانک مرکزی و مجلس و هیئت عالی‌رتبه روسیه شامل نمایندگانی از وزارتخانه‌های توسعه اقتصاد، صنعت و تجارت، انرژی، حمل‌ونقل، کشاورزی، احداث، مسکن و شهرسازی، معاون رئیس دوما، استانداران، معاون خدمات گمرکی، مدیرعامل راه‌آهن، مدیرعامل مرکز صادرات، معاون مدیر خدمات فدرالی نظامی-فنی همکاری‌های روسیه است.

کمیسیون مشترک ایران و روسیه در آینده نزدیک برگزار می‌شود و نشست هیئت‌های عالی‌رتبه پیش‌نشست قبل از برگزاری این کمیسیون مشترک بوده است.

کد خبر 457421

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =