درخواست ترکمنستان برای افزایش سوآپ گاز به آذربایجان و کشورهای همسایه

وزیر نفت گفت: در دیدار با معاون رئیس کابینه در امور نفت و گاز ترکمنستان‌، طرف مقابل از ما افزایش سوآپ گاز به آذربایجان و دیگر کشورهای همسایه را خواستار شد که ما آمادگی خود را به ایشان اعلام کردیم.

به گزارش خبرنگار شانا، جواد اوجی روز سه‌شنبه (۲۴ خردادماه) پس از دیدار با شاهین عبدالرحمان‌اُف در جمع خبرنگاران با بیان اینکه دولت سیزدهم در ۱۰ ماه اخیر دستاوردهایی مطلوب در زمینه دیپلماسی انرژی داشته است، گفت: در ماه‌های نخست این دولت قرارداد سوآپ گاز از ترکمنستان به جمهوری آذربایجان از خاک ایران امضا شد و هم‌اکنون سالانه ۱.۵ تا ۲ میلیارد مترمکعب گاز سوآپ می‌شود.

وی به سفر اخیر خود به جمهوری آذربایجان همسو با تقویت دیپلماسی انرژی اشاره و اظهار کرد: در این سفر طرف آذربایجانی تقاضای افزایش دو برابری سوآپ گاز از ترکمنستان را از ما خواستار شد که با استقبال ایران روبه‌رو شد.

وزیر نفت ادامه داد: در دیدار با معاون رئیس کابینه در امور نفت و گاز ترکمنستان‌ نیز طرف ترکمنستانی از ما درخواست افزایش سوآپ گاز به آذربایجان و دیگر کشورهای همسایه را داشت که ما نیز آمادگی خود را اعلام کردیم.

اوجی با اشاره به وجود زیرساخت‌های لازم و شبکه انتقال گاز گسترده در کشور برای افزایش سوآپ گفت: ضمن مذاکره با طرف ترکمنستان برای افزایش سوآپ؛ امروز یکی از محورهای مذاکرات بنده با معاون رئیس کابینه وزرا در امور نفت و گاز ترکمنستان احیای قرارداد صادرات گاز ترکمنستان به ایران بود.

وی پرداخت بدهی گاز وارداتی از ترکمنستان را یکی از محورهای مذاکرات امروز با معاون رئیس کابینه وزرا در امور نفت و گاز ترکمنستان اعلام و تصریح کرد: بر اساس مذاکرات انجام‌شده، مطالبات حاصل از صادرات گاز به کشور عراق بابت بدهی گازی، از طرف عراق به حساب طرف ترکمنستانی واریز می‌شود.

وزیر نفت با اشاره به تصمیم ترکمنستان برای توسعه میدان‌های نفت و گاز خود افزود: با توجه به توانمندی شرکت‌های ایرانی برای توسعه میدان‌های نفت و گاز، خطاب به طرف ترکمنستانی در زمینه صدور خدمات فنی و مهندسی، توسعه میدان‌های نفت و گاز، احداث واحدهای پتروشیمی و پتروپالایشگاهی به‌دست شرکت‌های داخلی اعلام آمادگی کردیم.

اوجی، صادرات فرآورده‌های نفتی و پتروشیمی و کاتالیست‌های مورد نیاز در این صنعت را از دیگر محورهای مذاکره با معاون رئیس کابینه در امور نفت و گاز ترکمنستان خواند و گفت: این پیشنهاد  ما خوشبختانه با استقبال طرف ترکمنستانی روبه‌رو شد.

دیپلماسی فعال در حوزه آمریکای لاتین

وی با تأکید بر اینکه دیپلماسی انرژی ایران در حوزه آمریکای لاتین در ماه‌های اخیر به‌شدت فعال بوده است، تصریح کرد: هم‌اکنون در بحث صادرات نفت خام و فرآورده‌های نفتی، صدور خدمات فنی و مهندسی و استفاده از ظرفیت خالی پالایشگاه‌های موجود در این حوزه قراردادهای خوبی امضا شده و در حال شکل‌گیری است.

وزیر نفت به وجود ذخایر ۲۰ درصدی نفت و گاز جهان در ونزوئلا اشاره کرد و گفت: با توجه به توانمندی شرکت‌های پیمانکار ایرانی، مذاکره برای توسعه میدان‌های نفت و گاز این کشور را آغاز کرده‌ایم، همچنین درباره افزایش ظرفیت و تعمیرات اساسی پالایشگاه‌های موجود در این کشور به توافق‌های خوبی رسیده‌ایم.

اوجی اظهار کرد: به‌تازگی نخستین نفتکش ساخت ایران تحویل ونزوئلا شد و ساخت یک نفتکش دیگر را در دستور کار داریم. این موضوع نشان می‌دهد در دهه‌های اخیر تحریم بر صنعت نفت ایران کارساز نبوده و هیچ‌گاه صادرات نفت خام و میعانات گازی ما متوقف نشده است، زیرا امروز دنیا به محصولات ما نیاز دارد.

وی ضمن اشاره به سخنرانی خود درباره ظرفیت منابع نفت و گاز کشور برای تأمین نیاز کشورهای مختلف در نشست انرژی باکو گفت: متأسفانه تحریم‌های ظالمانه آمریکا کشورهای بسیاری را از نعمت انرژی جمهوری اسلامی ایران محروم کرده است. ایران با توجه به منابع هیدروکربوری و قرارگیری در شاهراه ترانزینی انتقال منابع نفت و گاز، این آمادگی را دارد تا سوآپ گاز، نفت خام و فرآورده‌های نفتی را با کشورهای همسایه داشته باشد.

بارها گفته‌ایم که برنامه‌ای برای افزایش قیمت بنزین نداریم

وزیر نفت در باره انتشار شایعه‌هایی درباره افزایش قیمت بنزین در فضای مجازی نیز تأکید کرد: بارها من و همکارانم در وزارت نفت اعلام کرده‌ایم که دولت سیزدهم هیچ‌گونه برنامه‌ای برای افزایش قیمت بنزین در دستور کار ندارد.

کد خبر 457836

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =