۸ خرداد ۱۴۰۱ - ۲۰:۵۳
  • کد خبر: 457568
کی‌یف خواستار قطع جریان گاز نورد استریم-۱ شد

مجری طرح زیرساخت گاز اوکراین در کنار شرکت دولتی گاز این کشور از برلین خواست جریان گاز از طریق خط لوله نورد استریم-۱ را متوقف یا به‌شدت محدود کند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، سرهی ماکوگون به تلویزیون ملی اوکراین گفت: این مجموعه به همراه شرکت دولتی گاز اوکراین از دولت آلمان خواسته است جریان گاز ارسالی با خط لوله نورد استریم-۱ را متوقف یا به شدت محدود کند.

وی افزود: ما با شرکت «نفتوگاز» درخواستی به وزارت اقتصاد آلمان و تنظیم‌کننده مقررات این کشور درباره تعلیق استفاده از خط لوله گازی نورد استریم-۱ ارسال کردیم.

مجری طرح زیرساخت گاز اوکراین ادامه داد: کی‌یف می‌خواهد و می‌تواند مسیری جایگزین برای این خط لوله که از اعماق دریای بالتیک می‌گذرد فراهم کند.

آلمان پیش‌تر پروژه گازی نورد استریم-۲ روسیه را که به‌منظور دوبرابر کردن صادرات گاز به آلمان طراحی شده بود، به‌دلیل درگیری‌های روسیه - اوکراین در ماه فوریه سال جاری میلادی متوقف کرد.

ساخت این پروژه ۱۱ میلیارد دلاری اواخر سال گذشته میلادی تکمیل شد، اما هرگز بهره‌برداری از آن  آغاز نشد.

تحلیلگران بر این باورند که منحرف کردن محموله صادرات از خط لوله کنونی نورد استریم-۱ احتمال دارد فروش سختی را برای آلمان و بقیه اروپا رقم بزند.

بر اساس این گزارش، دلیل اوکراین برای تقاضای مورد نظر این بوده است که بهره‌برداری از خط لوله نورد استریم-۱ بر اساس قوانینی در آلمان مجاز است که به تقویت امنیت عرضه گاز اروپا کمک ‌کند، اما مسکو اکنون این قوانین را نقض کرده است.

ماکوگون گفت: شاهد نقض اصول از سوی روسیه از جمله ایجاد کمبود تصنعی گاز در سال گذشته میلادی، اصرار یکجانبه بر پرداخت به روبل، تعلیق گاز به لهستان، فنلاند و بلغارستان و درگیری نظامی با اوکراین هستیم.

کد خبر 457568

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =