حکم دادگاه فدرال درباره نفت اقلیم کردستان عراق اجرا می‌شود

وزیر نفت عراق از اجرای حکم دادگاه فدرال درباره صنعت نفت اقلیم کردستان عراق خبر داد.

به گزارش خبرگزاری رویترز از بغداد، احسان عبدالجبار روز یکشنبه (۲۹ خردادماه) در نشست خبری در حاشیه مجمع انرژی عراق، گفت: بغداد حکم دادگاه فدرال را که در ماه فوریه صادر شد اجرا می‌کند.

دادگاه فدرال عراق اواخر بهمن‌ماه پارسال قانون نفت و گاز تنظیم‌شده در اقلیم کردستان را مغایر با قانون اساسی خوانده و از مقام‌های این منطقه خواسته بود نفت خام تولیدی خود را تحویل دولت بغداد دهند.

در تصمیم دادگاه فدرال عراق آمده است که اقلیم کردستان باید کل نفت خام این منطقه و مناطق همجوار را به  وزارت نفت در بغداد به‌عنوان نماینده دولت فدرال تحویل دهد.

این حکم قراردادهای نفتی اقلیم کردستان با شرکت‌های نفتی، طرف‌های خارجی و دولت‌ها را بی‌اعتبار اعلام کرد؛ بر اساس این سند، قراردادهای اکتشاف، استخراج و فروش نفت و گاز شامل این حکم می‌شوند.

در این حکم همچنین آمده است که وزارت نفت دولت مرکزی عراق اجازه دارد همه توافق‌های اقلیم کردستان با شرکت‌های نفت و گاز را بررسی کند.

اقلیم کردستان عراق منابع نفت و گاز را مستقل از دولت فدرال توسعه می‌دهد و در سال ۲۰۰۷ قانونی مجزا را برای برداشت از ذخایرش وضع و دستورعمل‌هایی را برای اداره این منابع از سوی این منطقه تعریف کرد.

نفت خام میدان‌های واقع در اقلیم کردستان با خط لوله‌ای از منطقه کرکوک به بندر جیهان ترکیه منتقل و از آنجا به بازارهای جهانی صادر می‌شود.

کد خبر 458396

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =