۳ شرکت خدمات نفتی آمریکا از اقلیم کردستان عراق خارج می‌شوند

وزارت نفت عراق از خروج سه شرکت خدمات میدان نفتی آمریکایی از اقلیم کردستان عراق خبر داد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، وزارت نفت عراق اعلام کرد سه شرکت ارائه خدمات میدان نفتی آمریکایی یعنی شلومبرگر، بیکر هیوز و هالیبرتون متعهد شده‌اند که از حکم دادگاه عالی فدرال تبعیت کنند و از اقلیم کردستان عراق خارج شوند.

بر اساس بیانیه این وزارتخانه، این شرکت‌ها پذیرفته‌اند که پروژه جدیدی را در اقلیم کردستان عراق آغاز نکنند و در حال پایان دادن به مناقصه‌ها و قراردادهای موجود در این منطقه هستند.

سخنگوی شرکت بیکر هیوز گفت: بیکر هیوز ده‌ها سال از نیازهای انرژی عراق حمایت کرده است و مشتاقیم این کار را مطابق با قوانین‌ و مقررات این کشور ادامه دهیم.

شرکت‌های هالیبرتون و شلومبرگر به درخواست‌ها برای اظهارنظر در این باره واکنشی نشان ندادند.

بیانیه وزارت نفت به‌دنبال حکم دادگاه فدرال در ماه فوریه و پس از ماه‌ها اختلاف بین اربیل و بغداد منتشر شد. بر اساس این حکم، مبانی قانونی بخش نفت و گاز اقلیم کردستان عراق مغایر با قانون اساسی است.

وزارت نفت عراق در بغداد از آن زمان تاکنون تلاش‌های جدیدی را برای اجرای این حکم انجام داده است که از آن جمله می‌توان به احضار هفت شرکت فعال در این منطقه به جلسات دادگاه تجاری که بارها به تعویق افتاده است، اشاره کرد.

دو منبع در ماه ژوئن در گفت‌وگو با رویترز اعلام کردند این وزارتخانه همچنین اوایل ماه ژوئن در نامه‌ای به پیمانکاران اصلی و فرعی، به آنها سه ماه فرصت داد تا به قراردادها یا پروژه‌های موجود در بخش نفت اقلیم کردستان عراق پایان دهند، در غیر این صورت در فهرست سیاه قرار خواهند گرفت.

دولت اقلیم کردستان عراق بارها حکم دادگاه فدرال را رد کرده است.

کد خبر 459046

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =