۱۱ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۳:۴۳
  • کد خبر: 457690
رضایت مسکو و ریاض از تصمیم‌های اوپک‌پلاس

وزیران امور خارجه روسیه و عربستان از سطح همکاری‌های دو طرف و تصمیم‌ها در ائتلاف اوپک‌پلاس ابراز رضایت کردند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، وزارت امور خارجه روسیه اعلام کرد: سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه روز سه‌شنبه (دهم خردادماه) در ریاض با شاهزاده فیصل بن فرحان آل سعود، همتای عربستانی خود دیدار کرد و هر دو از سطح همکاری در  اوپک‌پلاس (ائتلاف تولیدکنندگان عضو سازمان کشورهای صادرکننده نفت - اوپک و غیراوپک) تمجید کردند.

این اظهارات در حالی مطرح می‌شود که بعضی رسانه‌های غربی گزارش‌هایی درباره بررسی‌های اعضای اوپک‌پلاس برای حذف روسیه از این ائتلاف منتشر کرده‌اند.

وزارت امور خارجه روسیه اعلام کرد: وزیران امور خارجه روسیه و عربستان به تأثیر ثبات‌بخش همکاری تنگاتنگ مسکو - ریاض بر بازارهای جهانی نفت اشاره کردند.

رسانه دولتی عربستان گزارش داد که لاوروف روز سه‌شنبه وارد عربستان سعودی شد و انتظار می‌رود با دیگر وزیران امور خارجه کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس (جی‌سی‌سی) ملاقات کند.

شش منبع اوپک پلاس هفته گذشته به رویترز گفتند: اوپک‌پلاس قرار است به توافق کاهش عرضه نفت که پارسال در نشست دوم ژوئن حاصل شد پایبند بماند و تولید را برای ماه ژوئیه تا ۴۳۲ هزار بشکه در روز افزایش دهد.

ائتلاف اوپک‌پلاس در سال ۲۰۱۶ به‌منظور پایدار نگه داشتن بازارهای نفت و مقابله با سقوط قیمت‌ها تشکیل شد. این ائتلاف در دوران بحران شیوع ویروس عالم‌گیر کرونا، برای مقابله با کاهش شدید رشد اقتصادی به توافقی برای کاهش خیره‌کننده عرضه نفت با هدف بهبود قیمت و بازارهای جهانی نفت خام دست یافت.

روزنامه وال استریت ژورنال به نقل از مقام‌های اوپک گزارش داد که معافیت روسیه از اوپک‌پلاس می‌تواند به‌طور بالقوه راه را برای تولیدکنندگان دیگر هموار کند تا به مقدار قابل‌توجهی نفت خام بیشتری که آمریکا و کشورهای اروپایی خواستار آن هستند، به بازار عرضه کنند.

دیدار لاوروف با همتای سعودی خود اندکی پس از آن انجام شد که اتحادیه اروپا بر سر کاهش قابل‌توجه واردات نفت روسیه به‌عنوان بخشی از آخرین تحریم‌های خود به‌دلیل درگیری‌های نظامی مسکو - کی‌یف موافقت کرد.

کد خبر 457690

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =