اعتراف آمریکایی‌ها به افزایش درآمدهای مسکو از محل فروش نفت

یک مقام آمریکایی اعلام کرد که درآمدهای روسیه از محل فروش نفت و گاز نسبت به پیش از تحریم‌های غرب علیه این کشور به‌دلیل تنش‌های مسکو - کی‌یف افزایش یافته است.

به گزارش خبرگزاری رویترز از واشینگتن، آموس هاخشتاین، مشاور ارشد دولت آمریکا در زمینه امنیت انرژی جهانی در نشست استماع کمیته انرژی مجلس سنای ایالات متحده آمریکا گفت: برآوردها حکایت از آن دارد که روسیه از محل فروش سوخت‌های فسیلی خود نسبت به پیش از تنش‌های روسیه و اوکراین افزایش یافته است، این در حالی است که افزایش قیمت‌های جهانی انرژی تلاش‌های غرب برای محدود کردن فروش این کشور را خنثی می‌کند.

وی در پاسخ به پرسشی درباره اینکه آیا مسکو اکنون از فروش نفت خام و گاز خود بیشتر از پیش از آغاز تنش کی‌یف و مسکو درآمد به‌دست می‌آورد، به کمیته فرعی سنا درباره اروپا و همکاری امنیت منطقه‌ای گفت: من نمی‌توانم این موضوع را انکار کنم.

آمریکا و اتحادیه اروپا با ممنوعیت واردات نفت روسیه موافقت و تحریم‌هایی را علیه مسکو وضع کرده‌اند، در حالی که این گام‌ها شاید صادرات نفت و گاز روسیه را تا حد اندکی محدود کند، اما در عین حال سبب افزایش قیمت‌های جهانی نفت و گاز می‌شود.

قیمت نفت خام برنت در روز پنجشنبه (۱۹ خردادماه) نزدیک به بالاترین سطح خود در سه ماه گذشته یعنی بیش از ۱۲۳ دلار برای هر بشکه دادوستد شد.

هاخشتاین گفت: افزایش تقاضای جهانی نفت از سوی مصرف‌کنندگانی که از شرایط بحرانی ویروس کرونا رهایی می‌یابند بسیار بیشتر و فراتر از سطح انتظار کارشناسان و تحلیلگران است.

در عین حال، روسیه هم در طول این مدت توانسته است با تغییر مسیر محموله‌های صادراتی نفت خام خود را به مشتریان دیگری از جمله چین و هند عرضه کند.

مشاور ارشد دولت آمریکا در زمینه امنیت انرژی جهانی اعلام کرد: در حالی که فروش روسیه کاهش یافته است، اما با توجه به افزایش قیمت‌های جهانی نفت خام درآمد روسیه از محل فروش نفت احتمالاً اکنون بالاتر است.

آژانس بین‌المللی انرژی در ماه مه اعلام کرده بود که درآمدهای نفتی روسیه از ابتدای امسال ۵۰ درصد افزایش یافته و به ماهانه ۲۰ میلیارد دلار رسیده و اتحادیه اروپا بیشترین سهم را از صادرات نفت این کشور داشته است.

انتظار می‌رود تحریم نفت روسیه از سوی اتحادیه اروپا که در پایان سال به‌طور کامل اجرایی شود، می‌تواند درآمدهای روسیه را کاهش دهد.

به گفته تحلیلگران مؤسسه کپلر، خرید نفت هند از روسیه در ماه مه نسبت به ماه پیش از آن بیش از دو برابر شد و به رکورد بالای ۸۴۰ هزار بشکه در روز رسید و احتمال می‌رود این رقم در ماه ژوئن دوباره افزایش یابد.

کد خبر 458018

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =